FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Dinosaur (James Newton Howard)    DINOSAUR   (2000)
       Dínó


      

       zene: James Newton Howard
       vezényel: Pete Anthony
       kiadás éve: 2000
       kiadó: Walt Disney Records
       játékidő: 51:46




         Az egész dinoszauruszláz talán még a Steven Spielberg nevével fémjelzett Amblin Entertainment "Őslények országa" című rajzfilmjével indulhatott, ami mára már sokadik részénél jár. A "Jurassic" Park első részének hihetetlen nagyságú összeget hozó bemutatójának adatai láttán már szinte alig volt producer, akit ne ez a kérdés foglalkoztatott volna a második epizód bemutatója előtt: hány dinoszauruszról lehet még bőrt lenyúzni? Esetleg ugyanarról mennyit?
         A "Lost World- Az elveszett világ" számomra határozottan gyengének tűnt (na jó, legyen egy közepes), tekintélyes rendező ide vagy oda. Ehhez képest még egy teljesen felesleges harmadikat is elkészítettek, nem beszélve a sok, kifejezetten videóra legyártott huszadrangú klón "remekműről". Ennél jobban nem demonstrálhatná semmi sem a "ha egy üzlet egyszer beindul" strófát. Hasonló fenntartásokkal fogadtam a "Dínó" létrehozását is, ami pedig jóval értékesebbre sikeredett, mint a Spielberg Művek őslénysorozatának -eddigi- utolsó két darabja.

         A gyermekfilm-specialista Disney stúdió az élen jár a számítógép-animációs rajzfilmek gyártásában, még az 1995-ös "Toy Story"-val indították el a forradalmat. Ennek hihetetlenül nagy sikere ösztönözte őket a technika gőzerővel történő fejlesztésére, és az addig ismeretlen terepen való továbbhaladásra. A "Dínó" készítése során azonban nem szimplán arra a számítógépes animációra támaszkodtak, amit mára szinte tökéletes szintre hoztak. A cselekmény nagyobb részét (a tulajdonképpeni hátteret) ugyanis valóban létező helyszíneken vették fel -csak az "őslényszínészek" nélkül, amelyeket utólag illesztettek bele a filmbe.
         A történet szerint egy meteorzápor elpusztítja Aladár, a kis iguanodon családját, "akit" egy lemúrsereg nevel fel, ő pedig felnőve a túlélőket elvezeti egy olyan helyre, ahol nem pusztított el mindent a katasztrófa, és véglegesen letelepedhetnek, új otthont teremtve maguknak. Már a premiert jóval megelőző előzetes is sokat ígérő volt, amely egy tojás barangolásait követte nyomon. Szöveg nélkül ugyan, de nagyszerű zenével kísérve. Ez alapján azt lehetett hinni, hogy nem fognak beszélni a filmben az állatok. Először valóban fontolgatták a forgatókönyvírók, ám végül nem így lett.
         A komponista a sokoldalú, de ennek ellenére viszonylag kevésbé ismert James Newton Howard. A szerző javarészt thrillerek és időnként könnyedebb vígjátékok, valamint drámák hangulatának emelésével kereste kenyerét, egészen a "Waterworld"-ig, amelynél az ő zenéjére azért jóval többen figyelhettek fel, mint Kevin Costner kopoltyúira. A "Dínó" után annyira megkedvelte a műfajt (és őt is a Disney), hogy ezt követően legyártott még két rajzfilmzenét az egércégnek (a sajnos kissé egyformára/egysíkúra sikeredett, és ezáltal tetszőlegesen felcserélhető "Atlantis" és "Treasure Planet" score-okról van szó). Egyik legszebb alkotása a "Hullámok hercegé"-hez komponált kísérőzene volt. Ennek egyes részeit előszeretettel használják fel különféle díjátadókon képmontázsok aláfestéséhez is.
         Hősünk mostanában M. Night Shyamalan filmjeinek állandó komponistája. Ahogy az igényes popcornmozik kedvelői várják az indiai író-rendező újabb (csavaros végű) sztorijait, úgy készülnek fel a filmzenerajongók az ehhez készült kísérőzenék megjelenésére. Elmondható, hogy kettejük közös munkája olyannyira eredményes, hogy például a "Jelek" el sem lenne képzelhető, vagy nem lenne annyira hatásos JNH hideglelős dallamai nélkül, amelyek a feszültséget hivatottak szinten tartani.

         De lássuk a zenét, mely olyan, mintha Hans Zimmer nem adta volna oda "Az oroszlánkirály"-hoz az összes szerzeményét, viszont Elton Johnt elfelejtették volna hozzácsapni. Itt még véletlenül sem plágiumról van szó, hanem inkább egy kipróbált stílus saját szájíz szerinti átalakításáról. A lemezborítón fellelhető Lebo M nevének láttán is felmerülhet ez a hallgatóban. Ő előszeretettel dolgozik Hans-szal is, ahogy tette ezt a fenti nagyszerű, Oscar-díjas rajzfilmnél is. Övé az érdem az afrikai kórus fel-feltűnő vokáljáért, ugyanis James-ünk erre a hangzásra építette fel a score alapjait. Eredeti ütősfutamok érzékeltetik a dzsungel mindennapjainak történéseit, mely a "The Courtship"-ben figyelhető meg legerősebben: a komponista bemutatja tudását e jópofa kis tétel létrehozásával. Külön szórakoztató, hogy a hangszerek közt mintha alumínium kannák is megszólalnának...
         A lemez az "Inner Sanctum"-mal indít: felkel a nap az ősvadon felett, míg a második track ("Egg Travel") a nagyon látványos előzetes vérpezsdítő zenéje, mely természetesen a kész műben is helyet kapott. Ezalatt Aladár egzotikus tájakon utazik át különféle őslények "segítségével". Igaz, ekkor még a tojásban van, így nem sokat érzékel a külvilágból. Az "Aladar & Neera"-ban fedezhetőek fel először Zimmer stílusjegyei, Howard ekkor állítja csatasorba az afrikai kórust, és az ütőshangszereket, egyelőre csak diszkréten, mivel ez a film szerelmi témája volna. Viszont a "The Courtship"-ben már gátlások nélkül alkalmazza őket. A furulya hangjára a kórus válaszol: vidám része ez a lemeznek. A bolyongó majd menekülő őslényeket a "The End of Our Island" című tétel kíséri: óvatosan és lassan indul, hogy végül zaklatottságával és harciasságával hűen fesse alá a történéseket. Ez egy egyszerű akciózene, igazán csak a film alatt értékelhető. A szimfónikus zenekar kíséri a tenger hullámzásához hasonlatos hangzású kórus énekét a "They're All Gone"-ban, míg a harciasság fokozódik a "Raptors"-ban.

         A talán legjobban sikerült track az "Across the Desert", mely a filmben is hatásosan festette alá a vándorló állatsereglet haladását. Az ütősök és a fel-felcsattanó kórus lenyűgözően érzékeltetik a karaván haladását- szinte lábuk lecsapódásának hangjait is hallani véljük. A "Finding Water" az állatokon eluralkodó, egyre kétségbeesettebb hangulatot "szemlélteti", a nyugodtabb "The Cave"-et megelőzően. A húsevők a "Raptors" után újból támadnak a "The Carnotaurs Attack"-ben. Egy rövidke tétel ("Neera Rescues the Orphans") után jön egyfajta csúcspontja a lemeznek. A "Breakout"-ban néhány eddigi motívum keveredik egy kitörő örömet hűen érzékeltető szimfónikus hangszer-orgiával. Kitisztul az ég, feloszlanak a felhők: ez akár a legvége is lehetne az albumnak. De nem, hátravan még az "It Comes with a Pool" (az első felében a főhősök ekkor nyugodt szívvel táncra perdülhetnének, a másodikban azonban már inkább retteghetnek) és a "Kron & Aladar Fight", ami az utolsó nagy csata története, nem kétséges, kinek a győzelmével. A hangulatos szerzemények sorát az "Epilogue" zárja, amire már az élethalálharc láttán elrejtőzött kórus tagjai és a zenészek is újra előbújnak. Semmi új, mivel ez az eddig hallottakat összesítő tétel, viszont így teszi kerekké a filmzenét. Bármelyiket tracket is emeljük ki azonban, lendületesség vagy ötletesség bizonyosan jellemzi.
         Le a kalappal Mr. Howard, ilyen egy igényes filmzene, soha rosszabbat!


    Bíró Zsolt
    2004.01.22.




    Tracklista:

      1. Inner Snctum/ The Nesting Grounds (2:58)
      2. The Egg Travels (2:45)
      3. Aladar & Neera (3:29)
      4. The Courtship (4:13)
      5. The End of Our Island (3:59)
      6. They're All Gone (2:08)
      7. Raptors/ Stand Together (5:37)
      8. Across the Desert (2:26)
      9. Finding Water (4:14)
    10. The Cave (3:40)
    11. The Carnotaur Attack (3:53)
    12. Neera Rescues the Orphans (1:12)
    13. Breakout (2:43)
    14. It Comes with a Pool (3:01)
    15. Kron & Aladar Fight (2:58)
    16. Epilogue (2:30)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Jurassic Park

    The Ghost and the Darkness

    The Lion King

    The Village

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam