FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Die Hard (Michael Kamen)    DIE HARD   (1988)
       Drágán add az életed!


      

       zene: Michael Kamen
       vezényel: Michael Kamen
       kiadás éve: 2002
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 77:04




         '87-'88 telén gépfegyver-ropogástól volt hangos Los Angeles belvárosa, Century City, jó pár éjszakán keresztül. Akkor és ott forgatták a "Drágán add az életed!" című akciófilmet, melyről méltán mondhatjuk, hogy megújította a műfajt, a John McClane rendőr szerepét játszó Bruce Willist pedig egycsapásra a legismertebb és legjobban fizetett sztárok közé repítette. A történetet mindenki ismeri: karácsonykor egy csapat terrorista szállja meg a japán Nakatomi társaság épületét, és a túszul ejtett ünneplő dolgozók egyetlen reménye az életben maradásra John McClane, a tökös New York-i zsaru.
         A film atmoszférája végig épp oly közel áll a thrillerhez vagy a katasztrófafilmhez, mint az akciófilmhez, és ezt helyesen érezte meg a kiváló Michael Kamen is, aki egy évvel korábban a "Halálos fegyver"-hez írt zenéjével robbant be a műfajba. Logikus választás volt tehát az alkotás producerétől, Joel Silvertől, hogy ehhez az akciófilmjéhez is Kament hívja.

         Amerikában a máig divatos külföldi ellenségképre építenek az alkotók: a rosszfiúk, akik a történet szerint elfoglalják az épületet, főleg német származásúak. Ez a zeneszerző fejében egy érdekes ötletet hívott életre. Úgy döntött, a terroristák egyik jellemző témája az "Örömóda" lesz, Beethoven IX. szimfóniájából. Az ötlet bevált, és a mű egyes dallamai áthangszerelve ismerősen hatnak ugyan, de már korántsem örömöt fejeznek ki a legtöbbször az album folyamán (kivétel ezalól a beszédes című "Ode to Joy"). Na és persze jókora zenei humor is felfedezhető a műben, ráadásul a karácsonyi csengettyűk segítenek visszaemlékezni a nézőknek, mikor is történik minden a film folyamán.

         A Kamen zenéire oly jól jellemző, fenyegető, mesterien mély vonószene kölcsönöz baljós hangulatot, és jelzi a veszély közeledtét a "Gruber's Arrival"-ban, amiből lassan kibontakoznak az "Örömóda" hangjegyei is. Később főhősünk lépéshátrányba kerül, és a "Going After John Again" végig a kétségbeesésről szól, ahogy McClane próbál egérutat nyerni a rárontó terroristák elől. A főhős magányát illusztrálandó, sokszor csak egy hangszer (többnyire valamilyen vonós) hallatszik és visszhangzik, mintha ott játszana az épület kongó falai közt a zenekar. Lehet mondani tehát, hogy fontos motívum a filmben és a zenében egyaránt az épület, amit Kamen zenéje mindenféle atmoszférikus, néha számítógép modulálta hangeffekttel, vagy furcsa dallammal húz alá. Persze azért mindezek sosem tolakodóak, inkább a vásznon látható történések hangulatos aláfestése a fő cél. Az egyik legfőbb ilyen, amikor rendőrség úgy dönt, rajtaüt a terroristákon - a szerző ekkor egy kedves karácsonyi motívum felvezetésével megindítja legnagyobb akciózenéjét, az "Assault on the Tower"-t. A pontosan összehangolt mély vonósok és a kemény dobok garantálják a kétszer akkora feszültséget a filmben. A játékosság azonban sose vész ki mindebből, és ettől furcsa kettősség-érzete lesz az egésznek, ami mindennél jobban jellemző az egész műre.

         Persze, ahogy egyre fajulnak el a dolgok a történet folyamán, egyre jobban kezd háttérbe szorulni a játékosság is. Az "I Had An Accident"-ben előkerül Kamen kedvenc hangszere, az akusztikus gitár, melyet szépen megtámogatnak a vonósok, és kezdetét veszi a főhősök "gyónása". A nyugalom persze nem tart sokáig, és a bekúszó mély vonósok jelzik, hogy a veszély nem múlt el. Olyannyira, hogy több mint tíz percen át következik ezekután a nonstop feszültség a "The Battle" című monstre tételben, ahol már inkább egy "kontrollált káosznak" van nyoma (miközben a filmben több élethalálharc is folyik), mintsem zenei játékosságnak. Megjegyzendő, hogy ez a szerzemény annyira hatásosra sikeredett, hogy a trilógia következő két epizódjának score-jai is bőven építkeztek belőle.
         Zenei függőjátszma zárja aztán Kamen részéről az albumot ("Gruber's Departure"), amint a főgonosz Hans Gruber (Alan Rickman) még utoljára próbálkozik, de nem jön össze neki, és rövidesen az épület tövében zárja az ünnepi szezont.

         A filmben azonban elhangzik még két szerzemény. A John Scott "Man On Fire"-jéből származó "We've Got Each Other" című tétel a csalóka és teátrális végső megnyugvást találja meg a főhősökkel, míg a James Horner "Aliens"-éből kihagyott, de ide beillesztett "Resolution" nevű track egy hihetetlen, utolsó leszámoláshoz asszisztál. Utóbbi két szám - bár a film hangulatához elengedhetetlenül sokat hozzáad - sajnos nincs az albumon, feltehetően jogi vagy kiadásbéli akadályok miatt.
         Minthogy a kiadó nem tudta megszerezni a filmben (és folytatásában) felcsendülő, védjeggyé vált eredeti, Vaughn Monroe-féle "Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow!" című dal jogát, ezért jobb híján egy arra emlékeztető, azonos címen futó prüntyögést tálalnak nekünk - még szerencse, hogy mindez nem tart sokáig.

         Kamen művét sokévnyi várakozás, kalózkiadványok, és rajongói követelőzések után 2002-ben végre kiadta a Varése Sarabande kiadó, megújult CD Klubjának egyik első darabjaként, limitált, 3000-es példányszámban. Igényes csomagolás, és egy informatív, számról számra elemző füzetecske jellemzi a kiadványt. Azonban a hangminőség hagy maga után kívánnivalót, mivel sajnálatosan végig halk "súgás" tapasztalható a zene alatt. Az élvezhetetlentől szerintem messze van mindez, de azért egy ilyen klasszikus score esetében kijárt volna egy olyan bánásmód, mint amilyet a később kiadott "Predator" is kapott.

         A CD tracklistája csalóka, mivel - ahogy azt sokszor megtapasztalhattuk hasonló esetekben - nem a film kronológiáját követi, ráadásul itt-ott plusz dallamok is megbújnak a filmből már ismertek között.
         A látszólagos összevisszaságra magyarázatot ad a már említett füzet: Kamen zenéjét a film hektikus utómunkálatai során nemegyszer szétszeletelték és más jelenetek alá rakták, mint amihez azt a művész megírta. Az ilyen dolgokért a komponisták általában megharagszanak, és rosszabb esetben ott is hagyják a produkciót, és/vagy nem dolgoznak együtt többet a rendezővel. A mindig alázatos és szerény Kamen azonban hűségesen szolgálta a franchise-t, és Joel Silver producert is a későbbiekben.

         Felhívom azok figyelmét, akik esetleg nem emlékszenek már a zenére, hogy ez jóval inkább egy thriller score-ja, mintsem egy akciófilmé, tehát senki ne várjon Hans Zimmertől megszokott parádés akciózenét. Viszont aki szerette a film alatt, valamint hajlandó egy jelentősebb összeget rááldozni, külföldi internetes aukciókon, vagy gyűjtőktől még hozzájuthat ehhez a hiánypótló kiadványhoz - és rajta egy nagyszerű zenéhez.


    Berkes Zsolt
    2006.05.21.




    Tracklista:

      1. The Nakatomi Plaza (1:50)
      2. Gruber's Arrival (3:40)
      3. John's Escape / You Want Money? (5:52)
      4. The Tower (1:49)
      5. The Roof (3:57)
      6. The Fight (1:07)
      7. He Won't Be Joining Us (3:53)
      8. And If He Alters It? (2:39)
      9. Going After John Again (4:33)
    10. Have A Few Laughs (3:29)
    11. Welcome to the Party (1:00)
    12. TV Station / His Bag Is Missing (3:52)
    13. Assault on the Tower (8:16)
    14. John Is Found Out (5:03)
    15. Attention Police (3:38)
    16. Bill Clay (2:02)
    17. I Had An Accident (2:37)
    18. Ode to Joy (3:36)
    19. The Battle (10:15)
    20. Gruber's Departure (1:56)
    21. Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow! (2:00) *

    * instrumentális verzió, írta: Jule Styne, Sammy Cahn



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Aliens

    Die Hard 2: Die Harder

    Predator

    Under Siege

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam