FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Departed (Howard Shore)    THE DEPARTED   (2006)
       A tégla


      

       zene: Howard Shore
       vezényel: Howard Shore
       kiadás éve: 2006
       kiadó: Silva Screen Records
       játékidő: 41:42




         Frank Costello, a bostoni maffiafőnök (Jack Nicholson) megbízásából pártfogoltja (Matt Damon) beépül a rendőrség elitegységébe, akik ekkortájt indítják útnak az ellenség térfelére saját téglájukat (Leonardo DiCaprio). A két férfi között megkezdődik a másik mielőbbi leleplezésének érdekében vívott harc, s még kettős életük árnyoldalaival is meg kell küzdeniük.
         A zseniális, három részt is megélt hongkongi "Szigorúan piszkos ügyek" Oscar-díjakra is jelölt remake-jének elsőre csak annyi értelme van, hogy több emberhez juthat el amerikanizált formában - érdekes, hogy Martin Scorsese rendező az elkövető. Mindazonáltal teljesen nézhető krimi volna "A tégla" (főleg azok számára, akik nem látták az eredetijét), csak akad pár olyan problémája, ami mellett nem lehet elmenni szó nélkül. Matt Damon nem hibaforrás, kellően ellenszenves az alattomos bűnöző szerepében, és Leonardo DiCaprio is felnőtt végre (igazán ez a "Véres gyémánt"-ból derült ki), Vera Farmigával pedig olyan színésznő került a csapatba, aki nem az ilyen karakterhez szokásos sablonos cicababa típusba tartozik. Ellenben Jack Nicholson sajnos túl sok könnyebb szerepet játszott el a közelmúltban, ezért egyáltalán nem érezni rajta már azt az ördögiséget, ami annyira jellemezte őt korábban, így a "félelmetes maffiafőnök" kifejezésből maximum a maffiafőnököt lehet elhinni neki.
         A következő hibás pont Mark Wahlberg, akiről ismeretes, hogy rendesen kitanulta szakmáját, de a botegyszerű tapló teljesen értelmetlen minimálszerepéből többet még Robert De Niro sem bírt volna kihozni. Aztán akad még egy elmalacosodott, látványosan izzadó Alec Baldwinunk, aki rutinból hozza szerepét, egy ide-oda totyogó, de szimpatikus Martin Sheenünk, és engem kimondottan zavart, hogy a csakis a létező legigénytelenebb vígjátékok területén mozgó Anthony Andersont is be merték venni a stábba egy mellékszerep erejéig, pedig arra is méltatlan lenne, hogy kávét szolgáljon fel egy ilyen összetételű gárdának.

         "A tégla" filmzenéje alapvetően egyszerű kis album, ami gyorsan átfutna a lejátszón, aztán hamar el is felejtenénk, ha nem Howard Shore szerezte volna, épp ezért megköveteli, hogy tovább tartsuk rajta figyelmünket. A sokáig csak a két David (Cronenberg és Fincher) házizeneszerzőjeként ismert művész már "A Gyűrűk Ura"-trilógia előtt is okozott meglepetést megszokott stílusától távolabb álló zenékkel. Akik addig csak az állandó sötétségben munkálkodó őrült zsenit látták benne, bizonyára meglepődtek a "Mrs. Doubtfire" vagy a "Segítség, felnőttem" kedves és csilingelő aláfestésein. Ezúttal is ilyen meglepetés érheti azt, aki felkészületlen a borzongatás egykori mesterének sokoldalúságából.

         Mind a score, mind a betétdalok ki lettek adva, a filmben pedig utóbbiak vannak előtérbe tolva. Közülük maximum kettőt tartok emlékezetesebbnek, a többi igen feledhető, így hiába jelentek meg ezek lemezen is, honlapunkon csakis a Shore-műről lesz szó. Őszintén szólva, a film közben nagyon kevésszer tűnt fel a score, ezért is örvendetes, hogy a soundtrack mellett az instrumentális anyag is megjelenhetett, nem pedig a válogatásalbum legvégén kapott helyet egy-két tétel formájában.
         Az elsősorban akusztikus gitárra írt, flamencós ízű szerzemények között már rögtön a nyitó "Cops or Criminals" kiválthat meghökkenést, annyira nincs benne semmi shore-os. Egy rendkívül dallamos zene ez, amiben a gitárt tapintatos ütemek, és a háttérben maradó lüktető vonósok kísérik. A téma aztán sokszor vissza is tér, ami miatt a CD nem lesz igazán változatos. A "The Faithful Departed"-ben némileg lassabban, elgondolkozva, a "Colin"-ban lendületesebben, a "Command"-ben erőteljesebben, a "Miss Thing"-ben elektromos gitárral kiegészítve, és a CD zárásaként egy hangulatos tangóvariációban is ("The Departed Tango") felcsendül.
         Az album több más tétele igazán melankolikusra sikeredett, de a gitáros stílus, (általában lágy vonósokkal kísérve) továbbra is megmaradt. Ide sorolható a "Billy's Theme", a rendkívül bánatos "Boston Common" és a "Beacon Hill", vagy a "The Baby", amelyben még a gitáron játszó zenész csúsztatásait is lehet hallani. Persze a régi Shore-rajongók felfigyelhetnek olyan megoldásokra is, melyek miatt leginkább kedvelhetik a szerzőt. A "Karambol" című mozihoz írt zenéjébe illene bele az elektromos gitáros, elektronikus programmal jéghideggé tett "344 Wash" vagy a funkysan induló, de végül villámlást idéző effektparádéba torkolló "Chinatown" is.

         A borítót böngészve meglepődtem, hogy mintegy hatvanan működtek közre a tételek feljátszásában - én alig néhány zenészre tippeltem volna. Noha szimpla gitárlemezként könnyen bele lehetne lendíteni a score-t Gustavo Santaolalla műfajába, azért kis különbség van az övé és Shore gitárzenéje között. Igaz, hogy zavaróan kevés témából áll "A tégla" aláfestése (jóformán kettőnek a variációit halljuk majdnem végig), ásítozni mégsem kell egy percig sem a hallgatása közben, ráadásul kiérezni belőle egyfajta örömzenélést is, ami szintén emel a nívóján. Azt is külön lehet értékelni benne, hogy egy olyan zeneszerző komponálta, aki ezúttal ismeretlenebb terepen járt, ennek ellenére vérbeli profi módjára oldotta meg a feladatot. Attól nem kell tartani, hogy megmarad ennél az irányvonalnál, de ehhez a filmhez ilyesmi szükségeltetett, így tehát nem érheti túl rossz szó a szerzeményeket.


    Bíró Zsolt
    2007.02.21.




    Tracklista:

      1. Cops or Criminals (2:01)
      2. 344 Wash (2:03)
      3. Beacon Hill (2:36)
      4. The Faithful Departed (3:01)
      5. Colin (2:09)
      6. Madolyn (2:14)
      7. Billy's Theme (6:58)
      8. Command (3:15)
      9. Chinatown (3:16)
    10. Boston Common (2:53)
    11. Miss Thing (1:45)
    12. The Baby (2:48)
    13. The Last Rites (3:05)
    14. The Departed Tango (3:38)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Aviator

    Brokeback Mountain

    Spanglish

    Taxi Driver

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam