FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Oscar  Captain Power and the Soldiers of the Future  Mary Shelley  Battlefield Earth  Krypton  Captain Marvel  Bless the Child  Cold Pursuit  Joe Versus the VolcanoSix Days Seven Nights  
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Deep Impact (James Horner)    DEEP IMPACT   (1998)
       


      

       zene: James Horner
       vezényel: James Horner
       kiadás éve: 1998
       kiadó: Sony Classical
       játékidő: 77:11




         A bolygónkba becsapódni készülő aszteroida témájában a hetvenes évek végén, Sean Connery, Karl Malden, Natalie Wood, valamint Martin Landau főszereplésével készült Meteor addig számított a legismertebb alkotások egyikének, amíg 1998-ban a Paramount és a Touchstone illetékesei ehhez nem nyúltak a nézők kegyeiért való versengés újabb etapjának érdekében. Előbbi stúdió a Mimi Leder által rendezett Deep Impacttel szállt ringbe, utóbbi pedig a Michael Bay dirigálta Armageddonnal, s bár ezt követően az ilyen jellegű alkotások eltűntek a vászonról, a tévés világ producerei azóta is futószalagszerűen pénzelik az ezen alapuló ötleteket - így születhetett meg például a Száguldó üstökös, az Impact - Becsapódás után, a 2009-es Meteor vagy a magyar címadásnak hála, az avatatlan nézők számára tévesen folytatásoknak vélhető Deep Impact 2. - A becsapódás után, az Armageddon 2.: Gyilkos üstökös, az Armageddon 3.: Földindulás, illetve az Armageddon 4.: Meteor vihar.
         A Deep Impact főbb karaktereit Elijah Wood (A Gyűrűk Ura Frodója), Téa Leoni (Bad Boys - Mire jók a rosszfiúk?), Morgan Freeman (Hetedik), Robert Duvall (Apokalipszis most), valamint James Cromwell (Halálsoron) alakítja, a direktori széket elfoglaló Leder pedig a tévés szegmensből került a nagyjátékfilmek közelébe - igaz, csak rövid időre, hiszen emellett mindössze a Peacemakernél, A kódnál és A jövő kezdeténél találkozhatunk a nevével. Ám akármennyire is igyekezett a Deep Impact gárdája, a versenyből Bayék szálltak ki győztesen, ugyanis míg előbbi 349 millió dollárt hozott a konyhára, utóbbi 553-at, amit ráadásul négy Oscar-jelöléssel is megfejelt. Igaz azonban, hogy az összehasonlítás némiképp csalóka, mivel az alaptéma egyezik, ám egymástól eltérő vonalon mozgó produkciókról van szó: Lederék a drámai irányt képviselték, az Armageddon pedig humorral fűszerezett, látványos elemekkel tarkított akcióként tálalta a közelgő katasztrófát, valamint annak lehetséges elhárítását - mindez pedig aláfestésükön is érződik.

         Érdekes módon a rendező minden játékfilmjénél más-más szerzővel dolgozott: eddig Hans Zimmer (Peacemaker), Atli Örvarsson (A kód) és Thomas Newman (A jövő kezdete) egyaránt támogatták képsorait, jelen alkotás esetében pedig James Horner tette ugyanezt. Horner ekkoriban lubickolhatott leginkább a népszerűségben, hiszen az 1997-es Titanickal nemcsak a filmzenebarátok, hanem az átlag moziba járók körében is tarolt, emellett pedig olyan rangos elismeréseket vívott ki, mint a Golden Globe- és az Oscar-díjak. Nem meglepő tehát, hogy soron következő, a Deep Impacthez készült művét felfokozott várakozás előzte meg, munkája azonban korántsem szólt akkorát, ahogyan azt várták: bár az ASCAP-díjat kiérdemelte, számos kritikus közepesnek titulálta, s ezt azzal indokolták, hogy több olyan elemet is tartalmaz, amit korábban hallhattunk - ugyanakkor a művész pályafutásának legjobb drámatételei között előszeretettel említik meg az ide kapcsolódó "The Wedding"-et. A bírálók indokát természetesen elfogadom, nálam azonban a kedvencek egyike, ami abból ered, hogy ekkoriban kezdtem ismerkedni Horner munkásságával, s ez az első albumaim közé tartozott tőle a Titanic, A bolygó neve: Halál, illetve az olyan, szintén 1998-as műveivel egyetemben, mint a Zorro álarca és a Joe, az óriásgorilla aláfestése.

         "A legfontosabb dolognak a filmzenék által közvetíthető érzelmeket tekintem. Mindig a minőségre törekszem" - vallotta a szerző, akinek az Armageddon komponistájával, Trevor Rabinnel ellentétben a forgatókönyv rendkívül nagy teret biztosított ahhoz, hogy emocionálisan túlfűtött muzsikát szállíthasson. E mozi története két vonalon mozog: amellett, hogy láthatjuk, amint a Messiásra keresztelt űrhajó legénységének közreműködésével megkísérlik az aszteroida pályájának módosítását, a katasztrófa bekövetkeztével is számol úgy, hogy utóbbi szálait a hétköznapi emberek, illetve a nagyhatalmak vezetői felől egyaránt nyomon kíséri. Eközben érdekes és akár még életszerűnek is tekinthető dolgokat feszeget Leder például azzal, hogy a gazdag, befolyásos személyek milyen előnyökre tehetnek szert a menedéket nyújtó bunkerben lévő helyek megszerzésekor, az átlagpolgárok pedig mennyire megsínylik, hogy csupán egy kötelmekkel teletűzdelt lottósorsoláshoz hasonló megoldással van esélyük bekerülni a menedékhelyre.
         A Deep Impact nem egy tempós mozi, ami az aláfestésén is érződik: a Sony Classical gondozásában megjelent korongon mindössze az "A Distant Discovery", a maratoni hosszúságúnak tűnő, ám minden jelentősebb zenei pillért magában foglaló "Our Best Hope..." utolsó negyede, a "The Comet's Sunrise" és a "Drawing Straws" sarkallja fürgébb játékra a Todd AO Scoring Stage-en felsorakozott zenészeket. A két legfontosabb elemet, a film főtémáját, illetve a Leo (Wood) és Sarah (a Szent Johannában nyújtott teljesítményéért Golden Globe-díjra jelölt Leelee Sobieski) szerelmi motívumát már a "Crucial Rendezvous"-ban elénk tárja Horner. Utóbbit többször, különböző hangszereléssel és hangszínnel igyekszik kidomborítani, mindez viszont a már említett, hibátlan szerkezeti felépítéssel és előadással prezentált "The Wedding"-nél sikerül úgy, hogy az ember elérzékenyül. A Hollywood Studio Symphony előadását a zongorajáték, James Thatcher franciakürt-szólamai, továbbá a The Hollywood Film Chorale tagjainak (akikkel a komponista a Caspernél, az Apollo 13-nál és a Határok nélkülnél is dolgozott) hangja teszi színessé, érdekessé. És bár az itt hallottakat lehet Horner-féle ujjgyakorlatként aposztrofálni, meglátásom szerint az olyan tételek nélkül, mint az albumzáró "Goodbye and Godspeed", a "The Wedding", a "The Long Return Home" vagy a "Sad News", nemcsak a Deep Impact lenne kevesebb, hanem a filmzene világa is.

         A Sony lemeze révén gyakorlatilag az egész score-t alkalmunk nyílik megismerni, a mozihoz használt James Horner-muzsikák hosszához viszonyítva ugyanis ez alig több mint egy perccel lett kevesebb - az eredetileg rögzített anyaghoz képest pedig a korong tizenkét perccel kurtább, de ebbe már az alternatív verziók éppúgy benne foglaltatnak, mint a fel nem használt darabok. Lehet, hogy a Deep Impact muzsikája nem hat eredetinek, vagy nem tűnik olyan egyedinek, mint mondjuk a Zorro álarca, a Joe, az óriásgorilla vagy a Titanic kísérete (csak hogy a komponista ehhez közeli munkáival példálózzak), számomra azonban ennyi év után is remek kikapcsolódást biztosít, nem utolsósorban pedig minden újrahallgatáskor képes valami kis pluszt nyújtani - Trevor Rabin Armageddon-zenéjéhez hasonlóan.


    Kulics László
    2016.01.04.




    Tracklista:

      1. A Distant Discovery (3:56)
      2. Crucial Rendezvous (3:59)
      3. Our Best Hope... (13:24)
      4. The Comet's Sunrise (5:05)
      5. A National Lottery (8:25)
      6. The Wedding (4:00)
      7. The Long Return Home (4:44)
      8. Sad News (3:46)
      9. Leo's Decision (3:08)
    10. The President's Speech (4:29)
    11. Drawing Straws (10:40)
    12. Goodbye and Godspeed (11:35)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Pavlics Tamás          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Armageddon

    The Mask of Zorro

    The Peacemaker

    The Perfect Storm

    További kritikáink
  • Bird Box
  • Dark City
  • Species
  • Venom
  • Die Hard: With A Vengeance
  • Die Hard 2: Die Harder
  • Die Hard
  • The Grinch
  • Anaconda
  • Evolution
  • Himalaya - The Rearing of A Chief
  • Bohemian Rhapsody
  • Deep Blue Sea
  • On Deadly Ground

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam