FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Death Becomes Her (Alan Silvestri)    DEATH BECOMES HER   (1992)
       Jól áll neki a halál


      

       zene: Alan Silvestri
       vezényel: Alan Silvestri
       kiadás éve: 1992
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 30:54




         Robert Zemeckis neve összeforr Marty McFly, Forrest Gump és Roger nyúl nevével, és ha soha többet nem látunk tőle egyetlen újabb, élő színésszel felvett, majd animációs megoldásokkal átcentrifugált mozit sem, akkor is elnyerte már az örökös tagságot Hollywood rendezői között. A "Jól áll neki a halál" egy tőle szokatlan húzás volt a kilencvenes évek elején (mind addigi, mind azt követő pályafutására nézve), hiszen nem sokkal előtte fejezte be az időutazó-trilógiáját, és egy olyan, már-már kamaradarab jellegű fekete komédia forgatásába kezdett, melyhez hasonlót azóta sem készített. Nekem régi kedvencem ez a film, leginkább a drámai szerepeiért számtalan díjat begyűjtött Meryl Streep lehengerlő ámokfutása miatt (nem mellékesen a magyar változatban Kútvölgyi Erzsébet páratlan szinkronjával), de éppolyan üdítő mellette a vérszomjas szőke bombázó, Goldie Hawn is, vagy az "álomférfit" alakító Bruce Willis impotens és bárgyú jelenléte. A film e szerelmi háromszögről, illetve a nők az öregedést bármi áron kerülő megoldásairól szól, és a rendezőtől elvárható módon a speciális effektek a következő Oscar-átadón teljesen megérdemelten el is hozták a szobrocskát (gondoljunk csak a 180 fokos fordulatot vett Streep-fejre vagy Goldie Hawn "lyukas" hasára).
         A komponista személye sem kérdés, ha Zemeckis-filmről van szó, hiszen az 1984-es "A smaragd románca" óta minden rendezéséhez Alan Silvestri szolgáltatja a zenei aláfestést. Silvestri ekkortájt élte fénykorát évi négy-hat vállalással, és az eddig sajnos még meg nem jelent "Több mint testőr" Whitney Houston dalaitól jócskán beárnyékolt, egyébként fantasztikus score-ja mellett a "Jól áll neki a halál" főtémája egyike a szerző legemlékezetesebb műveinek. A szatírikus vígjátékok megszokott zenei megoldásaival ellentétben azonban semmi olyan laza pillanatot nem engedett meg magának, mint mondjuk Marc Shaiman az "Addams Family - A galád család" aláfestésénél, sőt: Silvestri muzsikája leginkább Bernard Herrmann "Psycho"-ját idézi (melyből később jóval hangsúlyosabban építkezik a "Temetetlen múlt" során), és valószínűleg attól válik a film szinte negyedik főszereplőjévé, hogy a színészek szándékosan túljátszott alakításai mellett egy szigorú, ellentmondást nem tűrő zenekari jelenlétet ad, mely kellően ellensúlyozza a komolytalanságot.

         Míg Silvestri aláfestése a filmhez egyedi pluszt ad hozzá, addig a Varése Sarabande égisze alatt megjelent harmincöt perces összeállítás külön hallgatva meglehetős csalódás. Ha leszámítjuk az ismert, hangsúlyos staccatóra alapozott főtémát annak gyakori visszaismétlődéseivel, a "Main Title" második felének táncdalszerű kompozícióját, vagy a Meryl Streep által felénekelt musicalbetétet (a "Me" című tétel), akkor a fennmaradó egy-két perces trackek zöme bármelyik akkortájt készült egyéb Silvestri-muzsikához passzolna. Helyenként például kifejezetten zavaró, hogy nagyon csendes merengésből egyszercsak átvált nagyon erős zenekari megszólalásba, ami lehet, hogy a film alatt működik, egy zenehallgatáshoz viszont túlzóan gyorsak és kiszámíthatatlanok ezek a váltások. Ilyen a "Woman on the Verge", a "Hurry Up, You Wimp", egy rövid felcsattanás az "It's Alive" során, a "Helen Spies" vagy a legmozgalmasabb "I'd Rather Die" - ezen tételek dinamizmusa épp olyannyira lehetne a "Vissza a jövőbe" történetének megfelelően tempós és kaotikus kísérője, mint akár egy rosszul sikerült "Elemi ösztön"-próbálkozás a komponistától. Az nem vitás, hogy Silvestri bármikor képes egy zenekart maximális fordulatra pörgetni, és számos akció-, illetve kalandzenéjét pont emiatt kedveljük, a "Jól áll neki a halál" score-jában viszont annyi üresjárattal spékeli meg ezeket a bombákat, hogy helyenként azt is megkérdőjelezem, egyáltalán megy-e a lejátszó ("Another Drunk Driver", "Loving You"). Az örök nőiességre törekvő mágia kifejezőelemeként fájdalmasan és érzelemgazdagon megszólaló szólóhegedűt használ, amelyhez ördögi csodát érzékeltető pazar harmóniákat komponált; az "A Touch of Magic" vagy a "Sempre Viva" első fele épp ezért tekinthető az album második témájának.

         Filmográfiájában és eddigi munkásságában mindenképpen emlékezetes, amit Alan Silvestri ehhez a filmhez szerzett, ám azon példák sorát gyarapítja, amikor a zene önmagában nem állja igazán meg a helyét, és inkább kellemetlen hallgatnivaló, mint élvezetes album. Ezen írásom lényegében emiatt született meg igen viszontagságos módon: többször is nekifutottam, kerestem az igazi jellegzetességeket - gyakorlatilag meg akartam menteni az értékelésemet, hiszen mégiscsak egy általam igen kedvelt filmről, zeneszerzőről, főtémáról akarok csupa jót összegyűjteni. Számos újrahallgatás után azonban szomorúan kell megállapítanom a tényt: a teljes kompozíció csak és kizárólag a filmmel együtt értékes. Ezt valószínűleg a Varése háza táján is érezhették, mert a főtéma két Silvestri-válogatásukon is helyet kapott ("Voyages" 1995-ből, valamint "The Music of Alan Silvestri featuring Cast Away" 2001-ből), és lássuk be: ennyi bőven elég is, hogy ne feledkezzünk meg róla.


    Tihanyi Attila
    2011.09.27.




    Tracklista:

      1. Main Title (1:32)
      2. "Me" - Meryl Streep (2:18)
      3. Woman on the Verge (1:30)
      4. Lisle (1:05)
      5. A Touch of Magic (2:32)
      6. Now, a Warning (0:52)
      7. Sempre Viva (1:49)
      8. Another Drunk Driver (1:47)
      9. Hurry Up, You Wimp (1:57)
    10. It's Alive (3:00)
    11. Helen Spies (2:00)
    12. Another Miracle (2:31)
    13. I'll be Upstairs (0:38)
    14. Loving You (2:30)
    15. I'd Rather Die (2:59)
    16. End Credits (5:45)






    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Back to the Future

    Demolition Man

    Ricochet

    What Lies Beneath

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam