FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Days of Thunder (Hans Zimmer)    DAYS OF THUNDER  (1990)
       Mint a villám


      

       zene: Hans Zimmer
       vezényel: Shirley Walker
       kiadás éve: 2013
       kiadó: La-La Land Records
       játékidő: 79:03




         A Kínai negyed, Az utolsó szolgálat és az Őrület forgatókönyvírója, Robert Towne a kilencvenes éveket a Mint a villámmal kezdte, melynek alaptörténete ugyan fiktív, ám a NASCAR fennállása óta megtörtént eseményekből is beleszőtt néhányat. Ez az ötlet kellett ahhoz, hogy az 1986-os Top Gunt követően újfent összeálljon Don Simpson, Jerry Bruckheimer, Tony Scott és Tom Cruise, a csapatmunka azonban korántsem volt idilli: a két producer gyakran vitázott egymással, aminek vagy Scott, vagy Towne (aki később Cruise első két Mission: Impossible-mozijánál is közreműködött) vetett véget. Ezen csetepaték sorozatos csúszáshoz és a gyártási költségek megkétszereződéséhez vezettek, ami nem igazán tetszett a stúdiónak, a siker azonban végül mindenkit kárpótolt.

         A producerek előző három alkotásához Harold Faltermeyer szállított talpalávalót, kollaborációjuk azonban a Mint a villámmal nemcsak egy időre szakad meg, hanem véglegesen, ekkor került ugyanis képbe Hans Zimmer, aki ezt követően azon túl, hogy számtalan muzsikát szállított az alkotóknak, együttes erővel váltak Hollywood meghatározó szimbólumaivá az akciófilmek terén. Scott a szintén 1990-ben bemutatott Revans kapcsán szeretett volna először együtt dolgozni a szerzővel, ám ekkor még nem sikerült tető alá hozniuk együttműködésüket, így Zimmer helyére Jack Nitzsche került. Az 1988-as Elválasztott világhoz írt Zimmer-mű révén megigéződött direktor azonban soron következő megbízatásánál ismét az ő nevét vetette fel lehetséges személyként, amire Cruise és Bruckheimerék egyaránt rábólintottak. "Tony Scott azt kérte, hogy utazzak el Daytonába, és találkozzak a producerekkel, így hát leugrottam egy megbeszélésre, melyen azt mondták nekem, hogy olyan szintű késésben vannak, hogy azonnal hozzá kell látnom a munkához, különben sosem leszünk készen. Kerítettek nekem egy stúdiót, s az egynaposra tervezett kirándulásból végül három hónap lett" - emlékezett vissza a szerző, aki a Ridley Scott rendezte Fekete esőnél fektette le akcióstílusának alapjait. Zimmer szintetizátorokra, akusztikus és elektromos gitárra, illetve ütősökre építette fel művét, megvalósításában pedig többek között Shirley Walker volt segítségére, aki a Lánglovagokhoz, a Palimadárhoz, a Fekete esőhöz, a Játékszerekhez és a Micsoda csapat!-hoz hasonlóan hangszerelőként, illetve a zenészek karmestereként volt jelen: "A leghihetetlenebb komponisták egyike volt. Sosem nézett le azért, mert nem végeztem zeneiskolát. Nem is gondolná senki, milyen fontos volt ez számomra." - mesélte Zimmer. A közreműködők sorába tartozik még Jay Rifkin, Bruce Fowler és Mark Mancina is. Utóbbi jelenléte abból a szempontból érdekes, hogy bár biográfiájában és a világháló különböző fórumain számtalan információ kering arról, miként segített be kiegészítő komponistaként az utolsó versenyt felölelő jelenetek során, a La-La Land Records albumához kapcsolódó füzetecskében azonban mindenki fel van tüntetve, csak ő nem.

         A score három pillérre építkezik: a feszültségre, a szerelmi szálra, valamint az akcióra, mely veleje a Cruise által alakított törekvő és pimasz ifjú versenyző, Cole heroikus dallamsora, amely a "Days of Thunder (Main Title)"-ben hallható először. E trió képezi a Billy Idollal közösen készített "The Last Note of Freedom"-ra keresztelt főcímdal zenei alapját is, melyet a Whitesnake rockbanda tagja, David Coverdale adott elő, akit Cruise keresett meg ezzel a feladattal - a zenei alap ének nélkül a "Days of Thunder (Main Title) (rock arrangement)"-ben ismerhető meg. Bármennyire is kedvelem ezt a muzsikát, tagadhatatlan, hogy megannyi olyan elem található benne, ami - keletkezési idejüktől függetlenül - más Zimmer-muzsikákat is eszembe juttat. Ilyen a Nicole Kidman által alakított doktornővel kapcsolatos jelenetek kíséretei közé tartozó "Phisical Kiss", amely a Zöld kártya zenéjével rokonítható, vagy a "You're Home / Daytona Race / The Crash" - "Cole in Truck / Pre-Race" páros, ahol a szintetizátor generálta pánsíp az Esőembert és a Fekete esőt idézi fel.
         A score legemlékezetesebb szegmensét az akciódarabok fedik le, melyeknél a gitárszólókért felelős Jeff Beck nemegyszer igen rendesen a húrok közé csap. A score-t nemcsak a korszakra jellemző szintis hangzás, hanem a rock 'n' roll is erőteljesen átjárja, ami a "Rowdy Drives / Who Is This Driver?"-ból éppúgy kitűnik, mint a "Darlington / Cole Wins"-ből, a "You're Home / Daytona Race / The Crash" második feléből, a "Rental Car Race"-ből, és a tízpercnyi játékidővel bíró "Last Race"-ből, amely a korong egyik csúcspontja.

         A Mint a villám aláfestésének megjelentetésével gyakorlatilag minden fontosabb korai, eddig kiadatlan Hans Zimmer-muzsika elérhetővé vált - az persze már más lapra tartozik, hogy akad közöttük olyan, mint az Esőember-korong, amely gyatra hangminősége okán újrakiadásért ordít. A hetvenpercnyi játékidővel bíró album a teljes kompozíciót elénk tárja, amire huszonhárom évet kellett várni, és bár a rajongók régóta szerették volna, ha e score napvilágot lát, Zimmer egy, az ezredforduló küszöbén adott interjúja alkalmával így vélekedett erről: "Korábban csináltam néhány igazán rossz zenét, és a Mint a villámé egyike ezeknek. Szükségtelen kiadni, mert nincs benne jó szerzemény". Cruise ezzel szemben azt vallja, hogy a zene életet ad a filmnek, éppen ezért Zimmer remek munkát végzett. Hogy a komponista véleménye a nyilatkozat óta eltelt tizenöt év alatt mennyit változott, azt nem tudom, én mindenesetre örülök annak, hogy végre polcomon tudhatom ezt az általam régóta várt kiadványt.

    Kulics László
    2014.11.20.




    Tracklista:

      1. Days of Thunder (Main Title) (3:08)
      2. Rowdy Drives / Who Is This Driver? (2:06)
      3. Let Me Drive / Cole Drives Rowdy's Car (2:26)
      4. Car Building (2:05)
      5. Darlington / Cole Wins (4:47)
      6. You're Home / Daytona Race / The Crash (3:29)
      7. The Hospital (2:20)
      8. Wheelchair Race (0:37)
      9. Rental Car Race (3:50)
    10. Claire Arrives at Her Apartment (1:55)
    11. Physical Kiss (1:05)
    12. Cole Blows His Engine (1:10)
    13. Wheeler / Cole Smashes (2:25)
    14. Cole at the Laundry / Cole Agrees to Drive Rowdy's
          Car (2:11)
    15. Cole and Harry Fight / Harry Talks to Car (2:52)
    16. Cole in Truck / Pre-Race (3:52)
    17. The Last Race (10:20)
    18. The Last Note of Freedom - David Coverdale (4:57)
    19. The Hospital (alternate) (2:21) *
    20. Wheelchair Race (alternate) (0:38) *
    21. Claire Arrives at Her Apartment (alternate ending) (1:53) *
    22. Cole Blows His Engine (alternate) (1:12) *
    23. Pre-Race (alternate mix) (2:25) *
    24. Days of Thunder (Main Title) (rock arrangement) (4:59) *

    * bónusz tétel





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Pavlics Tamás          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Green Card

    Rush

    Top Gun

    A World Apart

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam