FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Darkness Falls (Brian Tyler)    DARKNESS FALLS   (2003)
       A sötétseég leple


      

       zene: Brian Tyler
       vezényel: Brian Tyler
       kiadás éve: 2003
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 47:33




         Majdnem minden amerikai ember ismeri a Fogtündér meséjét, hiszen alig van olyan szülő, aki ne ezzel a történettel próbálta volna vigasztalni gyermekét, mikor az első foga kiesett. A történetet Darkness Falls-ban másként ismerik. Ott úgy tűnik, a jóságos tündért kifosztották vagyonából, ugyanis ahelyett, hogy pénzérmét csúsztatna a fiatalok párnája alá, inkább megöli őket. Kyle meglátta a Fogtündért, ahogy az az éjszaka leple alatt lecsapott anyjára, és majdnem őt is megölte, azonban neki sikerült a szellem egyetlen gyenge pontját kitapasztalva megmenekülnie: a fénybe húzódott. Persze a kisvárosban senki sem hitt neki, ezért elköltözött. 12 év után visszatér, ugyanis egy kisfiú - Kyle egykori szerelmének öccse - szintén meglátta a jóságosnak cseppet sem nevezhető tündért...
         Hazánkban "A sötétség leple" címmel napvilágot látott horror / thriller egy nézhető, nagy nevektől mentes, átlagos film, melyben a "szellemes trükkök" kellően kivitelezettek, csak sajnos - minthogy minden jelenet sötétben játszódik -, ez nem mindig látszik. Ami talán érdekességnek számít, hogy mielőtt elkészült volna a film, több címet is adtak neki. Az egyik legjobban csengő ezek közül a "The Tooth Fairy: Every Legend Has Its Dark Side" volt.

         Zeneszerzőnek Brian Tylert szerződtették, aki már ezelőtt is írt hasonló műfajú zenéket (pl.: "Frailty", "The 4th Floor", vagy a "Terror Tract"). A zenei felvételeket a Bastyr Egyetem területén található St. Paul katedrálisban ejtették meg, ami remek hangulatot áraszthatott magából - ismerve a zene dinamikusságát, illetve stílusát. Pláne, ha azt vesszük, hogy az első tétel ("Evil Rises") egy templomi akusztikával mekkorát tudott ütni, ha a hagyományos lejátszón keresztül is ennyire megcsap az ereje. A főleg vonósokon és fúvósokon alapuló tétel iszonyatosan túlfeszített tempót diktál. A "Darkness Falls" nyitánnyal folytatódó korong szépen lenyugtatja a hallgatót, aki az imént nagy valószínűséggel idegösszeomlást kapott. Szép dallamvezetésű, kedves kis téma, ami előadásmódjában a "Frailty"-hez hasonlítható.
         Ahogy egyre jobban elmélyülünk az albumban, észleljük, hogy a kezdeti felpörgés után Tyler szépen lassan megállapodott egy - a műfajt tekintve - kellemesnek, hallgathatónak nevezhető szintnél. Olykor túlpörög (mint ahogyan a "Stay In the Light"-ban teszi), esetenként óvatosan, kellemesen borzolja a kedélyeket (pl.: "25 Words Or Less", vagy a "Der Zylinder"), és van, mikor az érzelmekkel játszik (ezt teszi közel két percig a "One Kiss"-ben). Az ilyen felépítésű horrorzenék ritkaságszámba mennek. Mikor a 12-es és 13-as tétel címeit először olvastam, elmosolyodtam: a "We Are Safe In Here" viszonylagos nyugalma után hőseink ráébrednek, hogy "We Are Not Safe In Here", és ezt Tyler is alátámasztja a mintegy háromnegyed percig tartó hangszercsatával. Az "Overhead" felidézi a főtémát, ám most nem olyan melankolikus hangulatban, hanem egy csöppet dinamikusabb jelleggel. S bár ez is "csak" egy lélegzetvételnyi játékidővel rendelkező részlet, mégis helyén van minden, csakúgy, mint a hosszabban kifejtett "testvérei" esetében. A következő, "Consultation"-re keresztelt szám végig kellemes vonósokkal operál, és néhol - az eddig nem említett, pedig jelentős szerepet betöltő - csengettyűkhöz hasonlatos, gyermeki álmot szimbolizáló, fémes hangokkal szövi bele a főtémát, s egy női énekhang is beszűrődik a vége felé egyre mélyebben dünnyögő vonósok elé. Mély hangzásvilágának ellenére a lágyabb tételek közül a "One Kiss" után ez fogott meg legjobban.

         A zene hallgatása során nem egyszer találkozunk effektekkel. A "Perception Tank" is hasonlóval indul, miközben azért a zenekarról sem feledkezik meg a komponista. Ezek azok a "hanghatások", melyek jól is szólnak, ha igényesen ötvözik a nagyzenekarral. A "Blood Red Herring" az utolsó, kedvesnek tűnő tétel, amit a végső terror követ: minthogy a zenészek közreműködésével magunk is szembesülünk a Fogtündérrel ("Meet The Tooth Fairy"), kezdhetünk rettegni, menekülni. Itt néhol az "Aliens" fúvósszekciójának átmentését hallottam, illetve olyan effektet, mely az "Aliens vs. Predator" játékzenére jellemző - mintha elektromos zárlat hangját rögzítették volna.
         Elérkeztünk a záró részhez: "End Titles". Az alig több mint hét perces motívumsorozat mindent magába foglal, amit erről a score-ról érdemes tudni. Itt is az albumot nyitó, erős akciórészlettel indul: a zenekar tagjai kegyetlen csatát vívnak egymással. A zeneszerző egy pillanatig sem hagyja lankadni őket, szigorúan vezényli a zenekart. Aztán mindez átmegy a lassabb főtémába: redukálódik a hangulat, csengettyűk használatával téveszti meg a hallgatót, hogy aztán ismét terrorizálhasson. Ezek a váltakozások végigkövetik a játékidőt. Az ilyen zárótételeket igazán rátehetnék minden albumra, mert többnyire rendkívül változatosak szoktak lenni. Aki esetleg bizonytalan lenne a lemez megvásárlását illetően, először ezt hallgassa meg, s ha megtetszett, nyugodtan kosarába helyezheti az albumot.

         A muzsikát elsősorban azoknak ajánlom, akik kedvelik az igényesebb, nagyzenekar által keltett horrorisztikus hangulatot. Akik ettől idegenkednek, azok viszont kerüljék el, mert csak idegrohamot kapnak, s minthogy a Varése Sarabande a kiadó, a kivitelezés összképe még poháralátétnek sem lenne túl igényes. Mindenképpen javaslok egy vásárlás előtti belehallgatást, mert én ugyan preferálom az ilyen zenéket - illetve Brian Tyler munkásságát -, de biztos vagyok benne, hogy többen szavaznának a muzsika ellen, mint mellette. A játékidő korrekt, és minden egyes másodperce ki van használva. Véleményem szerint ebben a műfajban ez egy igényesnek mondható darab.
         Mivel a Varése emberei ismét szűkmarkúak voltak, és a "Háromnegyed órányi zene van rajta, mit akartok még?" címszó alatt lévő, cseppet sem nyerő politikát folytatják, a tracklistával, és egy "eccerű" borítóval kell megelégednünk.


    Kulics László
    2005.07.12.




    Tracklista:

      1. Evil Rises (2:21)
      2. Darkness Falls (2:27)
      3. Eye Contact (1:37)
      4. Interrogatorio (2:09)
      5. A Bit Crispy (1:18)
      6. 25 Words Or Less (1:40)
      7. Stay In The Light (1:21)
      8. Lose A Tooth (1:28)
      9. Der Zylinder (2:57)
    10. One Kiss (1:56)
    11. Let There Be Light Sort Of (1:06)
    12. We Are Safe In Here (0:35)
    13. We Are Not Safe In Here (0:41)
    14. Aftermath (1:27)
    15. Overhead (0:55)
    16. Consultation (2:11)
    17. Utter Darkness (1:35)
    18. That Has Got To Hurt (1:24)
    19. Kyle And Michael (2:30)
    20. Perception Tank (1:36)
    21. Blood Red Herring (0:43)
    22. Meet The Tooth Fairy (2:57)
    23. Reading The Legend (0:40)
    24. Is This Kyle Walsh? (1:30)
    25. The Mask (1:03)
    26. End Titles (7:03)


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Constantine

    The Exorcism of Emily Rose

    Godsend

    Land of the Dead

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam