FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Danny the Dog (Massive Attack)    DANNY THE DOG   (2005)
       A nyakörv


      

       zene: Massive Attack
       vezényel: Craig Pruess
       kiadás éve: 2004
       kiadó: Virgin Records
       játékidő: 52:30




         Az elrabolt kisfiút egy bandavezér (Bob Hoskins) neveli fel, de nem emberbaráti szeretetből. A hagyományostól igencsak eltérő neveléssel éri el azt, hogy az állati sorba taszított gyerek felnőve alig legyen több, mint egy parancsszóra támadó, a gazdáját védelmező kutya. A titok nyitja egy különleges szerkezet, afféle nyakörv, melynek aktiválása jelenti a felnőtt Danny (Jet Li) számára a küzdelem megkezdését. A véletlen találkozás egy vak zongorahangolóval (Morgan Freeman) és annak nevelt lányával (Kerry Condon) azonban létrehoz egy olyan ismeretlen érzést a férfiban, mely arra készteti, hogy levesse magáról a szabadságát gátló béklyót, és megvédje új családját a nyomukba szegődött üldözőktől.
         Az Amerikában még "Unleashed" címen bukdácsoló akciófilm műfaja talán nem is annyira ez lenne. Habár drámának pláne nem merném nevezni, így meg is van az iránta táplált érdektelenség vélhető oka: a Jet Li Fan Club tagjai bizonyára nem örültek annak, hogy kedvencük a rúgásokon kívül mást is mutatni próbál, akik meg eleve elkerülik az akciófilmeket, nem a könnyes szemű Li kedvéért tennének kivételt. Ami azt illeti, az egyik legismertebb ázsiai színész már a "Hős"-ben is színészkedett, és valljuk be, most sem áll neki rosszul. A producer, a visszavonulását lebegtető Luc Besson neve aktív önlejáratása folytán viszont ma már általában csak szánakozó mosolygást vált ki. Ez a filmje mégis jobb lett, mint bármi, amit összehozott produceri minőségében az elmúlt években. Lényegében ez sem lenne több egy üsd-vágd típusú akciófilmnél, ha társainak többségétől eltérően nem próbálna érzelmesebb húrokat is megpendíteni, és mivel ez nem is hat teljesen sután, saját műfajának egyik apróbb meglepetéseként könyvelhetjük el a vállalkozást.

         Zene: Massive Attack. Ezt ebben a formában leírva korábban még nem láthattuk a stáblistákon. A csapat megszámlálhatatlanul sok felvétele bukkant már fel kisebb-nagyobb mozikban ("A rajongó", "A bennfentes", "Mátrix", "A Főnix útja"), és sok más betétdaltól eltérően az övéiknél azt lehetett érezni, mintha a filmesek igyekeztek volna minél jelentősebb szerepet adni nekik, szinte beillesztve a számokat a cselekménybe, nemcsak a háttérben elszöszmötölő csendtörőként alkalmazva. Emiatt is volt furcsa, hogy egészen 2004-ig kellett várni egy teljes filmzenei anyagra tőlük (technikai érdekesség, hogy a film zenéje közel fél évvel előbb vált publikussá, mint amihez készült). Igazából a bristoli triónak csak a neve a régi, az egykori hármasból mára csak egy tag maradt: Robert Del Naja, aki összegyűjtött pár zenészt, és Neil Davidge-et társszerzőként maga mellé emelve összehozott egy remek kis filmzenét.

         A score természetesen elektronikus hangzású, de nem lehet igazán sem a filmzenei, sem az elektronikus zenei műfaj egyik kategóriájába se beletuszkolni. A zenék egy része formabontó ambientek formájában jelenik meg: a nyitó "Opening Title" lényegében egy hangulatalapozó baljós zörejsorozat, a "P is for Piano" a zongorahangoló munkájának zenei leképezése, egy ötletesen összefont zongora-gitár duóval, a "Confused Images" pedig egy titokzatos hangokkal teli felvétel.
         Az album egészét tekintve pörgősebb témát kevesebbet kapunk ugyan a film jellegéhez képest elvártnál, de amik rajta találhatóak, azok igazán nagyot ütnek: például a David Holmes-os "One Thought at a Time" is, ami lehetne az "Ocean's Eleven - Tripla vagy semmi" zenéjének egyik kimaradt darabja is, a britpopos "The Dog Obeys", vagy az ide-oda csavart ritmusképletű "I Am Home". Ezekben a trackekben a nyakatert ütemeket főleg különféle basszusok, illetve széttorzított gitárok hangjai kísérik.
         Az élő hangszerek feladata az lett, hogy a címszereplő szentimentálisabb énjét zenében is támogassák - kizárólag gépi hangokkal ezt némileg nehezebb lett volna elérni. Ehhez segítségként egy kisebb vonószenekar ugrott be (élükön a számtalan filmzenei lemezről jól ismert Gavyn Wrighttal), biztosítani mindazt a lágyságot, amely a dinamikus témákat jól ellensúlyozza. Ilyesmi hallható a szomorkás "Everything About You is New"-ban, vagy a "You've Never Had a Dream"-ben, amiben tapintatosan megbújik egy szép zongoratéma is. A merengős "Sam", a remek trip-hop alappal rendelkező címadó tétel ("Danny the Dog"), vagy éppen a felszabadult, gitáros "Montage" mellett a "Sweet is Good" kedves álomhangulata is megemlítendő a könnyedebb muzsikák közt.

         A Massive Attack első igazi filmzenéjével bebizonyította, hogy jóval többet érdemel annál, mint hogy továbbra is csak betétdalfronton erősítse a mozgóképek világát. Az albumon természetesen nem a fenti módon elrendezve szerepelnek a felsoroltak, ebben az ötvenegynéhány percben folyamatosan váltakozik a lassabb, időnként egyenesen nyomasztó, és a lényegesen gyorsabb akciómuzsikák ütemszáma. Igazán hangsúlyosan visszatérő témát ugyan nem kapunk, mégsem lehet azt mondani, hogy kusza szerkezettel rendelkezne a hanganyag. Kétség nem fér hozzá, hogy "A nyakörv" score-ja már mindenféle szempontból a huszonegyedik századi filmzene eljövetelét demonstrálja. Nem pusztán aláfestésként állja meg helyét, de önmagában is remek hallgatnivaló. Megemlítendő, hogy a kiadvány itthon a használtlemez-boltokban is rendszeresen felbukkan baráti áron. Részben Robert Del Naja műve a riasztóan igénytelen, a film képeit teljes mértékben mellőző művészieskedő borító, amely azonban senkit ne rettentsen el a CD megvételétől, hiszen ami rajta hallható, az egy igazán különleges élmény. A suszter pedig inkább maradjon a kaptafánál.


    Bíró Zsolt
    2007.01.12.




    Tracklista:

      1. Opening Title (1:10)
      2. Atta Boy (1:29)
      3. P Is for Piano (1:57)
      4. Simple Rules (1:20)
      5. Polaroid Girl (2:59)
      6. Sam (3:08)
      7. One Thought at a Time (4:23)
      8. Confused Images (1:59)
      9. Red Light Means Go (2:04)
    10. Collar Stays On (1:51)
    11. You've Never Had a Dream (2:46)
    12. Right Way to Hold a Spoon (3:19)
    13. Everybody's Got a Family (1:29)
    14. Two Rocks and a Cup of Water (2:32)
    15. Sweet Is Good (1:33)
    16. Montage (1:54)
    17. Everything About You Is New (2:25)
    18. The Dog Obeys (2:20)
    19. Danny the Dog (5:53)
    20. I Am Home (4:14)
    21. The Academy (1:45)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    As If to Nothing

    Code 46

    Flight of the Phoenix

    Transporter 2

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam