FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Croods (Alan Silvestri)    THE CROODS   (2013)
       Croodék


      

       zene: Alan Silvestri
       vezényel: Alan Silvestri
       kiadás éve: 2013
       kiadó: Sony Classical
       játékidő: 70:35




         2013 első félévével filmzenei viszonylatban kellően elégedett vagyok, ugyanis jó néhány olyan aláfestéssel ismerkedtem meg, melyekre első hallgatásra azt tudtam mondani, hogy a maguk műfaján belül remekbe szabott kompozíciókra sikerültek. A könnyed kikapcsolódást biztosító animációs produkciók aláfestései közül a Danny Elfman tollából származó "A zöld urai" score-ja, valamint Alan Silvestri a "Croodék"-hoz írt aláfestése azok, melyek majd’ minden pillanatukban képesek tökéletesen kizökkenteni a hétköznapok forgatagából azzal, hogy egy varázslatos világba kalauzolnak el.

         Míg régen a Disney stúdió volt a mesevilág rendíthetetlen egyeduralkodója, addig manapság már két mogul, a Pixar és a DreamWorks verseng egymással. Croodék utóbbi cég istállójából származnak, és általuk másfél órára beköszöntött a mozikban a kőkorszak, amikor még az embereknek szó szerint meg kellett küzdeniük környezetük minden elemével – illetve családjukkal is olyan esetben, amilyen Croodéké is, ahol az apa, Grug kényszeresen óvatoskodó, lánya azonban vele ellentétben rendkívül kíváncsi és kalandvágyó, s akkor a többi családtagról ne is beszéljünk. A Chris Sanders és Kirk DeMicco rendezésében (utóbbinak köszönhető például az "Így neveld a sárkányodat" is) készült alkotás éppúgy könnyed családi kikapcsolódást biztosít, mint az imént említett sárkányos sztori, a "Shrek", a "Madagaszkár" vagy a "Kung Fu Panda", egyszóval ismét egy minőségi animációs produkciót üdvözölhetünk benne – persze a szokványos klisék, illetve karaktertulajdonságok ezúttal sem maradnak el, ám kellően jól vannak tálalva, így nem okoznak keserű szájízt és kényes feszengéseket.

         Sanders és DeMicco egy interjú során kifejtették, azonos véleménnyel vannak arról, hogy a zene milyen sokat számít a film hatása tekintetében. Mindketten úgy vélik, hogy egy jó aláfestő muzsika akár ötven százalékban is képes hozzájárulni a sikerhez, s különösen akkor van leginkább szükség a dallamokkal történő közvetítésre, amikor valami olyan fontos cselekmény tárul a nézők elé, melyet a szereplők nem vagy csak alig kommentálnak, hisz a képsorok ilyenkor csupán a zenével karöltve képesek igazán lekötni a nézőket, és hatással lenni rájuk. A közös nevező tehát már a kezdetektől fogva adott volt, már csak a szerző személye maradt kérdéses, melyre válaszukat 2012 májusában tárták nyilvánosság elé, választásukkal pedig nem kis meglepetést okoztak. A DreamWorks Animations az 1998-as "Z, a hangya" óta közel harminc ilyen alkotást készített, melyek egyik közös pontjaként az aláfestés szolgálnak, azokat ugyanis vagy Hans Zimmer, vagy az általa létrehozott Remote Control Production társulat valamely tagja készítette. Ez a gyakorlatban akár íratlan szabályként is aposztrofálható tendencia tört meg a "Croodék" esetében, melyhez Silvestri készíthetett zenei kíséretet – nyáron viszont egy újabb alkotás, a "Turbó" révén hallat magáról a cég, amihez ismét Zimmer-közeli embert, Henry Jackmant szerződtettek. Silvestrit Sanders javasolta, akivel kicsivel több mint tíz évvel ezelőtt nyílott alkalma együtt dolgozni a "Lilo és Stich - A csillagkutya" kapcsán, melynek score-ja ASCAP-díjat kapott.

         Hogy szerzőnk milyen muzsikát szállított a prehisztorikus kori család kalandjához, abba először a tengerentúlon február közepén megrendezésre került "Great Composer Tribute: The Film Music of Alan Silvestri" koncert keretében felcsendült egyveleg révén lehetett betekintést nyerni, nem sokkal később azonban szerencsére elérhetővé vált a filmzenealbum is – először csak digitális változatban, később pedig CD-n. A komponista e történetet elsősorban a család oldaláról közelítette meg, vagyis igyekezett úgy megírni a vezérmotívumokat, hogy azokkal a családi kötelék fontosságát is érzékeltetni tudja (remek példák erre az érzelemgazdag "The Croods' Family Theme", illetőleg a "Family Maze" tételek), emellett pedig variálhatók legyen, hogy az egyes karakterek karikatúráivá válhassanak, s csupán másodsorban figyelt a biztos menedéket nyújtó barlang elhagyása után bekövetkező kaland-, illetve akciórészekre. A kompozíció színességéhez azonban nemcsak az ötletes témavariációk járulnak hozzá, hanem olyan, különböző műfajokra és stílusokra történő, adott esetben csupán néhány másodpercig tartó kikacsintások is, melyek eredményeként a westernes hangulat ("Turkey Fish Follies") éppúgy felüti a fejét, mint a könnyed jazz - utóbbi figyelhető meg például a "Grug Flips His Lid"-ben, melynek első felét akár egy felhőkarcoló gyorsliftjének kísérőzenéjeként is alkalmazhatnánk.
         Az album score-részét indító "Prologue" egy jókora meglepetés Silvestritől, stílusában ugyanis leginkább John Powell azon műveivel rokonítható, ahol a különféle ütőhangszerek alkotta könnyed hangulatú gerincre építkezik a szimfonikus játék - ezen megoldás később az "Epilogue"-ban köszön vissza, gitárral megspékelve pedig a "Going Guy's Way"-ban hallhatjuk. A továbbiakban azonban már vérbeli Silvestri-muzsikával találjuk szembe magunkat, ami nemcsak a szerző kilencvenes évekbeli vígjátékmuzsikái előtt tiszteleg, hanem a "Fire and Corn"-ban, valamint a "Teaching Fire to Tiger Girl"-ben odáig megy, hogy visszahozza a "Tom és Jerry"-szintű rajzfilmek hangulatát. Mindezek mellett a "Smash and Grab"-ben adoptált a szerző egy részletet a "Tusk"-ból, mely eredetileg a Fleetwood Mac dala volt, manapság azonban leginkább arról ismert, hogy a tengerentúli egyetemi focibajnokságok alap big band darabjainak egyike, az itt közreműködő USC Trojan Marching Band pedig már többször dolgozott együtt a komponistával olyan alkotásoknál, mint a "Forrest Gump" vagy a "Bilko főtörzs". Az akciódúsabb darabok esetében bár a "Bear Owl Escape" és az "Eep and the Wartog" is magában foglal néhány dinamikusabb momentumot, e jelző leginkább a "Piranhakeets" - "Big Idea" duóra érvényes, melyek nemcsak vérbeli, energiától duzzadó szimfonikus kaland-akciózenék, hanem a maguk összesen öt percével gyakorlatilag kenterbe verik Silvestri utóbbi akcióscore-jait is – legfőképp idei újdonságát, a "Red 2." score-ját.

         Ha kedvenc tételeket kellene említenem a "Croodék" filmzenealbumáról, akkor egész egyszerűen idemásolnám a teljes tracklistát, Alan Silvestri ugyanis olyan remekül eltalálta a hangulatot és a muzsikákat, hogy az ismerős megoldások ellenére is zokszó nélkül hajtom meg előtte a fejemet – túl azon, hogy már jó ideje vártam tőle ehhez hasonló megmozdulást. Mindehhez egy impozáns borító is tartozik, így szemrebbenés nélkül nevezem majdnem tökéletesnek, és helyezem majd el a 2013-as listám "legjobb filmzenék" kategóriájában. Közben pedig erősen bízom abban, hogy Silvestri a jövőben is kap hasonló munkákat, az akciófilm-készítést fontolgató producerek pedig, hallván az itt szereplő két pörgős tracket, leszerződtetik egy ilyen stílusú muzsikára, mert igencsak hiányolom tőle ezt a szintű teljesítményt.


    Kulics László
    2013.08.03.




    Tracklista:

      1. Shine Your Way (3:27) *
      2. Prologue (2:09)
      3. Smash and Grab (4:10) **
      4. Bear Owl Escape (2:46)
      5. Eep and the Wartog (3:54)
      6. Teaching Fire to Tiger Girl (1:56)
      7. Exploring New Dangers (3:33)
      8. Piranhakeets (2:24)
      9. Fire and Corn (2:06)
    10. Turkey Fish Follies (4:18)
    11. Going Guy's Way (3:16)
    12. Story Time (3:55)
    13. Family Maze (3:21)
    14. Star Canopy (2:08)
    15. Grug Flips His Lid (1:45)
    16. Planet Collapse (1:45)
    17. We'll Die If We Stay Here (5:29)
    18. Cave Painting (1:12)
    19. Big Idea (2:35)
    20. Epilogue (4:25)
    21. Cave Painting Theme (2:54)
    22. The Croods' Family Theme (5:55)
    23. Cantina Croods (1:12)

    * előadja: Owl City & Yuna
    ** zenei betétet tartalmaz a "Tusk"-ból




    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Dutch

    Kung Fu Panda

    Madagascar

    Shrek

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam