FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Criminal (Brian Tyler, Keith Power)    CRIMINAL  (2016)
       Beépített tudat


      

       zene: Brian Tyler, Keith Power
       kiadás éve: 2016
       kiadó: Lakeshore Records
       játékidő: 72:24





         Immáron tizenhárom éve vagyok Brian Tyler rajongója (szerkesztőtársaim szerint lassan inkább a magyarországi helytartója), s bár teljesítményét összességében véve elismerem, rajongásom korántsem csap át fanatizmusba: bizonyos munkáitól én sem vagyok elragadtatva. A szerző nem riad vissza a kísérletezgetéstől, az önmaga által teremtett komfortzónából történő kimozdulástól, ami azért jó, mert ilyen esetekben is gyakorta rukkol elő érdekes művekkel (a legjobb példa erre a Gyötrelmes csapda zenéje), ám nemegyszer kerülnek ki a kezei közül olyan darabok, melyekkel egyáltalán nem tudok mit kezdeni. Utóbbi csoportba tartozik A gyilkos szoba, a Bogárűző vagy jelen írásom tárgya, a Beépített tudat kísérete, amely film kapcsán ráadásul az is érvényes, hogy nemcsak az ő, illetve zenésztársa, Keith Power szempontjából sikerült félre, hanem a stáb többi tagjáéból is. Ariel Vromen direktor (Egy hazugság ára) eddigi, nem túl kiemelkedő munkásságába ezen produkció ugyan belesimul, a forgatókönyvért felelős David Weisberg-Douglas Cook páros viszont jobb időket is megélt már (gondoljunk a Kettős kockázatra vagy A sziklára), ami a szereplőgárdáról szintúgy elmondható. A történet szerint egy CIA-ügynök (Ryan Reynolds) fontos információk birtokába jut, de azokat átadni már nem tudja. Ám a szervezet egy új eljárás révén képessé válik arra, hogy a meggyilkolt ügynök tudatát átmentse egy másik emberbe, aki azonban történetesen egy sorozatgyilkos (Kevin Costner), és a legkevésbé sem bizonyul együttműködőnek...
         Costner, Gary Oldman és Tommy Lee Jones (akiket huszonöt évvel ezelőtt már láthattunk együtt a JFK - A nyitott dosszié című politikai drámában) neve kellő vonzerőnek számít, a filmet nézve azonban hamar ráébredtem arra, hogy a Beépített tudatot minden bizonnyal egyikőjük sem tartotta többre egy szimpla hakninál. A teljesen átlagos alakításokat (ami Costner esetében helyenként görcsös megfelelni akarásba torkollik) és a rendezést érthetetlennek tartom, ugyanis maga a történet - még ha nem is számít eredetinek vagy éppen újítónak - kellő teret biztosított az alkotógárdának ahhoz, hogy egy könnyed, de pörgő akciófilmmel csábítsák moziba a nézőket.

         "Miközben Ariel Vromen rendezővel beszélgettem, kikristályosodott bennünk, hogy itt egy elsősorban analóg szintetizátorokra épülő score-ra van szükség. Azt szerettük volna, hogy a zene két ellentétes dolgon alapuljon: a határozottságon és az érzelmeken. A kész művet leginkább a klasszikus elektronikus filmzenékhez tudnám hasonlítani" - nyilatkozta Tyler, aki a szintetizátorok, az elektronikus elemek és egy-két ütős mellett egyetlen csellót alkalmazott élő hangszerként, s azt is igen ritkán szólaltatta meg. A direktor azonban első körben nem rá, hanem az ezt megelőző projektjénél, a The Icemannél közreműködő Haim Mazarra számított, akit 2014 decemberében a stúdió le is szerződtetett, fél évvel később azonban már arról szóltak a hírek, hogy Tyler és Power léptek a helyébe. A páros hasonlóan egyenrangú félként volt jelen a munkálatoknál, mint a Hawaii Five-0 sorozatnál, Powert azonban összességében véve már tíz éve látjuk barátja oldalán kiegészítő komponistaként, illetve asszisztensként.
         Az instrumentális kíséretek mellett Tyler nagy ritkán dalokat is szállít, s ezen törekvéseinek eredményességére a Vágott verzió "Enchanted Days"-ét, illetve "Hollow"-ját éppúgy felhozhatnánk példaként, mint a Tini Nindzsa Teknőcök "Shell Shocked"-ját és "Dat Doom"-ját, valamint a sokak által méltán kedvelt "Inama Nushif (Montage)"-ot A Dűne gyermekeiből. E listát gazdagítja a Beépített tudat ihlette "Drift and Fall Again" is, amelyet Tyler az elektronikus zenei világban használt Madsonik művésznéven készített el a Lola Marsh banda közreműködésével. "A szám egy elektronikus indie rock dal, amely magában foglalja a sztori érzelmi csúcspontját" - mesélte a szerző, aki ezzel támasztotta alá a zárójelenetet, illetve az azt követő stáblistát. A dal egy kellően hangulatos klipet is kapott, a Lakeshore Records gondozásában megjelent filmzenealbumnak pedig egyfajta kerettel szolgál azzal, hogy nyitányként az eredeti változatot hallhatjuk, zárás gyanánt pedig a Kill the Noise-féle átirat csendül fel.

         Nem rajongok feltétel nélkül a szintetizátoros zenékért, ugyanakkor nem is zárkózom el tőlük oly határozottan, mint évekkel ezelőtt, ám bármennyire is tágítom ebbéli ismereteimet, továbbra is a nosztalgiázás híve maradtam, azaz leginkább a nyolcvanas években született darabok nyújtotta közegben érzem jól magam. A Beépített tudat aláfestését azonban nem ezekhez, hanem a napjainkban aktív művészek elektronikus szerzeményeihez érzem közelebb (hasonlóval rukkolt elő nemrég Rob Simonsen is az Idegpálya kapcsán), s bármennyiszer is pörgött végig az album, csupán bizonyos részei fogtak meg, ráadásul azok sem minden esetben maradéktalanul. A "Pope", a "Division", a "Distant Memories", a "By the Sword", illetőleg a "Chained" remekül sikerültek, korrekt atmoszférát teremtenek, ráadásul a duó a "Waves of Intuition"-ben és a "Time and Adoration"-ben hibátlanul oldotta meg a digitális elemekkel történő érzelemközvetítést, a score egyértelmű csúcspontjának azonban minden kétséget kizáróan a már említett "Drift and Fall Again"-t tartom. .
         Amikor megismerkedtem a koronggal, úgy véltem, az elsőre kialakult álláspontom pozitív irányba mozdul majd, miután megnéztem a filmet (anno így kedveltem meg többek között John Debney A hívás inspirálta darabját), de nem így történt: a jelenetek egy részénél észre sem vettem a zenét, s ahol felfigyeltem rá, ott sem éreztem azt, hogy pluszt tenne a látottakhoz. Ugyan a score sugallja a Costner karaktere által képviselt agressziót - ebből a szempontból tehát el lett találva a mű -, ám az ábrázolásmód, az elektronikus elemek erőteljessége, a dubstep hatása, illetőleg a gyakran túltolt torzítások (ezek a "Criminal (Madsonik Remix)"-ben, a "Regress"-ben és a "Culmination"-ben egyaránt megfigyelhetőek) nem találkoznak az ízlésemmel. A magam részéről a Beépített tudat kíséretét inkább a Madsonik-világ filmzeneként történő prezentálásának tekintem, amiről persze valójában szó nincs, és különösebb szükség sem lenne rá, hiszen ez a két évvel ezelőtt, a Tini Nindzsa Teknőcök zenéjének készítésekor életre hívott Tyler-oldal számos tengerentúli fesztiválon megmutatkozott már, ráadásul a "Shell Shocked" klipje több mint hatvanmilliós megtekintéssel büszkélkedhet a Youtube-on.


        A Beépített tudat score-ját úgy kezdtem el hallgatni, hogy egy, a Hawaii Five-0-éhoz hasonló akciózenére számítottam. Minthogy ekkor még semmilyen háttérinformációval nem rendelkeztem a Brian Tyler és Keith Power jegyezte anyagról, kellően meglepődtem az elektronikus megközelítésen, ráadásul néhány tételt követően fel is hagytam az album hallgatásával, s későbbi próbálkozásaimat követően sem maradt meg bennem több a "Drift and Fall Again"-nél, melynek ereje a zenei alapnak és Yael Shoshana Cohen énekhangjának egyaránt köszönhető. Örülök, hogy Tyler igyekszik tágítani a határait, mert mostanában nemegyszer volt tetten érhető nála a sablonosság (Bosszúállók: Ultron kora, Tini Nindzsa Teknőcök, The Expendables - A feláldozhatók 3., Halálos iramban 7.), ám eme lépése nem vált maradandóvá.


    Kulics László
    2016.09.01.




    Tracklista:

      1. Drift and Fall Again (4:06) *
      2. Criminal (Madsonik Remix) (3:54)
      3. Pope (3:17)
      4. Division (4:12)
      5. Distant Memories (4:46)
      6. By the Sword (3:21)
      7. Chained (3:54)
      8. Waves of Intuition (2:48)
      9. Regress (2:28)
    10. Chrono (4:16)
    11. You Remember (3:39)
    12. Jericho (4:57)
    13. Time and Adoration (2:15)
    14. Fixer (8:30)
    15. Resilience (2:30)
    16. The Real Jericho (3:54)
    17. Inexorable (2:36)
    18. Culmination (3:19)
    19. Drift and Fall Again (Kill the Noise Remix) (3:42)

    * írta és előadja: Madsonik, Lola Marsh





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Pavlics Tamás

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Brake

    The Call

    It Follows

    Sinister

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam