FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Creation (Christopher Young)    CREATION   (2009)
       Teremtés


      

       zene: Christopher Young
       vezényel: Allan Wilson
       kiadás éve: 2010
       kiadó: Lakeshore Records
       játékidő: 50:17




         "Szeretem a szélsőségeket. Az egyszerű, dallamos, szenvedélyes zenéket, melyeknek a drámák adnak teret, valamint a kísérletezős őrültségeket, az agresszív sötétséget, amit a horrorfilmek engednek meg nekem. Az agyam szeret tudathasadásos lenni, ha zenéről van szó." - meséli az önmagát gyakran "horror guy"-nak tituláló Christopher Young. E kettősség nemcsak a komponista munkásságának egészén, hanem egyes művein belül is könnyedén megfigyelhető - remek példa erre egyik utóbbi műve, a "Drag Me to Hell", melyben a kemény horrorelemek között egy, a főszereplőnőhöz rendelt, kellemes zongoramotívumra épülő téma is lapul.
         Young igen kevés drámához készült szerzeménnyel büszkélkedhet, ám azok mindegyike komoly színvonalat képvisel - elég felidézni például "Az őrület fészke", a "Kikötői hírek", vagy a kevésbé ismert "A kék baba műtétek" aláfestéseit. E kategória a 2009-es "Teremtés"-sel bővült tovább, amely rendező barátjának, Jon Amielnek legújabb mozijához íródott. A Charles Darwin "A fajok eredete" című könyvének megszületését feldolgozó alkotást azonban az ilyen kaliberű személyek életéről szóló filmekhez köthető siker erősen elkerülte, ami nagyban köszönhető a gyártó/forgalmazó hozzáállásának is. A torontói filmfesztivál nyitófilmjeként debütáló "Teremtés" - néhány hasonló jellegű rendezvényt kivéve - hónapokig hevert dobozban, mígnem idén januárban alig néhány kópiával műsorra nem tűzték. A stúdió ezen döntésének okára nem találtam konkrét magyarázatot, s már csak azért is értetlenül állok a dolog előtt, mert egy nehezen beinduló, de kiváló alkotásról beszélünk - igaz, a mai közönség nagyobb része nem pont az ilyen jellegű alkotásra fogékony.

         Az efféle bánásmódnak köszönhetően nemcsak a stúdió esik el a bevételektől, hanem az alkotók is hátrányt szenvednek - még ha a munkájukért járó ellenértéket kézhez is kapják. Nagy igazság az, hogy amennyiben a film nem kap publicitást, a hozzá szorosan kapcsolódó munkafolyamatok gyümölcse elvész. Hiába készített tehát csodálatos muzsikát Young, ha az a film révén kevesekhez jut el, arra szinte csak a rajongók figyelnek majd fel. Pedig van mire büszkének lennie: Darwin (akit Paul Bettany személyesít meg) önmagával vívott lelki tusája, miszerint érdemes e kiadnia művét, ezáltal pedig szembeszállnia az addigi tanításokkal, az egyházzal, valamint fontosabb megfigyeléseinek mozzanatai egy csapásra megelevenednek a korong hallgatása közben. A "Creation" ugyanakkor egy önmagában is tökéletesen helytálló lemez, melynek tartalmát dallamközpontúságának, gördülékenységének és felépítésének köszönhetően akár önálló szimfonikus műként is definiálhatnánk.
         A korong tartalma nem követi a film kronológiáját - ezt minden bizonnyal a produkció sorsa okán merték felrúgni -, csupán az első és utolsó tételek vannak helyükön. Ez azonban nem veszít a hallgatás élményéből, mivel nincsenek olyan fokozatosan kinyíló témák, amelyek mindezt zavaróvá tennék (azaz nem lövi le a főtémát rögtön, s mutatja be utána annak kialakulását). A "Creation" velejét a hegedű-, illetve a zongoraszólók biztosítják, melyek mellett a többi közel nyolcvan zenész nemegyszer mintegy statisztaként van jelen játékával. A lemez legértékesebb pillanatait a "Cunning Gunning" - "Pleasure Perfect" - "Humility and Love" triója foglalja magában, melyekre zokszó nélkül használhatjuk a "hibátlan" jelzőt. Az album egésze lassú, csodálatos dallamokkal operáló művet mutat be, melyen érződik, hogy szerzője milyen sok figyelmet szentelt neki. Holott a munkafolyamat cseppet sem volt zökkenőmentes, ugyanis Youngnak rengeteget kellett küzdenie a zenei szerkesztővel, valamint Amiellel azért, hogy a hangulatilag általuk tökéletesnek vélt temp zenéken túlmutathasson készülő szerzeményével. Sajátos kézjegyei mellett a brit származású zeneszerzőhöz, Ralph Vaughan Williamshez hasonlóan ő is szeretett volna egy csipetnyi népi motívumot beleszőni kompozíciójába (erre a "Fuegian Children"-ben találunk példát, ahol skót duda szólal meg). Ezen kívül a francia Eric Satie munkássága volt még inspiráló számára, kinek módszerét főként a "To Emma" zongoratémájának, illetve keringő jellegű dallamának komponálása során hasznosította, ám számos ehhez hasonló megoldás köszön vissza más tételekben is.

         A "Teremtés"-től Christopher Young nemcsak szélesebb körű elismertséget, hanem egy esetleges Oscar-jelölést is remélt, amelyre a film témája révén lett volna esélye, ám süllyesztőbe küldése okán le kellett mondania erről - holott lett volna mit kiváltani, s az idei mezőny ismeretében, egyes kompozíciókkal szemben még minőségi cserének is számított volna.
         A kezdetekben csak a szerző honlapján elérhető egyveleg, valamint az Oscar-promo árulkodott arról, milyen érzelmes zene került ki Young kezei közül. A kiadatlanságon 2010 februárjának elején a Lakeshore Records munkatársai változtattak, akik egy egyszerű, de mutatós köntösbe bújtatták a művet. Az általuk megjelentetett ötvenpercnyi hanganyag az összes jelentősebb tételt bemutatja, közben pedig minden pillanatával képes elvarázsolni, lebilincselni, s mint ilyen, nem is kérdés számomra, hogy megérdemli-e a maximális pontszámot.


    Kulics László
    2010.06.09.




    Tracklista:

      1. Creation (2:27)
      2. The Ghost Pavane (2:31)
      3. Unity in Form (2:50)
      4. Cunning Gunning (2:31)
      5. Pleasure Perfect (4:44)
      6. To Emma (4:53)
      7. Partly Part (5:59)
      8. The Treatment at Malvern (2:20)
      9. A Struggle for Survival (3:45)
    10. The Giant Sloth of Punta Alta (1:46)
    11. Fuegian Children (2:05)
    12. You've Killed God, Sir (2:48)
    13. Knowing Everything I Now Know (5:17)
    14. Humility and Love (6:21)


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    For Love of the Game

    Murder In the First

    Something the Lord Made

    Orion

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam