FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Crash (Mark Isham)    CRASH   (2005)
       Ütközések


      

       zene: Mark Isham
       kiadás éve: 2005
       kiadó: Superb Records
       játékidő: 58:34





         Paul Haggis "Ütközések" című Oscar-díjas alkotása két meghökkentő dolognak köszönhetően bolygatta meg a filmvilág állóvízét. Az első a benne felbukkanó ismertebb színészek serege; Sandra Bullock, Don Cheadle, Matt Dillon, Brendan Fraser, Ryan Phillippe egyből vállalta a közreműködést. A második tényező viszont maga a film témája volt, amely nem más, mint a rasszizmus, amit a direktor egy meghökkentő szemszögből közelített meg. Ő ugyanis bátran szakított azokkal a sztereotípiákkal, melyeket a klasszikus hollywoodi panelekből szokás felhúzni, hiszen története a politikai korrektséget egy nem létező fogalommá tette. Nála nem a bőrszín számít, hanem a tettek alapján ítél és ítéltet meg mindenkit a nézővel: a felé irányuló ellenséges pillantásokat a bőre színére visszavezető fekete fickó itt nem is olyan ártatlan, a zord külsejű zárspecialista ellenben szerető családapa, és a szexuálisan zaklató rendőr egyben hősies életmentő is. Ezekről az ellentmondásos karakterekről és még jónéhány olyan szereplőről szól a film, akiknek életét - mint mindannyiunkét - a véletlenek szabályozzák, és űzik bele őket olyan játszmákba, melyek kimenetele olykor tragikus, és hiába lenne megelőzhető, ha néha az emberi természet jó és rossz oldala közül a kevésbé toleráns kerekedik felül.

         Mark Isham végre neki való feladatot kapott, amivel letörölte a "Twisted"-del esett szégyenfoltot. Jó öreg jazztrombitásunk drámai zenékben egyébként is jeleskedni szokott, így olyan filmek muzsikáit köszönhetjük neki többek közt, mint például a "Folyó szeli ketté", a "Nell, a remetelány", vagy az "Egerek és emberek". Jazzmúltját a "Rómeó vérzik"-nél és a "Kvíz-show"-nál, míg dinamikusabb oldalát a "Ne szólj száj"-nál bírta érvényesíteni.

         Atmoszférikus lebegéssel indít a nyitány ("Crash"), mellyel visszakapjuk azt az Ishamet, amelyikkel már régóta nem találkoztunk: a hatást szintetizátorral elérőt. A szerző tehát azt az irányvonalat használja, melyet ugyan ritkábban alkalmaz, de ha mégis, akkor rendkívüli munkák születnek meg általa - ilyen volt két szólóalbuma, a "Tibet" és a "Vapor Drawings", illetve filmzenében a "The Hitcher" is. Az első track az előbb említett két albumról ismerős lassú folydogálással éri el, amit szeretne, de találunk még hasonlót a CD-n; olyanokat említenék, mint az "A Harsh Warning", a "Hands in Plain Sight" vagy a "Find My Baby", melyek mindegyike komorságot áraszt magából. A leginkább Cliff Martinez "Traffic"-jébe, avagy hasonló ambientes score-okba illő morajló, elektronikus kiegészítőkkel kombinált számok stílusát inkább egyedi hangulatuk, mintsem dallamosságuk miatt lehet megkedvelni.
         A trance-es elemekkel tarkított "Go Forth My Son", és az így induló, majd komótos zongorázásba váltó "Siren" a modern korral haladó Isham kreációja. Ez sem szokatlan tőle, hiszen például a "Body Shots"-szal egy visszafogott filmzenei drum 'n' bass-albumot rakott le az asztalra.

         Több, vokált tartalmazó szerzemény is árnyalja a képet - furcsa, hogy az egyébként teljesen átlagos (bár a komponista és a rendező szavait azért tartalmazó) borítón nincs apró utalás sem arra, hogy kihez kössük azokat a női hangokat, melyek felcsendülnek több tételben is. Például a "...Safe Now"-ban, ebben a meditatív trackben, amiben a hallgatót távoli tájakra viszi el a panaszos vokál (emellé kell helyezni a "Saint Christopher"-t és a "Neglience"-t is). A hasonló felépítésű "Flames" és a "Sense of Touch" együttesen negyed órát tesz ki. Hallgatásuk során azon az érzelmi hullámvasúton érezhetjük magunkat, melyre a film kezdetekor is felültünk: mennyei szintiszólamokkal a magasba emelkedhetünk, és a mélybe zuhanhatunk az elhangzó arab jellegű siratóénekkel, és egy másik énekesnő magas orgánumával, melyet Elizabeth Fraseréhez (az egykori Cocteau Twins frontasszonya) lehetne mérni.

         A félelmetesen eltalált jelenethez, amire a lemezborító címlapja is utal, két zene tartozik. Az intim "No Such Things As Monsters" mintha csak a felvezetése lenne az "A Really Good Cloak"-nak. Ami a "No Such..."-ban még csak ízelítő, az folytatásában teljesedik ki igazán: a himnikus, szinte orgonát imitáló szintetizátor a katarzisig segíti a kezdetben üvegpoháron köröző ujj hatását keltő hangok kavalkádját. Látvány nélkül is beleborzong az ember, de az ominózus (mellesleg filmtörténelmileg is élvonalba illő) jelenet alatt átélt élmény után még inkább megnőhet a hallgató szemében Isham, hiszen munkássága legzseniálisabb szerzeményei ezek.
         A külön albumként kiadott válogatáslemez ellenére két betétdal erre a CD-re szintén felkerült, de megvan a helyük itt is. Kathleen Bird York "In the Deep" című, Oscar-díjra jelölt felvétele az év egyik legjobb dala: szépséges melankóliájával akármelyik romantikus film nagy egymásratalálásának tökéletes, szívszorító aláfestése lehetne. A Stereophonics nótája ("Maybe Tomorrow") már korábban is magáénak mondhatott betétdalszerepet, amikor felcsendült a "Wicker Park"-ban. A lemez és a film is ezzel zárul - némileg hatástalanítva, elbagatellizálva ezzel a korábban látottakat és hallottakat. De értjük a célzást: bármekkora is a saját nyomorúságunk, mindez közvetlen környezetünk beszűkült világán túl már senkit sem érdekel.

         Mark Isham muzsikájának minden egyes apró elemével egy vigasztalan világ semmibe vezető útjaira tévedünk, ahol a gyűlölet által szinte kiölt érzelmek maximum egymás tönkretételében nyilvánulhatnak meg. Legalábbis ezt próbálja meg kifejezni a szerző - kétségbevonhatatlan sikerrel. Kompozícióinak nyugalma alatt ott lapul a feszültség, és hogy kitörni érezzük-e vagy sem, egyedül rajtunk múlik. Adjuk hát át magunkat nyugodtan neki, és tartsuk észben: nem a színárnyalatokon múlik a békés egymás mellett élés. Bár ez nem ma fog tudatosulni senkiben sem. Talán holnap.


    Bíró Zsolt
    2006.03.05.




    Tracklista:

      1. Crash (3:21)
      2. Go Forth My Son (0:57)
      3. Hands In Plain Sight (3:48)
      4. ...Safe Now (1:03)
      5. No Such Things As Monsters (3:59)
      6. Find My Baby (4:23)
      7. Negligence (2:56)
      8. Flames (7:59)
      9. Siren (4:41)
    10. A Really Good Cloak (3:28)
    11. A Harsh Warning (2:51)
    12. Saint Christopher (1:55)
    13. Sense of Touch (6:44)
    14. In the Deep - Bird York (5:55)
    15. Maybe Tomorrow - Stereophonics (4:34)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Don't Say a Word

    A River Runs Through It

    Stay

    Wicker Park

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam