FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Copycat (Christopher Young)    COPYCAT   (1995)
       Tökéletes másolat


      

       zene: Christopher Young
       vezényel: Pete Anthony
       kiadás éve: 1995
       kiadó: Milan Records
       játékidő: 63:20




         A sorozatgyilkosok mindig is kitüntetett figyelmet kaptak a filmtörténelemben, hiszen vagy elborult pszichopaták, vagy tökéletes önkontrollal rendelkező, külsőre átlagosnak tűnő emberek voltak. Jon Amiel thrillerében egy olyan gyilkos után folyik a nyomozás, aki közismert elkövetők híres tetteit utánozza. A hatóság a másolós gyilkos (William McNamara) kézre kerítéséhez kéri fel szakértőnek Dr. Helen Hudson (Sigourney Weaver) kriminál-pszichológust, aki hermetikusan elszigetelve él otthonában piruláival, depressziójával és italával, miután egyszer maga is majdnem áldozattá vált. Minél több eleme jelenik meg a kirakóshoz hasonló nyomozásnak, annál inkább válik nyilvánvalóvá, hogy mi motiválja a gyilkost, és mi köze van mindehhez Hudsonnak...

         A feszült hangulatú thriller rendezője tökéletesen tisztában volt azzal, hogy milyen jellegű zenét szeretne, s hogy ki készítse el azt. Kiszemeltje James Newton Howard volt, aki le is szerződött a produkcióhoz, ám mikor lehetőséget kapott a "Waterworld - Vízivilág" zenéjének elkészítésére, és nagyobb összeget kínáltak fel neki, mint Amielék, visszalépett a megbízástól. Ezután került előtérbe Christopher Young, kit zenéje révén már ismert a direktor, hiszen az ő műveit használta filmjeihez tempként (a "Sommersby" esetében a "Bat 21"-et, a "Tökéletes másolat"-nál pedig a "Jennifer 8"-et). Eme helycserés folyamat érdekessége, hogy Howard is csak azután válhatott a "Waterworld" stábjának tagjává, miután a készítők elutasították Mark Isham szerzeményét, hivatkozva annak erősen etnikus hangzására. Míg a "Waterworld" Howardnak, addig "Tökéletes másolat" Youngnak nyújtott újabb lehetőséget, s szerzőnk megmutathatta, hogy a vagdalkozó horrorok score-jai mellett igényes, színvonalas thrillerzenét is képes kottalapra vetni, amelyre első ízben három évvel korábban, a "Jennifer 8" kapcsán volt lehetősége.

         Amielnek határozott elképzelése volt az aláfestés jellegével, hangulatával kapcsolatban (nem csoda, hiszen korábban ő maga is zenélt), amit át is beszéltek Younggal, aki ezen instrukciókból kiindulva saját stílusát belevéve igyekezett megfelelni a kívánalmaknak, hozzáteszem: nem rosszul. Mégis, jelen score-ról nem sokat hallani (pedig zokszó nélkül helyet kaphatna a kilencvenes évek legjobb thrillerzenéinek toplistáján), melynek oka valószínűleg az lehet, hogy olyan korábbi művekből táplálkozik, fejlődött ki, mint a "The Fly II", a "The Dark Half", a "Species", vagy a már említett "Jennifer 8", s mint ilyen, nem találtatott kuriózumnak. Tény, hogy aki ismeri ezeket, jelen műben újítások helyett iméntik tökéletesítgetésével szembesül, készült azonban néhány igen kellemes téma, ami miatt legalább egyszer érdemes elővenni a lemezt.
         Az instrumentális részt öt dal fogja közre: míg az első három techno szám az egyik gyilkosság színteréül szolgáló szórakozóhelyen játszottakból maradt vissza, az utolsó két operarészlet Hunter zenei ízléséből szolgál némi ízelítővel. Akit a szerzemény kellemesebb részei érdekelnek, annak a "Main Title"-re, az "In Darkness"-re, a "Silhouette"-re, valamint a "Lay Me Down"-ra érdemes szorítkoznia, melyek hallgatása közben joggal merül fel bennünk a kérdés: "Ez tényleg thrillerhez íródott?". Nos igen, ezek azok a lágyan operáló, könnyed dallamok, melyeknek hála Young munkája képes túlmutatni az átlag thriller/horror-szerzeményeken, s ami miatt a műfaj koronázatlan királya. A "Silhouette"-hez hasonló zongorakísérő csendül fel később a "Briliáns csapdá"-ban is Catherine Zeta-Jones emlékezetes gyakorlatvégzése során, a többi, imént kiemelt tétel felépítése pedig egy korábbi kompozícióval, a "Jennifer 8"-tel rokonítható, melyet egyik interjúja során így kommentált a szerző: "Igazad van: a főtéma hasonló a 'Jennifer 8'-éhez. Én tréfásan 'Jennifer 9'-nak szoktam nevezni a 'Tökéletes másolat' főtémáját.".
         Az iménti trackek nyújtotta szépséget a maradék időben a komor, sötét tónusok váltják fel, és hálóznak be lassan mindazzal a feszültséggel, amivel a nyomozás folyamata, illetve a Hudson elleni bosszúvágy jár. Komponistánk remekül válogatta meg, hogy a különböző feszültségkeltő módozatok közül mikor melyiket kell alkalmaznia: olykor dinamikával hozza ránk a frászt, de megesik, hogy halk csilingelésekkel, morgó rezesekkel rémisztget, esetenként pedig sejtelmes zongoradallammal borzolja kedélyünket ("Silent Screams"), sőt a "Gallows" és a "Panic" esetében még egy lihegő férfihanggal is színesítette a zenekar játékát. Amennyiben nem az album egészére nézve vizsgáljuk meg, hogy az iménti variációk halmozása mennyire képes egységet alkotni, hanem egy tételre vetítve, akkor a "Stick Him, or Shoot Him"-et érdemes elindítani lejátszónkban.

         Christopher Young Saturn-jelöléssel jutalmazott szerzeményét a Milan Records jelentette meg egy meglehetősen egyszerű kiadvány keretében, melynek a belső borítóján helyet kapott stáblistájára érdemes némi percnyi figyelmet szentelni, ugyanis olyan nevekkel találkozhatunk, mint Daniel Licht vagy Mark Kilian, akik asszisztensként, illetve a szintetizátorok hangzásáért felelősként vannak feltüntetve, mára azonban már önálló, karrierjüket építő filmzeneszerzőként vannak nyilvántartva.
    Egyik interjújában Young ezzel a filmmel kapcsolatban Amielt és magát az Alfred Hitchcock–Bernard Herrmann pároshoz hasonlította. Bár kollaborációjuk eredménye nincs olyan magas szinten, mint a világszerte elismert páros munkái, mind filmileg, mind zeneileg érdemes némi figyelmet szentelni ezen produkciónak. Azt pedig, hogy Amiel mennyire meg volt elégedve a szerzővel, jól mutatja, hogy későbbi filmjeihez is őt szerződtette - "Az ember, aki túl keveset tudott"-ról már a "Tökéletes másolat" score-jának keverése során egyeztek meg.


    Kulics László
    2009.05.30.




    Tracklista:

      1. Get Up to This - New World Beat (3:54)
      2. Carabu Party - Steven Ray (2:55)
      3. Techno Boy - Silkski (3:21)
      4. Main Title (3:00)
      5. Stick Him, or Shoot Him (6:02)
      6. Housebound (2:05)
      7. Silent Screams (1:07)
      8. Murder's an Art (5:57)
      9. In Darkness (2:14)
    10. Take A Life (2:09)
    11. Next to the Devil (1:30)
    12. Pastoral Horror (4:17)
    13. Silhouette (2:36)
    14. Gallows (2:01)
    15. Butchers snd Bakers (2:31)
    16. Panic (1:09)
    17. Who's Affraid? (3:35)
    18. Lay Me Down (4:51)
    19. Largo Al Factotum (from "The Barber of Seville") (4:32)
    20. Vissi D'arte (from "Tosca") (3:20)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Fly II

    Jennifer 8

    Murder in the First

    Untraceable

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam