FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover (Michael Nyman)    THE COOK, THE THIEF, HIS WIFE & HER LOVER   (1989)
       A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője


      

       zene: Michael Nyman
       vezényel: Michael Nyman
       kiadás éve: 1989
       kiadó: Virgin Records
       játékidő: 40:23




         1984-ben a következetlen, de pozíciójukban megingathatatlan amerikai cenzorok fejüket vakarták az "Indiana Jones és a Végzet Temploma" láttán, mivel a családoknak szánt kalandfilm túl erősre sikeredett, ezért kitalálták egy új kategóriát, mely 13 éven aluliaknak szülői felügyelet mellett ajánlotta a film megtekintését. Alig öt évvel később a tengerentúlról új film érkezett, mely ismét megdolgoztatta a hivatalos erőket. Bár a cenzorok pontosan tudták, mi jár egy kivillanó mellbimbóért, vagy egy túl véresen megjelenített lövésért, de nem tudtak mit kezdeni a kannibalizmussal, a rothadó hússal, az állati ürülék elfogyasztásával vagy a gyermekkínzással. Peter Greenaway filmje, "A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője" alapjában rengette meg az addig szilárd talapzaton nyugvó cenzúrakategóriákat, így a döntéshozók a film kedvéért létrehozták az NC-17 kategóriát, ezzel mentve meg a filmet a halálos X besorolástól, melyet a pornónak és a külföldi filmes perverzióknak (pl. Pasolini munkássága) tartottak fenn.

         A film a többi Greenaway-alkotáshoz hasonlóan megosztotta a nézőket és a kritikusokat, de a viták ellenére mégis ez lett a Greenaway-Nyman páros legismertebb munkája. A film egyik címszereplője Richard (Richard Bohringer), az étteremtulajdonos, akinek luxuséttermét estéről-estére megszállja Albert Spica (Michael Gambon), a gusztustalan bűnöző és velejéig romlott bandája (köztük a fiatal Tim Roth-tal). Albert minden vacsorája során disznó módjára eszik, és közben rémes történetekkel szórakoztat mindenkit, a tiltakozó vendégekbe pedig beleköt, míg dühét ártatlan embereken tölti ki. Szenvedő felesége Georgina (Helen Mirren) egyik este felfigyel egy fiatal könyvmolyra (Alan Howard), aki érzéketlen marad Albert sértegetéseire. A pár szenvedélyes viszonyba kezd az étterem eldugott helyein Richard asszisztálásával. Az eset hamarosan kiderül, és Albert szokásához híven kegyetlen módon áll bosszút a fiatal könykereskedőn, de a feldúlt Georgina méltó bosszút eszel ki - a film utolsó jelenete, a nagy lakoma minden idők egyik leggusztustalanabb és legfelkavaróbb jelenete. Az erősen szimbolikus film rövid bemutatása azért fontos, mert így érthető meg csupán a néha elborult zene, mely sok minimalista kompozícióval ellentétben sohasem lesz öncélú.

         Peter Greenaway és Michael Nyman a művészfilmek Hitchcock-Herrmann párosa. Greenaway népszerű filmjeihez Nyman írt páratlan bátorságú, kísérletező zenét, és a rendező minden egyes filmjéhez különleges muzsikát igényelt. A Hitchcock-Herrmann pároshoz hasonlóan Greenaway és Nyman is csúnyán összeveszett - ők a "Prospero könyvei" utómunkálatai során. Greenaway megvágta a filmet, és ezzel megcsonkította a "Masque" című tételt, amin a zeneszerző megsértődött - azóta egyikük sem tudott olyan mesterműveket alkotni, mint kooperációjuk idején. Nyman igazi erőssége a Henry Purcellig visszanyúló angol barokk imitációja és az a minimalizmus, melyet ő talált ki, és használt először filmzeneként. Azóta csak ő és Philip Glass ötvözte sikeresen az új stílust a mozifilmekkel - a "The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover" lemeznél tökéletesebb példát keresve se találhatnánk erre.

         Már az első tételnél zsenialitásba botlunk. A "Memorial" kőkemény 12 perc, mely egy kicsavart Boleróhoz hasonlóan épül fel, és megállíthatatlan úthengerként tör előre. A zenét mintha körzővel és vonalzóval szerkesztette volna meg egy mérnök, bár minden perce előre kiszámítható, mégis az újdonság erejével hat. Az ötlet egyszerű, mégis zseniális. Az első percben csak a zongorát és a hegedűt halljuk, amik megadják a puritán alapritmust. A második percnél lép be a többi hangszer, több vonós és néhány rézfúvós. Az elkövetkező hét percben mindegyikük egy-egy percet kap, hogy eljátsza a saját másodtémáját, aztán háttérbe vonulnak. Ez így megy a darab kétharmadáig, amikor elszabadul a pokol. Tekerőduda, őrült szaxofonok, megveszett vonósok és Sarah Leonard idegrázó szopránja a bizarr és az élvezhetetlenség határára tornázzák az élményt, kép nélkül is garantálva a hallgatót arról, hogy a filmtörténelemben minden idők legfelzaklatóbb jelenetéhez íródtak. Aztán egy percen belül, egy gyorsított folyamatban minden visszaáll a normális kerékvágásba, és vége is a varázslatnak.
         A második tételben ("Misere Paraphrase")az előző darabot túlélő hegedű és zongora ad egymásnak randevút. A zongora mögött ülő Nyman pontosan tudja, mi a dolga a román származású Alexander Balanescu hipnotikus vonósjátéka mellett. A hegedűszóló itt önmagában az öngyilkosság zenei megfelelője, egy pár megszakítás kivételével a téma a depressziós Süsü sárkányt idézi. Nyman ezt ellenpontozza kompromisszummentes zongorajátékkal, ami visszafogja a szenvedést.
         A "Book Depository" stílusát igen nehéz meghatározni, a tétel felvagdosott darabkái több különböző jelenet alatt is felbukkannak. A "Misere" tétel trombitára átírt változata is tiszteletét teszi, de a csúcspont kétségtelenül "A cápa" óta nem hallott monoton és mégis hatásos hegedűjáték. A "Coupling" jobb leírás híján felfogható a zene romantikus tételeként. Balanescu domináns játéka itt sem ad túl sok reményt a hallgatónak - elvégre milyen jövője is lehet egy olyan románcnak, amit csak WC-kben vagy elhagyott könyvraktárakban lehet folytatni, és bármelyik percben vége szakadhat?
         A London Voices által előadott "Misere" zárótétel csak a legelvetemültebbeknek ajánlott - a "Misere Paraphrase" vokálverziója (az első tételből megismert Sarah Leonard szólójával) kétszer olyan hosszú, mint az eredeti, és ezáltal még a legelvetemültebb Nyman-rajongókat is megdolgoztatja. Az album élvezhetősége szempontjából kétségtelenül érdemes lett volna megvágni a tételt, ami valahol a hatodik perc táján lép be ugyanabba folyóba, de örökké elégedetlenkedo énem ezt biztos felrótta volna, ha megtörténik.
         Természetesen felvetődik a kérdés, hogy ez az öt tétel, melyek hossza öt és tíz perc között mozog, miként használható filmzeneként. Ez a Greenaway-Nyman páros egyik jellegzetessége, a tételek ugyanis önmagukban is játszható-hallgatható élményt nyújanak, amit aztán a szigorúan meghatározott tematikus rend szerint vágtak össze a filmhez, így a "Memorial" is átvonul a teljes filmen. Szerencsére a filmzenealbumon ezeket a vágásokat nem végezték el, így mind az öt tételt egy egységként lehet meghallgatni.

         A lemezt a Virgin kiadó adta ki még a CD-korszak hajnalán, így a külseje elég puritán, de egy kis utánajárást megér annak, aki hajlandó rá időt és pénzt áldozni. Vásárlás előtt mindenképp ajánlatos megnézni a filmet (bár az is a beszerezhetetlen kategóriába tartozik), vagy próba gyanánt meghallgatni a pár éve újra felvett, de közízléshez gyengített "Memorial"-t. Amennyiben a merész kompozíció nem riasztja el a hallgatót, úgy az egész albumot bátran ajánlom, a többiek legalább a "Very Best of Michael Nyman" CD-t hallgassák meg.


    Hubai Gergely
    2006.03.18.




    Tracklista:

      1. Memorial (12:07)
      2. Misere Paraphrase (5:44)
      3. Book Depository (5:41)
      4. Coupling (5:17)
      5. Misere (11:34)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    An American Werewolf In London

    Highwaymen

    Secret Window

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam