FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Conversation (David Shire)    THE CONVERSATION   (1974)
       Magánbeszélgetés


      

       zene: David Shire
       vezényel: David Shire
       kiadás éve: 2001
       kiadó: Intrada
       játékidő: 36:38




         Francis Ford Coppola 1974-ben, "A Keresztapa" első és második részének forgatása között készítette el ezt az igazán hatásos thrillert, melynek főhőse igen különleges módon keresi kenyerét. Harry Caul (Gene Hackman) professzionális lehallgató, aki pénzért bármit megtud a kiszemelt célpontokról, természetesen csakis a legdiszkrétebb eszközökkel. Kollégáival ellentétben azonban Caul szabadidejében is hódol a megfigyelés művészetének, és a munkájából eredő apró paranoia miatt más programja úgysem nagyon akad. Legújabb megbízatása során újabb kételyek merülnek fel benne, mivel úgy tűnik, őt legalább annyira figyelik, mint ahogy azt ő teszi célpontjaival, aktuális küldetése pedig valószínűleg csak egy bűncselekmény előjátéka. A Cannes-i Filmfesztiválon Arany Pálmát nyert alkotás bebizonyította, hogy Coppola nemcsak rendezőként, hanem forgatókönyvíróként is megállja helyét, ráadásul a Corleone család történetének folytatása előtt afféle kikapcsolódást is jelentett számára a munka.
         A film zenéjét David Shire szerezte, aki egyike a '70-es évek méltatlanul háttérbe szorult zeneszerzőinek. Ismeretlenségének legfőbb oka, hogy akkor és ott zenéi semmilyen formában nem jelentek meg. Bár Shire számos lemezt és egy válogatáspromót is kibocsátott az évek során, újrafelfedezése a "Magánbeszélgetés" zenéjének 2001-es, Intrada-féle kiadásához köthető, mely egyszerre képviselte a szerző tradicionális és kísérletező oldalát egy nagyon jól sikerült válogatásban. Talán szokatlan, hogy egy dialógusközpontú kamaradarabhoz, melynek lételeme a csend, ilyen színvonalú score készült, de az Intrada telitalálata után a Shire életmű más darabjai is felbukkantak a piacon.
         A score maga is szokatlan módon keletkezett - általában a zeneszerző a forgatás vége felé csatlakozik a csapathoz, hogy az elkészült jelenetekhez írjon zenét, de a "Magánbeszélgetés" esetében ez fordítva történt. Shire munkájának nagy része teljesen kész volt, mielőtt elkezdődött volna a film forgatása, sőt a témák már a forgatókönyvírás fázisában ki voltak dolgozva. Coppola rögtönzött jeleneteket mondott a zeneszerzőnek, melyeket sosem akart beleírni a végleges változatba, de az ilyen kitalált példatörténetekkel akarta illusztrálni a főszereplő magányosságát, ami a filmzene központi témájául szolgált. Az így készült anyagot még a forgatás előtt felvették, Shire-nak már csak minimális szerepe jutott az utómunkálatokban. A kényelmes tempóban megírt zenén is érződik a nyugodtság - napjaink komponistái talán ölni is tudnának egy olyan munkáért, ahol több hónapjuk jutna a score kidolgozására.

         A "Magánbeszélgetés" központi témája Harry Caul motívuma, egy egyszerű zongoraszóló, amit maga a szerző ad elő. Ez a téma kíséri végig a professzionális lehallgatót, miközben dolgozik, vagy amikor csak hobbiból leselkedik. Az aláfestés szerepe szerint valamilyen szinten mindig ott mozog Harry fejében, és néha a főhős reagál is a semmiből felbukkanó zenére, ami általában megzavarja a munkában. A téma nagyjából a tételek felében felbukkan, néhol a háttérbe szorulva, de legtöbbször teljes formájában és valamilyen variációban végigjátszva. A film másik főbb témája az "Amy's Theme", mely szintén több számban felcsendül. Túl nagy eredetiséget ne várjunk tőle, ez is a főtéma mutációja, de éppen annyi csavar van a kompozícióban, hogy új oldaláról ismerjük meg a régi témát. A karaktertanulmányként dolgozó zene a főtéma minden ismétlésével és variációjával egyre jobban segít megérteni a profi lehallgató szakember megtört személyiségét, és a zene a film nélkül is majdnem teljes képet ad a főhősről - erre pedig nagyon kevés darab képes.
         A hallgatót két dolog zökkentheti ki a melankolikus hangulatból. A zongoradarabok között frissítően hat néhány jazzfelvétel, melyek nemcsak a hallgatót, hanem Harry Cault is feldobják ("Blues For Harry (Combo)" és "Harry Carried"). Különösen üdítő, hogy ezek a darabok teljesen szabad improvizációk, és nincs közük a film egyetlen főtémájához sem. Egyes zeneszerzők jópofa ötletnek találják, ha a score bizonyos motívumai a történeten belül is felbukkannak, de pár kivételtől eltekintve ezek inkább zavaró poénok, a "Magánbeszélgetés" esetében pedig kifejezetten furcsa lett volna, ha a Harry fejében élő melódiát valahol máshol is eljátszották volna.
         Az album további fura darabjai a kísérleti jellegű elektromos effektek, zörejek és morajlások. A film vége felé ezekből egyre több bukkan fel, a lemezen pedig kifejezetten kizökkentik a hallgatót ("Dream Sequence"), rosszabb esetben apróbb depressziós hullámot is okozhatnak. Igaz, hogy a jó öreg főtéma sosincs pár percnél messzebb, ám egy-egy morajló számot igencsak nehéz tekerés nélkül végigvárni. De megéri...

         Ez a lemez a teljes score-t tartalmazza. A kétórás filmhez alig félórányi anyag íródott, de már ez is soknak tűnik egy olyan mozi esetében, amelyben a csendnek legalább akkora szerepe van, mint a zenének. A számok sorrendjét egy kicsit megkeverték, mivel a film első felére a zongorára írt motívum felbukkanása, míg a második részre inkább az atonális hangzavar jellemző. A teljes score-t ebben az átrendezett formában érdemes igazán hallgatni, mivel egy-egy nyomasztó tétel után mindig érkezik felüdülés valamilyen formában. A CD-t egy, a filmben nem szereplő kompozíció zárja - a főtéma kamarazenekarra átírt változata garantálja, hogy az album végighallgatása után legalább mégegyszer a lemez elejére ugorjunk, és meghallgassuk a főtémát. Vigyázat, ez tipikusan az a zene, amit napokkal később sem tudunk kiverni a fejünkből!


    Hubai Gergely
    2006.07.18.




    Tracklista:

      1. Theme from "The Conversation" (3:30)
      2. The End of the Day (1:36)
      3. No More Questions / Phoning the Director (2:16)
      4. Blues for Harry (Combo) (2:38)
      5. To the Office / The Elevator (2:37)
      6. Whatever was Arranged (2:06)
      7. The Confessional (2:18)
      8. Amy's Theme (2:48)
      9. Dream Sequence (2:32)
    10. Plumbing Problem (2:51)
    11. Harry Carried (2:44)
    12. The Girl in the Limo (2:23)
    13. Finale and End Credits (3:52)
    14. Theme from "The Conversation" (Ensemble) (2:27)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    8 MM

    The Appointment

    Capote

    Inside Man

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam