FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Conquest of the Planet of the Apes / Battle for the Planet of the Apes (Tom Scott, Leonard Rosenman)    CONQUEST OF THE PLANET OF THE APES   (1972) /
       BATTLE FOR THE PLANET OF THE APES   (1973)
       A majmok bolygója IV. - A hódítás /
       A majmok bolygója V. - A csata

      

       zene: Tom Scott, Leonard Rosenman
       vezényel: Tom Scott, Leonard Rosenman
       kiadás éve: 2001
       kiadó: Film Score Monthly
       játékidő: 73:44



         "A majmok bolygója"-sorozat még a korai '70-es években is nagy sikert aratott, az első három film elkészülte után tovább mozgott a rendszer az első amerikai franchise körül, a filmek mellett pedig a majomhangzás is tovább folytatódott. A negyedik és az ötödik részt J. Lee Thompson rendezte, aki mindkét filmhez alig egymillió dollárt kapott, de míg a negyedik rész esetében ezt sikerült kreatívan elkölteni, addig az ötödik részben csak a befektetett összeg töredéke látszik meg. Hála a Film Score Monthlynak, a majom sorozat zeneileg is végre befejeződött, egy albumon jelentették meg a két utolsó film teljes aláfestését.

         "A majmok bolygója IV. - A hódítás" 1991-ben játszódik, egy olyan diktatúrában, ahol az összes háziállat kipusztult egy járvány következtében, így a kiskedvencek helyét rabszolgasorsba taszított majmok veszik át. A tudatlan banánzabálók között azonban akad egy értelmes lény - Caesar, az előző részben született intelligens majom, akit barátja és gazdája sokáig megóv a terrortól, de a rendőrség hamarosan őt is elkapja. Természetesen Caesar, mint gondolkodó lény ennek hangot ad (szóban!), de a veszélyes felforgató elemet inkább bebörtönzik. A forradalmi eszmék azonban a börtönben is terjednek, Caesar pedig majomlázadást robbant ki... Ez a film merte először (ha csak átvitt értelemben is) ábrázolni a '60-as évek afroamerikai lázadásait, ezért a negyedik majomkaland igazi kultuszfilm lett a polgárjogi mozgalom támogatói számára.

         Időközben a majom-komponisták is változtak. A negyedik részhez az akkor huszonnégy éves jazz-zenészt, Tom Scottot szerződtették, aki szerzeményében a legkevésbé követte a Jerry Goldsmith és Leonard Rosenman által kifejlesztett hangzást, az atonális elemeket kissé hanyagolta, elég sok melódiát szőtt bele a zenébe, de azért a végső eredmény még mindig a színtiszta "A majmok bolygója"-érzést adja vissza. Az album első tizennégy száma tartalmazza Scott teljes zenei anyagát, amiben szerepelnek akciótételek ("Civil Disobedience"), bizarr effektek ("Electrocution"), de még egy furcsa kis felvétel is, ahogy a szerző elképzeli a jövő jazz-zenéjét is ("1991 Restaurant").
         A megjelent anyag alig több mint fél óra, de még ebből sem került be minden a filmbe. A legértékesebb darab a hét perces "Revolution" tétel, melyet a film megváltoztatott vége miatt kihagytak. A mozi eredetileg Caesar lázító beszédével ért véget, ahol az emberiség borzasztó pusztulását jósolja, de a Fox képviselői változásokat követeltek. A majmot alakító Roddy McDowellt behívták egy utószinkronra, ahol a lángoló beszéd után egy békésebb hangvételű szónoklatot is el kellett mondania ember és emberszabású békés együttéléséről. Így a film elvesztette az élét, Scott zenéjét pedig el kellett dobni.

         A békés együttélés jegyében kezdődik az "A majmok bolygója V. - A csata", ahol emberek és főemlősök próbálják tanítani és segíteni egymást. Míg az előző film egy futurisztikus városban játszódott (valójában egy vadonatúj plázában vettek fel mindent), addig az ötödik rész szereplői inkább kempingező amatőr színtársulathoz hasonlítanak, a film látványvilága pedig hasonlít egy tévéfilmére. A kerettörténetben az orángutánnak maszkírozott John Huston mesél ember-, és majomgyerekeknek a régi időkről, amikor a két faj hatalmas csatába keveredett, és Frédi-Béni színtű tankokkal estek egymásnak. Ez bizony nem tartozik a majomtörténelem legdicsőbb pillanatai közé.
         Az ötödik epizódhoz visszatért a második részt is jegyző Leonard Rosenman, aki Scottal ellentétben az atonális hangzásvilág igazi élharcosa volt, de a legutolsó majomkaland kedvéért azért ő is finomított valamit technikáján. Míg az eddigi filmek lételeme volt az ellenállás és a harc, érdekes módon "A csata" alcímű epizód szól a megbocsátásról és a békés együttélés megteremtéséről. A zenében így gyakran van szükség líraibb betétekre is (például a "Ricky's Theme"), melyek előkészítik az egész szériát lezáró utolsó csatát, ahol a békéért küzdő Caesar szembeszáll az erőszakos ellenállást hirdető Aldo gorillaparancsnokkal, a harc kimenetele pedig döntő az emberek és a majmok jövőbeni kapcsolatára nézve. Küzdelmüket a rövid, de kiemelkedő jelentőségű "Fight Like Apes" festi alá, melynek érdekessége, hogy Rosenman egyik későbbi filmjében, az 1978-as "A gyűrűk ura" nyitányában fogja felhasználni újra a témát. A majomfilmek záróakkordja az "Only the Dead" című szám, melyben tükröződik a remény, hogy a két faj még békében élhet együtt.

         Az album egy bónuszdarabbal ér véget - a majommítosz ugyanis a televízióban is folytatódott egy rövid sorozat erejéig. Lalo Schifrin főtémája mono hanggal ugyan, de felkerült az albumra, de ez ma már jelentőségét vesztette, mivel az Intrada azóta kiadott egy lemezt a tévésorozat zenéjével is. A majomzenék gyűjtőinek kötelező darab a negyedik-ötödik részt tartalmazó lemez, és valószínűleg Tom Scott zenéje még azoknak is kellemes meglepetést nyújt, akik egyébként irtóznak az atonális elemektől a zenében.


    Hubai Gergely
    2006.11.17.




    Tracklista:

    Conquest of the Planet of the Apes:

      1. Main Title (4:00)
      2. Ape Servitude (2:35)
      3. 1991 Restaurant (1:14)
      4. Caesar Sneaks Off (1:21)
      5. Caesar's Plan (1:14)
      6. Subjugation Soul (1:20)
      7. Simian Servant School (3:19)
      8. Ape Auction/Armando Dies (3:30)
      9. Civil Disobedience (2:25)
    10. Caesar Speaks (1:49)
    11. Electrocution (1:40)
    12. The King is Dead (1:34)
    13. Ape Revolt Begins (5:07)
    14. Revolution (7:11)

    Battle for the Planet of the Apes:

    15. Main Title (3:45)
    16. Teacher Teacher (1:37)
    17. Caesar Departs (0:54)
    18. March to the Dead City (4:08)
    19. Discovery (1:13)
    20. Mutants Move Out (3:49)
    21. Through the Binoculars (1:25)
    22. Ricky's Theme (2:17)
    23. Apes Harms Ape (1:41)
    24. Mutants March (0:42)
    25. Vigil to Mutants (3:04)
    26. Not a Tree Standing (2:18)
    27. The Battle (2:34)
    28. Fight Like Apes (0:58)
    29. Kolp Gets It (0:45)
    30. Ape Has Killed Ape (1:58)
    31. Only the Dead (1:04)

    32. Bonus: Main Title from "Planet of the Apes"
          TV series (1:13) *

    * írta: Lalo Schifrin



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt          nem értékelte

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Beneath the Planet of the Apes

    The Cook, the Tief, His Wife & Her Lover

    Demolition Man

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam