FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations  Jesse Stone - The Ultimate Collection
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Con Air (Mark Mancina, Trevor Rabin)    CON AIR   (1997)
       Con Air - A fegyencjárat


      

       zene: Mark Mancina, Trevor Rabin
       vezényel: Bruce Fowler, Nick Glennie-Smith
       kiadás éve: 1997
       kiadó: Hollywood Records
       játékidő: 44:56




         A "Con Air - A fegyencjárat" a felhőtlen szórakoztatásról gondoskodó Jerry Bruckheimer-popcornmozik egyike, melynek felvételén az addig csak videoklipeket rendező Simon West dirigált. Az elsőfilmes West éppúgy remekül helytállt - bár az számomra mindig nyitott kérdés, hogy egy rendező mennyire lehet kreatív, illetve mehet a saját feje után Bruckheimer mellett -, mint az önálló producerként debütáló Bruckheimer, kinek társa, az "élet örömeinek" feneketlen habzsolásáról is elhíresült Don Simpson 1996-ban elhunyt.
         Az alkotás két Oscar-jelölést is magáénak tudhat, melyeket a legjobb hang és a legjobb dal kategóriájában érdemelt ki. Diane Warren "How Do I Live" című daláról ugyanakkor azt is elmondhatja, hogy ezek mellett Grammyre, sőt Arany Málnára is jelölték, ami enyhén szólva kontrasztos megítélést bizonyít. A különféle díjkiosztó bizottságok egymásnak történő ellentmondása azonban nem érvényes a score-ra, melyet az 1998-as BMI Film & TV Awards-díjkiosztón a legjobb eredeti filmzenének szavaztak meg - érdemes megjegyezni azonban, hogy abban az évben összesen tizenkét aláfestés kapott szobrocskát, de hát BMI-éknál ez már csak így szokás.

         Bár a zenét az akkoriban még Media Venturesnek nevezett iskola kötelékébe tartozó komponisták, Mark Mancina és Trevor Rabin készítették el, stílusát tekintve nem simul bele tökéletesen a szokványos MV-s hangzásvilágba: a heroikus, szintetizátorral tarkított nagyzenekari kompozíció helyett egy főként elektromos gitárral és erős ütősökkel operáló szerzeménnyel állunk szemben. Ez azonban teljesen logikus döntés egy olyan film esetében, amely a legelvetemültebb bűnözőket szállító repülőgépen végbemenő szökési kísérletről szól.
         Kettejük kollaborációja a "Con Air - A fegyencjárat" kapcsán úgy indult, hogy egyenlő félként veszik ki részüket a munkából (korábbi közös munkájuk a "Twister" volt, ahol Mancina írta a zenét, Rabin pedig a gitárszólók feljátszásáért volt felelős), ám ez végül másként alakult: Mancinának ki kellett szállnia a projektből, ugyanis a munkálatok az eredeti ütemtervhez képest olyannyira elcsúsztak, hogy végül fedésbe került a "Féktelenül 2.: Teljes gázzal" zenéjére kapott idővel. Így hát, alig 15 percnyi anyag megírását követően búcsút intett a produkciónak, a feladat pedig Rabinra hárult.

         A rabszállításra használt fegyencjáratot hatalmába kerítő nehézfiúk (élükön a John Malkovich által alakított Cyrusszal) története alá tehát egy erősen gitár- és ütőscentrikus kompozíció került, ami jelen albumon mindössze egy-két tétel erejéig veszít pörgős tempójából (ilyen többek között a "Trisha", valamint a "Poe Meets Larkin" tételek). A fő hangsúly ugyan az imént említett hangszerekre terelődik, ám szinte végig ott van a szimfonikus zenekar, melynek tagjai hol háttérbe húzódva, hol pedig egyenértékű félként játszanak.
         A score két főtémára épül: az egyik az éppen szabaduló, s a lázadókkal szembeforduló loboncos hajú hősé, Cameron Poe-é (Nicolas Cage), a másik pedig a szökni próbáló raboké. Míg a gondatlanságból elkövetett emberölésért lesittelt Poe motívumát az albumnyitó "Con Air Theme"-ben ismerhetjük meg, addig a többi rabot szimbolizáló dallamsor a "Carson City"-ben csendül fel először. A korong legütősebb zenéi a "Lear Crash", a "Lerner Landing", a "The Takeover", a "Battle in the Boneyard" valamint a "Fire Truck Chase" címek alatt rejlenek, melyek egyúttal az album egészének gerincét is alkotják. Az album - s egyúttal az egész film - legértékesebb száma az "Overture", mely Poe témáját mutatja be, s követi nyomon a röviden bemutatott börtönéveit.
         A Hollywood Records gondozásában megjelent kiadványon található zenék a film kronológiájától meglehetősen eltérő koncepció alapján kerültek fel, ám ez jelen esetben nem annyira zavaró, mivel itt nem találunk lassan előkerülő és/vagy kibontakozódó témákat: a két főtéma, illetve az egy-két altéma felbukkanásuktól kezdve teljes valójukban mutatkoznak meg, a változatosságról mindössze ezek variálása, váltakozása gondoskodik. Zeneileg tehát egy egyszerű, de hangzatos kompozícióról beszélhetünk, ám ettől még nem válik a mű egysíkúvá, csupán hamar kiismerhető lesz.

         Egyszerűsége és hangszerelése okán lehet szeretni vagy nem szeretni a "Con Air" score-t, az azonban biztos, hogy a fegyencjáratként szolgáló repülőgépen történő eseményekhez remekül passzol ez a fajta zúzás. Akinek pedig tetszik, az könnyedén és potom összegekért szerezheti be e korongot annak ellenére is, hogy bontatlanul manapság már nehezen lehet rálelni, ez ugyanis nem tartozik a méregdrága out of print kategóriába.


    Kulics László
    2010.03.17.




    Tracklista:

      1. Con Air Theme (1:31)
      2. Trisha (1:04)
      3. Carson City (3:04)
      4. Lear Crash (4:44)
      5. Lerner Landing (3:28)
      6. Romantic Chaos (1:22)
      7. The Takeover (3:52)
      8. The Discharge (1:09)
      9. Jailbirds (0:59)
    10. Cons Check Out Lerner (1:55)
    11. Poe Saves Cops (2:25)
    12. The Fight (0:22)
    13. Battle in the Boneyard (7:41)
    14. Poe Meets Larkin (1:14)
    15. Bedlam Larkin (0:49)
    16. Fire Truck Chase (4:22)
    17. Overture (4:18)

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Bad Boys

    Bad Company

    National Treasure

    Speed 2: Cruise Control

    További kritikáink
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron
  • Scream: The TV Series

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam