FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Compliance (Heather McIntosh)    COMPLIANCE   (2012)
       Szolgálatkészség


      

       zene: Heather McIntosh
       kiadás éve: 2012
       kiadó: Milan Records
       játékidő: 31:50





         Helyszínünk egy gyorsétterem, ahol a középkorú menedzser, Sandra (Ann Drowd) idegeit az állandó hajtás mellett aznap olyan dolgok is megtépázzák, mint egy várható szakmai ellenőrzés, a lebetegedés miatti létszámhiány, vagy hogy egy hanyagságból nyitva maradó hűtő tartalma a zsömlék helyett a szemétbe kerül. Talán ez lehet az oka annak, hogy amikor egy magát rendőrtisztnek mondó, határozott férfi telefonál az étterembe azzal, hogy az egyik dolgozó pénzt lopott egy vendégtől, amire tanúk is vannak, Sandra készségesen együttműködik vele. Beckyt, a gyanúsítottat (Dreama Walker) félrehívja az egyik helyiségbe, ahol a hívó felszólítására megmotozza, és még akkor sem kezd el gyanakodni, amikor elhangzik az újabb telefonos instrukció: teljesen vetkőztesse le a lányt, hátha más módon rejtette el a bankjegyeket. Azonban a férfi még itt sem áll meg...
         A legtöbb ember (mármint akiben hajlam van egyáltalán ilyesmire) még gyerekkorában letudja a telefonbetyárkodást. De mi történik akkor, ha valakinek ez felnőtt fejjel okoz élvezetet, és nem áll meg a "Halló, Kis lakás? Akkor cserélje nagyobbra!"-féle jópofizásoknál? Erről szól a "Szolgálatkészség", mely hazánkba egyelőre csak egy filmfesztivál keretén belül jutott el. Craig Zobel író-rendező második mozija egy feszengős, igazán kellemetlen másfél órát jelent, hiszen egy ember - egyre inkább eldurvuló - megaláztatásainak vagyunk szemtanúi. Az ezt elszenvedőt alakító Dreama Walker hitelesen hozza a lelki terror alatt tartott, a megpróbáltatásokat egyre inkább beletörődően tűrő áldozatot, ahogy a másik főszereplő, Ann Drowd is sikerrel küzd meg az egyszerű gondolkodásmódú, egy kis hízelgésre és dicséretre vagy határozottságra mindent vakbuzgón teljesítő, könnyen manipulálható menedzser karakterével, míg Pat Healyvel pedig egy igazán jól utálható színészt sikerült előkapni a zaklató karakteréhez. Plusz adalék, hogy a történet nemcsak, hogy megtörtént, de Amerika-szerte többtucatnyi hasonló eset fordult elő, amikor a szituáció fokozatosan szexuális zaklatássá változott. És mielőtt a mégis-hogyanokra adott választ elintéznénk az egyesek által preferált "hát ezek az amcsik nem normálisak"-kal, azért ne feledjük, hogy az emberi naivitás és befolyásolhatóság - pláne, ha határozottsággal találja szembe magát - nem ismer határokat, így országhatárokat sem.

         A zenei aláfestést Heather McIntosh jegyzi, aki e téren még nem rendelkezik nagy múlttal, hiszen ez az első ilyen jellegű próbálkozása, ám úgy néz ki, a hátrányt gyorsan szeretné ledolgozni, mert 2013-ban már két játék- és egy dokumentumfilm stáblistáján is megtaláljuk a nevét. A "Szolgálatkészség"-hez születő munkájával kapcsolatosan felemás érzéseim vannak. Az itt csellón, cselesztán, elektromos gitáron, illetve a xilofonszerű glockenspielen is közreműködő művész egyfelől egy kétségkívül egyéni hangulatú, hideg és nyomasztó score-t alkotott, amely ugyanakkor meglehetősen monoton is lett. Érzésem szerint a vezérhangszernek megtett csellót nem véletlenül halljuk csak ritkán szóló szerepben a filmzenékben, hiszen itt is annyira magára irányítja a figyelmet (például a zongorával és gitárral is kísért "Compliance"-ben, vagy a "Sandra's Walk"-ban, ahol marimba, netán a "Van Arrives"-ben, ahol dob a másik fő közreműködő), hogy hallatán inkább egy csellistáról szóló drámát képzelünk magunk elé, sem mint a mozi valódi témáját. Bár a szerző félórás műve kapcsán többeknek beugorhat a "Rekviem egy álomért" aláfestése Clint Manselltől, esetleg Michael Nyman neve (ami utóbbi esetében főleg az alkalmazott instrumentumokból adódhat, mert az összetettséget tekintve már nem áll meg az analógia), az egyaránt lehangolóan nyikorgó "Becky's Lament" és az "It's Been a Very Hard Day" hallatán inkább a hasonló szerzeményekre karriert alapozó Jonny Greenwood fájdalmas darabjai juthatnak a hallgató eszébe.

         Noha feljebb egyéni hangulatú score-ról írtam, azért meg kell említeni, hogy ez főleg a filmzenei értelemben háttérbe szorított, de itt kiemelt cselló bevetésének köszönhető, amely viszont épp a gyakori használattól kissé tolakodónak tűnik. Ám érdekes kettősség, hogy a hangszer előtérbe tolása ellenére a score maga nem válik tolakodóvá, hanem mindvégig - amellett, hogy a témából adódóan természetesen borongós - meglehetősen intim. A játékidő első percén, a tulajdonképpeni főcímen kívül két, vágás nélküli jelenetnél hárul nagyobb szerep az aláfestésre: az egyik akkor hallható, amikor Sandra a parkolóban álló autójához megy (a már említett "Sandra's Walk"), a másik pedig egy dicséretesen szokatlanul rögzített, egy rendőr érkezését mutató szcénát kísér ("Detective Neals' Drive"). Ezeknél érezni főleg azt, hogy Heather McIntosh igazából tud valamit, de az, hogy pontosan mennyit is, majd csak a következő, ennél talán sokkal változatosabb, kevésbé hamar megunható munkáiból fog kiderülni.


    Bíró Zsolt
    2013.05.22.




    Tracklista:

      1. Compliance Theme (2:37)
      2. Chorale for Low Strings Part 1 (2:03)
      3. The Investigation (2:10)
      4. Sandra's Walk (3:04)
      5. Largo for Decaying Piano (1:33)
      6. Van Arrives (1:05)
      7. Caller's Introduction (1:17)
      8. You Have 10 Seconds Left (2:09)
      9. Sounds for Diffused Light (1:44)
    10. Becky's Lament (1:14)
    11. It's Been a Very Hard Day (1:33)
    12. Chorale for Low Strings Part 2 (2:04)
    13. Detective Neals' Drive (6:22)
    14. Compliance Theme (3:22)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Factotum

    The Final Cut

    In the Bedroom

    Monster

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam