FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations  Jesse Stone - The Ultimate Collection
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Common Places (Piano Improvisations) (Starr Parodi)    COMMON PLACES (Piano Improvisations)   
       


      

       zene: Starr Parodi
       kiadás éve: 2006
       kiadó: Sonic Doppler Records
       játékidő: 50:42





         Nincs könnyű helyzetben az az előadó, aki elhatározza, hogy kifejezetten csak egy szólóhangszerre épülő lemezzel jelentkezik, hiszen könnyen előfordulhat az, hogy ami egy-két felvétel esetében még különlegességnek hat, az tíz-tizenkét számnál már egyenesen unalomba fullad, ha pedig az előadás módja improvizáció, talán még nehezebb a hallgató részéről az átélés. Mindezeket a kihívásokat kellett Starr Parodinak megoldania szólóalbumán. A művésznő leginkább arról ismert, hogy férjével közösen alkotja a ParodiFair formációt, mely főképp előzetesek zenéinek megalkotásával foglalatoskodik, de számtalan tévéfilmhez is közük van, mint például "A 18. angyal" című "Ómen"-variáció score-jához. Starr 1991-ben már jelentkezett egy szólóalbummal, a "Change"-gel, legújabb önálló produkcióját pedig 2006-ban készítette el, ami a "Common Places" címet kapta a keresztségben. Az "önálló produkció" jelen esetben nem feltétlenül a zenék szerzőjére utal, inkább csak az előadásra, mert a tételek közt pont felerészben találhatunk feldolgozásokat, illetve Parodi-kompozíciókat. Kivétel nélkül csak zongorán előadott zenékről van szó - ahogy erre a CD egyszerű, de színvonalas papírtokján külön is felhívják a figyelmet.

         A feldolgozások nincsenek különválasztva a saját muzsikáktól, ám erre nincs is szükség. Meglehetősen egységes az összkép, bár az ismerős dallamok meglepő interpretációira esetleg a hallgató felkapja a fejét. Három ilyet is találunk, melyek közül James Bond témájának variációja a legkülönlegesebb. Ez ebben a lelassított-leegyszerűsített formában kicsit bizarrul hat, de ugyanakkor érdekes is, lévén, hogy a morózus és mély zongoramotívum akár a 007-es ügynök temetésén is szólhatna (igaz, ismerve a széria anyagi vonatkozásait, ilyen jelenettől vélhetően sosem kell tartani). A másik a The Beatles zongorás formában új életre kelő "Let It Be"-je, míg Albinoni (ha máshonnan nem, hát romantikus filmekből) jól ismert "Adagio"-ja a harmadik. Improvizációkról lévén szó, a népszerű eredeti dallamok mintegy támpontként vagy mankóul szolgálnak csak Starr számára, aki a vezérdallam felhasználásán túl bátran kalandozik el minden irányba.

         Két másik feldolgozást, az alapjában véve melankolikus, de lüktető "For What It's Worth"-t, valamint az erőteljes "Covenant"-ot még csak ismerősnek sem találtam, így végül is számomra ezek egyenértékűek a saját szerzeményekkel. Közülük a címadó "Common Places"-zel nyit a lemez, amiben először szembesülhetünk azzal, hogy az előadó általánosságban nem a lágyabb, hanem inkább az erőteljesebb billentyűjátékot részesíti előnyben. De azért ebben, a "Follow Me"-ben vagy a "We Are Here"-ben is találni csöndesebb pillanatokat is, a "Forgiveness" pedig kifejezetten békés darab. Végül ne hagyjuk ki a legjobbat sem: az egyes részeivel Michael Nyman "The Piano"-jába is beleillő, közel tízperces "Kenyá"-t, mely szerteágazó fülbemászó motívumaival, jazzes dinamizmusával a relatív hosszú időtartam ellenére is a lemez legértékes darabjának tekinthető.

         A zeneszerzőnő számára a bevezetőben jelzett kihívások nem okoztak nagy problémát. Attól nem lehet eltekinteni, hogy egy improvizáció - pláne, ha csak egy hangszerre épül - nem teljesen előírásszerű dallamképlete okán ritkábban bír elérni akkora hatást, mintha szabályosnak tekinthető koncepcióval hozták volna létre (bár ez megítélés kérdése), így a "Common Places"-re egy olyan sajátos zenei vállalkozásként gondolhatunk, mely ha klasszikus státuszba nem is kerül, a csemegékre vágyók érdeklődését minden bizonnyal maximálisan kielégíti.


    Bíró Zsolt
    2006.11.19.




    Tracklista:

      1. Common Places (5:13)
      2. For What It's Worth (4:34)
      3. Albinoni Adagio (6:04)
      4. Kenya (9:31)
      5. We Are Here (4:08)
      6. Follow Me (4:41)
      7. James Bond (5:35)
      8. Forgiveness (2:41)
      9. Let It Be (2:46)
    10. Covenant (5:10)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    An Unfinished Life
    (Music Inspired by the Film)


    Finding Neverland

    Közös dolgok
    (interjú Starr Parodival)


    Wicker Park

    További kritikáink
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron
  • Scream: The TV Series

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam