FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Colette (Atli Örvarsson)    COLETTE   (2013)
       


      

       zene: Atli Örvarsson
       vezényel: Atli Örvarsson
       kiadás éve: 2013
       kiadó: MovieScore Media
       játékidő: 42:35




         A második világháborúval kapcsolatban megszámlálhatatlan borzalommal vagyunk kénytelenek szembesülni, melyek mai napig kísértik az emberiséget. Az eseményekbe nemcsak különféle kortörténeti leírások, illetve felvételek révén nyerhetünk betekintést, hanem megannyi tényleíró, oknyomozó dokumentumfilmnek köszönhetően is, melyek mellett természetesen a szórakoztatóipart képviselő mozisok kínálatában sem szűkölködhetünk, igaz, utóbbiak már többnyire csupán alapként használják a háborút az akciófilmekhez, a vígjátékokhoz vagy éppen a drámákhoz. A legnagyobb figyelmet mindmáig a holokauszt, illetve annak áldozatai kapják, amivel kapcsolatban legtöbben Steven Spielberg "Schindler listájá"-t említik elsőként a megannyi alkotás közül, melyek a Milan Cieslar által rendezett "Colette" révén idén újabb taggal bővültek. A mozi a Pulitzer-jelölt író, Arnost Lustig regényét, az 1992-es "Colette: Dívka z Antverp"-et dolgozza fel, melyhez hasonló adaptációra Kertész Imre "Sorstalanság"-ának feldolgozásából eredően immáron hazai példa is felhozható.

         Zeneszerzőként Atli Örvarsson nevét láthatjuk a stáblistán, ami legalább olyan érdekes választás, mint ahogyan annak idején Andy Vajna Nick Glennie-Smith mellett tette le a voksát a "Szabadság, Szerelem" esetében - hozzáteszem, nem a minőséget furcsállom, hanem a kontinenseken történő átnyúlás tényét, amit minden valószínűséggel ezúttal is az ösztönzött, hogy a gyártó országon belül nem találtak erre alkalmas komponistát. A Hans Zimmer-házból származó Örvarsson idén többek között a "Boszorkányvadászok", valamint "A végzet ereklyéi - Csontváros" révén hallatott magáról, melyekhez viszonyítva a "Colette" kapcsán egy teljesen más oldaláról mutatkozik meg, s ezzel rendkívül nagy meglepetést okozott számomra. Nemcsak azért, mert egy viszonylag korrekt, romantikával fűszerezett drámamuzsikát szállított le, hanem azért is, mert mellőzte a Remote Control Production hangzásvilágát, és egy tisztán szimfonikus, helyenként az európai zeneszerzési stílusra hajazó score-ral járult hozzá ehhez a háborús korszakban zajlódó történethez.
         A komponista e projektnek köszönhetően olyan feladattal került szembe, melyhez hasonlóval eddig még nem találkozott, ráadásul munkáját azzal kellett kezdenie, hogy különféle előzeteseket készített a direktor számára akkor, amikor még csupán egyeztetések folytak azzal kapcsolatban, hogy esetlegesen ő töltheti majd be a zeneszerzői posztot. Először a tábor, Birkenau ihlette meg, majd miután elnyerte a hozzá készült rideg dallamokkal Cieslar tetszését, egy szerelmi témát is rendeltek tőle, s csupán ezt követően léphetett hivatalosan a fedélzetre: "Egyetlen projektemhez sem volt még szükség ennyi demóra, mint ehhez, de megérte, mert nagyon szerettem volna részt venni ebben az alkotásban" - nyilatkozta Örvarsson, aki idén februárban vezényelte fel score-ját Prágában.

         Az író az auschwitzi koncentrációs táborban átélt személyes tapasztalataival fűszerezte történetét, ami egy, a deportálás áldozatául esett szerelmespárról szól, akik sikeresen megszöknek, majd pedig Kanadában találnak menedéket. A címszereplő a pár női tagja, Colette (akit Clémence Thioly alakít), kinek főtémáját a szerző nem a csapattársaitól megszokott háromhangos harmóniákra építette fel, hanem egy némileg összetettebb, ugyanakkor rendkívül fülbemászó dallamsorra (melynek kezdő hangjegyei viszont Hans Zimmer a "Zöld kártyá"-hoz készült művéből lehetnek ismerősek), amely az albumnyitó "Colette"-ben egyszerre jeleníti meg a fájdalmat, a reményt, valamint a helyzettől függetlenül is lángoló szerelmet. Ezen vezérmotívum később olyan tételekben tér vissza, mint a "Merci Mon Amour", a "Kanada", a "Free As a Bird" vagy a "Colette: End Titles", melyek közül utóbbi kettő a korong legcsodálatosabb darabjainak számítanak az oboaszólóval fűszerezett "The Diamond"-dal egyetemben. Ezen keserűséggel átjárt, ugyanakkor valamilyen szinten mégis kellemes dallamsor szöges ellentéte a "Crematorium" - "Triangle of Love and Hate" duó, ezek ugyanis elnyújtott, baljós hangjegyeiknek köszönhetően a tábor szürke és rideg falait, illetve az általuk sugallt könyörtelenséget hivatottak tükrözni.
         A dinamikusabb pillanatokat rejtő "Workshop of Evil" némiképp kizökkent az eddig említettek által megalapozott hangulatból, de mindezt nem csillogó, harsány megmozdulásokkal teszi, hanem határozottan megszólaló, ugyanakkor visszafogottabban jelen lévő ütősökkel, valamint csörgővel oldja meg a szerző. Hasonló megoldásokkal operál még a "Planning the Escape" és a "The Escape" trackek esetében is, melyekkel a szökési kísérlet előkészítését, illetve végrehajtását követi nyomon Örvarsson.

         Bár az első néhány tételt követően sok meglepetést már nem okoz e score - amihez a film műfaja, illetve témája, valamint a vezérmotívum többszöri felbukkanása egyaránt hozzájárul -, azonban érdemes időt szentelni neki, de a "Colette: End Titles" című zárótételnek mindenképpen, amely akár önállóan, egy hangverseny darabjaként is tökéletesen megállná a helyét. Atli Örvarsson remekül megragadta a történet hangulatát, és nemegyszer sikerült olyan tételt komponálnia, melyek felcsendülésekor a produkció ismerete nélkül is könnyedén lelki szemeink elé tárulhatnak a koncentrációs táborok, s a lakóik félelme, kilátástalansága.


    Kulics László
    2013.09.20.




    Tracklista:

      1. Colette (3:35)
      2. The Diamond (3:01)
      3. Workshop of Evil (3:10)
      4. Merci Mon Amour (2:18)
      5. Crematorium (2:44)
      6. Beautiful Brown Eyes (1:58)
      7. Free As a Bird (1:53)
      8. Praying for Willie (2:23)
      9. Triangle of Love and Hate (2:47)
    10. Planning the Escape (2:10)
    11. Kanada (2:45)
    12. Change of Heart (2:37)
    13. Cossacks to the Rescue (2:52)
    14. The Escape (2:41)
    15. Outside the Church (2:35)
    16. Colette: End Titles (2:44)




    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Alatriste

    Izlandról Hollywoodba:
    Interjú Atli Örvarssonnal


    Sorstalanság

    Szabadság, Szerelem

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam