FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Clear and Present Danger (James Horner)    CLEAR AND PRESENT DANGER   (1994)
       Végveszélyben


      

       zene: James Horner
       vezényel: James Horner
       kiadás éve: 1994
       kiadó: Milan Records
       játékidő: 50:26




         A film egy Tom Clancy regény adaptációja, melyben Harrison Ford másodszor (és eddig utoljára) vállalta el Jack Ryan CIA-ügynök szerepét. A "Férfias játékok" készítői újra összeálltak és megmutatták: lehet olyan folytatást készíteni, ami cseppet sem múlja alul az első két Jack Ryan filmet (az első a "Vadászat a Vörös Októberre" volt).
         Az Egyesült Államok elnökének barátját - aki mellesleg közismert üzletember - rejtélyes okok miatt megölik. James Greer admirális betegsége miatt kórházba kényszerül, ezért helyettesének Ryant nevezi ki, s egyúttal megbízza a gyilkosság okainak, körülményeinek felderítésére. A szálak hova máshova vezetnének, mint a columbiai drogkartell világába. Ryan nyomozását nehezíti az a tény, hogy tudtán kívül a CIA megbízott egy másik ügynököt, hogy toborzott csapatával támadja meg a drogbárókat. Két szálon vonul a cselekmény, melyek főszereplői (Harrison Ford és Willem Dafoe) végül együttműködnek, mikor kiderül: becsapták őket.

         Horner-zene elemzésekor mindig bajban vagyok, és sokáig elmélkedem, mit is írjak, hogy másokban eloszlassam azt a kételyt, miszerint: Horner lopkod önmagától, ezért elég megvenni minden harmadik zenéjét ahhoz, hogy képben legyünk munkásságával. De mégsem. Nem azt a kételyt kell eloszlatni, hogy lopkod magától, mert ez így van. Viszont meg kellene kicsit alkudni vele és figyelembe venni, hogy sikeres és népszerű zeneszerző. Ez utóbbit pedig nem a másolásával érte el!
         A zenére a film alatt figyeltem fel. A nyitótéma rendkívül szépen passzol a képi világhoz. Katonai fegyelmet megkövetelő dobolással indít, amit lágy dallammal fűz össze. Igaz hallani benne olyan taktusokat, melyek később a "The Perfect Storm"-ban is megjelentek, de ez mondhatni mára természetessé vált, hogy két Horner-zenében legyenek megegyező részek. A második szám első fele nagyon szépre és monumentálisra sikeredett, azonban a második rész lehalkul és ezzel mintegy agyoncsapja a tétel egészét, amit sajnálok. Persze a film alatt ez kellett, csak itt nem jött ki olyan jól. Horner ezen zenéjére még jellemző a szintetizátor és a pánsíp használata, így a hangzásvilág összessége legtöbbször a "Commando"-hoz hasonlít. A pánsíphoz meg kell jegyezzem, hogy lopva, röviden szólaltatja meg, mintha tiltott hangszer lenne, és valaki figyelné, vaj'h megszólaltatja -e? Ezenkívül nagy hangsúlyt fektet a zongorára és az ütőshangszerekre. Főként a harmadik tracknél vehető észre. Ez az a szám, mely felkeltette az érdeklődésem, s a vágyat, hogy megvegyem az albumot. Ha jellemezni kéne, inkább azt mondanám káoszos, mintsem átlátható tétel, ennek ellenére nagyon dinamikus, és számomra impozáns. A későbbi műveit szemlélve szinte teljesen ezt a hangulatot keltette két évvel később a "Ransom" (Mel Gibson főszereplésével készült "Váltságdíj" című alkotás) megírásával.
         Szép, kémes filmhez illő csendes részek is vannak ("The Laserguided Missile"), melyek egyikénél átvette az "Aliens" nyitórészét, csak egy szólammal megtoldva ("Looking For Clues"). Persze jogosan felhördülhetünk, hogy itt is hallani az "Aliens" nyitányát, viszont a film nézése közben szépen beleolvad az eseményekbe. A "Deleting the Evidence" című szám egy teljes egészében remekül szerkesztett tétel, mely lassan indul, már-már sejtelmesen és szépen gyorsul, hangosodik egyre jobban, egyenletesen elnyúlva a majd ötpercnyi játékidő során. Ami még érdekesség lehet itt az az, hogy egy röpke időre a komor dallamokat játékos zongoraleütésekkel bolondítja. A főtéma egésze csak a nyitó és végtémában csendül fel, a lemezen nyomokban lelhető fel, s akkor is csak egy kis részlete. Bővelkedik olyan részletekben, melyeket későbbi zenéiben használt fel tovább bontva, vagy elbújtatva (pl.: "The Mask Of Zorro", "Titanic", "The Perfect Storm"). Ha a kronológiát betartva figyeljük Horner zenéit, akkor szépen vissza lehet vezetni évekre egy-egy dallam kialakulását.

         Röviden szólva: aki nem kimondott Horner rajongója, és ismeri pár zenéjét, az mindig azt fogja hajtogatni, hogy: "itt és itt ez és ez hallható". Ha globálisan nézem, egy jó kis akció, thrillerzene, még ha többet is tud a zeneszerző. Az album hosszúsága egész jó, és nincs benne unalmas rész, a nívósabb számokat válogatták ki a filmből. Próbáljunk mindentől elfüggetlenítve hallgatni, s kiderül mennyire jó ez az album. Messze nem a legjobb, de mégis van egy varázsa számomra, amiért nem tudom csak úgy elengedni a fülem mellett.


    Kulics László
    2004.01.24.




    Tracklista:

      1. Main Title / A Clear and Present Danger (5:24)
      2. Operation Reciprocity (3:25)
      3. The Ambush (9:50)
      4. The Laser-Guided Missile (3:51)
      5. Looking for Clues (3:32)
      6. Deleting the Evidence (4:41)
      7. Greer's Funeral / Betrayal (6:21)
      8. Escobedo's New Friend (5:28)
      9. Second Hand Copter (2:15)
    10. Truth Needs a Soldier / End Title (5:48)


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Devil's Own

    The Mask of Zorro

    Titanic

    Unlawful Entry

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam