FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The City of Lost Children (Angelo Badalamenti)    THE CITY OF LOST CHILDREN   (1995)
       Elveszett gyerekek városa


      

       zene: Angelo Badalamenti
       kiadás éve: 1996
       kiadó: Point Music
       játékidõ: 51:33





         Krank egy olajfúrótornyon él, anyja és egy mesterséges agy mellett, tucatnyi klónsegítõje társaságában. Az õrült tudós képtelen álmodni, emiatt a Küklopszok csapatával számtalan gyermeket raboltat a közeli kikötõvárosból, hogy ellophassa álmaikat. Az egyik kisfiúért kétszemélyes felmentõsereg indul...
         Be kell valljam, eléggé gondban vagyok a bizarr látásmódú rendezõpáros, Jeunet és Caro filmjének értékelésével. Nyilvánvaló számomra, hogy mennyire a határtalan alkotói fantázia legmagasabb színvonalú megvalósításának iskolapéldája a mû, olyan lenyûgözõ díszletekkel és vizuális trükkökkel, amelyek az amerikai mozikkal szemben is nevetve helytállnak. De nem bírok elsiklani afelett, hogy mennyire zavarba ejtettek a tébolyodott viselkedésû szereplõk, akik kötelességüknek érezték végigüvölteni a jeleneteket. A klóncsapat, a fanatikus Küklopszok, az idegbeteg Krank és társaik gondoskodtak arról, hogy egy olyan furcsa világban érezhessem magam, amely kétségkívül rabul ejti a nézõt, de az ugyanakkor attól is tarthat, hogy a benne lévõk bármikor ellene fordulhatnak. Bár alapvetõen egy felnõtt mesérõl van szó, a rendezõduó már a télapós nyitójelenettel gondoskodik arról, hogy legvadabb rémálmainkat lássuk benne megvalósulni.

         Angelo Badalamenti David Lynch mellett megedzõdött már annyira, hogy ne okozzon számára nagymértékû lelki törést, ha egy celluloid-lázálmot kell megzenésítenie. A szokásos badalamentis ötletekre az "Elveszett gyerekek városa" aláfestésének hallgatása során is lehet számítani, csak valami olyasmivel kiegészítve, ami jelentõsen megfekszi a gyomrot.
         A film jellemzõit a score is hûen képezte le, azaz kölcsönösen erõsítették egymás nem kimondottan életigenlõ megközelítését. A lemeznyitó számban az a Marianne Faithfull énekel, akivel a komponista egy évvel korábban együtt dolgozott az énekesnõ "A Simple Life" címû remek albumán, így a melankolikus "Générique" arról a lemezrõl sem lógna le. Noha ennek dallama instrumentális verzióban még felbukkan nyomokban (a "La Clé De La Victoire"-ben játékosan, a "Miette"-ben pedig temetõi hangulatban), a rázós menet ezt követõen meg is kezdõdik.

         A "L'anniversaire d'Irvin" halálosan komor szimfonikus motívumával belépünk a gyermekkorba - ehhez a segítséget a tétel visszhangos csilingelése és a varsói szimfonikusok lágy játéka adja. A körhintazeneszerû "Mort De La Pieuvre" horrorisztikus és fejfájdító verklis témája többször visszaköszön (például a "L'exécution"-ben), és mindig kellemetlen élmény marad. Ugyanilyen a "Théme - La Cité des Enfants Perdus" õrjítõ zaklatottsága, mely szinte csúfolódik a hallgatóval, de hátborzongató hegedûfutamok csendülnek fel a "Krank..."-ben is.
         A többi szerzeményt valamivel könnyebb befogadni: az "Opium Prince" klasszikus vonása, a "Le Ra...Radiateur" szentimentalizmusa, valamint a "Cerises Pour Un Diner Á Deux" zongoraszólója ad valamennyi megnyugvást. Ennek ellenére a "Le Voyage Du Reve"-ben az ismét felbukkanó csilingelés ellenére is ott lapul a sötétség, és a "La Foire" akciózenéje (ezt persze csakis a szerzõ sajátosságain belül kell akciódúsnak értékelni) is messze áll a fülbemászótól.

         Kedvenc komponistáim közé sorolom Angelo Badalamentit, de egyik legkevesebbre becsült CD-m is az õ munkáját tartalmazza: az "Elveszett gyerekek városa" zenéjét. A szerzõ jellegzetes stílusát ugyan nyomokban tartalmazza a score, csak valami kifacsart, rendkívül nyomasztó, afféle romlott film noir stílusban. A mû szinte elviselhetetlenül magas hangtartományban mozgó, a skálán fél hangokkal emelkedõ ismétlõdései, a zavaros szimfonikus sikoltások és a verklis (egyben beteges) téma komoly fejfájást is okozhatnak, a nehézségen pedig az a pár szép motívum nem segít át, amibe esetleg kapaszkodhatnánk. Úgyhogy most, hogy több mint elégszer hallottam, ideje is elraknom valami elérhetetlen helyre a lemezt, ugyanis nagy esély nyílik rá, hogy önszántamból soha többet nem fogom meghallgatni.


    Bíró Zsolt
    2007.02.04.




    Tracklista:

      1. Générique / Who Will Take My Dreams Away? (7:08) *
      2. L'anniversaire d'Irwin (3:13)
      3. Les Enfants Sauvent One (3:10)
      4. Mort De La Pieuvre (4:01)
      5. Opium Prince (2:30)
      6. Le Ra...Radicateur (2:09)
      7. La Clé De La Victoire (1:17)
      8. Le Voyage Du Rêve (4:09)
      9. Miette (4:15)
    10. L'exécution (2:32)
    11. Les Puces (2:14)
    12. La Foire (2:38)
    13. Cerises Pour Un Diner Á Deux (1:14)
    14. Krank... (2:37)
    15. Final (5:07)
    16. Théme - La Cité Des Enfants Perdus (3:19)

    * elõadja: Marianne Faithfull



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

     

    Dobrosi Tamás           nem értékelte

    Emesz Csaba           nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba           nem értékelte

    Tihanyi Attila



    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

     

    8 MM

    Evilenko

    Pet Sematary

    Spider

    További kritikáink
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers

  • Filmzenékről röviden
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam