FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - City of Ember (Andrew Lockington)    CITY OF EMBER   (2008)
       Szikraváros


      

       zene: Andrew Lockington
       vezényel: Nicholas Dodd
       kiadás éve: 2008
       kiadó: Verve
       játékidő: 71:08




         Egyre inkább úgy tűnik, hogy a sorozatos bukások, a negatív kritikák és a közönség közönye sem tudja eltántorítani Hollywoodot attól, hogy minden évben bepróbálkozzon valamelyik stúdió egy népszerű fantasyregény-sorozat filmre adaptálásával. Jeanne Duprau amerikai írónő az évtized elején írta meg első regényét a földalatti városról, amit csak a lámpák derengő fénye világít meg. Ezt további három könyv követte, melyek tovább boncolgatták a magyarul Szikravárosra fordított település lakóinak életét. Maga a történet kissé ambivalens érzéseket kelt bennem, mivel egyrészt elég eredeti ötlet egy mindentől elzárt földalatti városka köré szervezni a történetet, de ugyanakkor a cselekmény egyáltalán nem hordoz sok újdonságot magában: két gyerek, akiknek egy küldetésük van, hogy megmentsék népüket. Ugye ismerős? Mindazonáltal a film nem lett unalmas, de olyan nagyon emlékezetes sem, viszont legalább mentes a túlzott logikai bukfencektől. A sztori nagyjából követhető is, tehát a mozi egy könnyed másfél órás kikapcsolódást jelent a néző számára.
         A 2006-ban igen szép sikert és Oscar-jelölést is elérő "Rém rom" rendezője, Gil Kenan lett a regény filmváltozatának elkészítésével megbízva. A gyerekeket terrorizáló szörnyházas animációs mozi még a felnőttek számára is izgalmas kikapcsolódásnak bizonyult, így joggal volt elvárható, hogy a direktor egy élőszereplős filmet is megfelelően el tud majd készíteni. Azonban az, hogy a "Szikraváros" nem lett egy egyedi és vizuálisan erős mozi, pont a rendező hibája - rajta kívül még az operatőr (Xavier Pérez Grobet) okolható a kevésbé színvonalas végeredményért. A filmmel a legnagyobb probléma ugyanis az, hogy a beállítások rosszak lettek, a fénnyel való játszadozás, amivel egy jó operatőr egy ilyen filmben csodákra lenne képes, jelen esetben egyszerűen csapnivaló, hiszen mind a közeli, mind a totálképek gyenge vizuális érzékkel megáldott szaktudást engednek sejtetni. Eleinte még azt gondoltam, hogy a látványvilágért felelős stábtagok nem álltak a helyzet magaslatán, de végül is arra jutottam, hogy a díszletre és a produkciós dizájnra nem lehet panasz - csak egyszerűen rosszul vannak filmezve. Néhány trükk gyenge, már a nyolcvanas években is idejemúlt kivitelezése sem segít a mozin, bár szerencsére inkább az mondható el, hogy a vizuális effektek a nem túl magas költségvetéshez képest profik. Érdemes még megemlíteni a színészgárdát, mivel elég jó neveket sikerült megnyerni a mozihoz. A főszerepben az Oscar-jelölt fiatal Saoirse Ronan látható (aki ha így folytatja, a jövő nagy színésze lehet, mert ezen nem túl erős szerep ellenére is ő legalább erőteljesen jelen volt a vásznon), de az ismertebb nevek közül feltűnik még Bill Murray, Tim Robbins, Martin Landau és Toby Jones is.

         A film egyébként méretes bukás lett, a büdzsé felét sem termelte vissza, noha ennél lényegesen rosszabb alkotásokat is keblére szokott ölelni a közönség. A történet egyediségét a világot elpusztító katasztrófa elől a föld alá rejtett városka ötlete adja. Az elzárt és szinte teljes sötétségre kárhoztatott lakosság évszázadok alatt teljesen megfeledkezett a külvilágról, bár a létesítmény tervezői gondoskodtak arról, hogy évszázadok elmúltán egy kis dobozkába rejtve megtalálják majd a kulcsot a kivezető úthoz. A doboz azonban elkallódik, így a kijutás lehetősége is a homályba vész. Szikraváros azonban a végét járja, óriási generátora, mely a fényt adja, gyakorlatilag teljesen elromlott, így a városra hamarosan örök sötétség vár. A lakosok egy csoportja viszont sejteni véli, hogy valahol lehet egy kijárat, ezt azonban a zsarnoki hajlamokkal megáldott polgármester teljesen kizártnak tartja, és megakadályozza a kiút keresését. Azonban két tizenéves, Lina és barátja, Doon többre vágyik annál a munkánál, mint amit nekik szánt a sors, így nekilátnak, hogy kitörjenek Szikravárosból, ebben pedig nagy segítségükre van a megtalált titkos dobozka.

         A zeneszerzői poszt első betöltője a "Rém rom" esetében is a rendezővel dolgozó Douglas Pipes volt, aki azonban ismeretlen okból a bemutató előtt nem sokkal eltűnt a produkcióból. Bizonyos információk szerint visszalépett, míg máshol azt látni, hogy zenéjét visszautasították. Gyanítom, hogy az igazság, mint az efféle esetekben oly sokszor, a jövőben sem fog kiderülni. Pipes helyére egy fiatal, feltörekvő kanadai komponista, Andrew Lockington került, aki addig mindössze két nagyobb produkcióban vett részt - az egyik a "Vérfarkasok", a másik pedig az "Utazás a Föld középpontja felé" volt. A "Szikraváros" score-jának elkészítését minden bizonnyal a Verne-adaptációnak köszönhette, melynek zenéjét egyöntetűen dicsérte a kritika. Lendületes, óriási hangszerarzenált felvonultató, manapság elég ritkán készülő, elsöprő lendületű nagyzenekari aláfestést álmodott a 3D-s kalandfilm alá. A "Szikraváros" zenei világát is hasonló támpontok alapján készítette el, és ezért lett ez is meglepően ütős score.
         Lockington két erős témát dolgozott ki a filmhez, az egyik magának a városnak a témája, a másik pedig a főszereplő, Lina zenei megjelenítése, de ezek mellett néhány, nem túl emlékezetes kisebb motívum is felbukkan még. Azonban a két fő dallam olyan profi lett, olyan jellegzetes, olyan fülbemászó, amit manapság csak alig hallani új filmzenében. A nyitójelenet alatt hallható "City of Ember Main Titles"-ben lassan vezetődik fel a monumentális főtéma, mely már az első megjelenésével magával ragadó. Az erős vonóshangokból jól átgondolt koncepció alapján előbukkanó rezes szólamok, finoman adagolják be a téma első harsány, kürtös felcsendülését, amibe a track végén még a kórus is beleszövődik, elmélyítve a dallam epikus jellegét. A vidám és fékezhetetlen főhős, Lina témájával rögtön a második tétel ("Lina Mayfleet") megismerteti a hallgatót. Az egyszerre gyermeki és méltóságteljes dallam jól kifejezi a téma tulajdonosának személyiségét. Ez a két track olyan nagy szerzők életművébe illik, mint John Williams vagy Jerry Goldsmith.
         A lemez további részeiben gyakorlatilag ez a két téma váltakozik (főleg az első), de igazából nem megunható formában. A komponista mentségére legyen mondva, hogy olyan rövid idő állt a rendelkezésére, hogy kisebb csoda az a végeredmény, amit ezen idő alatt produkált. Néhol nagyon finom elektronikus, szintis megoldásokat is hallhatunk a score-ban, de önállóan ez egyik tételre sem jellemző, inkább csak hangulatkeltő elemként jelennek meg. Érdemes kiemelni egy-két olyan tracket is, melyben a főtéma nem kapott hangsúlyos szerepet. Ilyen a "The Box of Ember", mely főként a szépen szóló fafúvóshangjai miatt tetszetős, vagy ilyenek még azok a disszonáns, óraszerű ketyegéssel indító tételek, mint a "Tunnels" vagy a "Room 351", de az erőteljes és élénk "Loris' Bike" is jó pontja az albumnak. Valójából sok track megérdemelné még a külön említést, mert majdnem mind tartalmaz valami apró finom megoldást. Azonban egyet mindenképp ki kell még emelnem, ez pedig az "Escape To Sunrise", mely a címéből is sejthetően olyan, mint amilyennek egy napfelkeltés zárókép alá születni kell - pátoszos és könnyfakasztó. A korábban is erős jelenléttel bíró kórus itt angyalivá válva tolmácsolja a főtémát.

         Az erőteljes hangzásvilág nagyban köszönhető a karmester és hangszerelő szerepét is betöltő Nicholas Doddnak, aki jó pár filmzenéből vette már ki a részét, hol a zenekart vezényelte, hol hangszerelt, de önállóan szerzett score-jai is vannak már. A részvétele miatt nagymértékben rokonítható a szintén az ő közreműködésével készült "Szahara" zenéjével a "Szikraváros" aláfestése: mindkettő harsány, lendületes és maradandó főtémával rendelkező nagyzenekari muzsika.
         A score szinte csak dicsérő szavakat váltott ki a kritikusokból, és én is csak csatlakozni tudok ahhoz a csoporthoz, akik a jövő egyik nagy tehetségét látják Lockingtonban. Ezzel és a tavalyi másik nagy kalandzenéjével együtt igen jól sikerült az álomgyári bemutatkozása, és csak remélni tudom, hogy a döntéshozói helyzetben lévő filmesek is úgy érzik, hogy szükség van a hollywoodi filmeknél az ilyen magas szintű, néhol jó értelemben véve régimódi, dinamikus és erőteljes szimfonikuszenékre.


    Gregus Péter
    2009.10.10.




    Tracklista:

      1. City of Ember Main Titles (3:29)
      2. Lina Mayfleet (1:29)
      3. Assignment Day (2:18)
      4. Job Exchange (2:28)
      5. Blue Sky (1:09)
      6. First Day (2:06)
      7. Message For Clary (0:51)
      8. Tunnels (6:58)
      9. The Mayor (2:00)
    10. The Box of Ember (2:51)
    11. Blackout (1:56)
    12. Map and Mole (4:57)
    13. Room 351 (3:10)
    14. Proof (4:31)
    15. Fugitives (3:07)
    16. Loris' Bike (4:03)
    17. Interlocking Keys (0:41)
    18. Clockworks (5:41)
    19. Control Room (4:35)
    20. Water Wheel (2:52)
    21. The Mayor Retreats (1:07)
    22. Stalagmite Trance (0:47)
    23. Escape To Sunrise (4:57)
    24. One Last Message (3:05)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Beowulf

    The Musketeer

    Sahara

    Utazás a Föld középpontja felé Andrew Lockingtonnal (interjú)

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam