FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader (David Arnold)    THE CHRONICLES OF NARNIA: THE VOYAGE OF THE
       DAWN TREADER  (2010)
       Narnia krónikái: A Hajnalvándor útja


      

       zene: David Arnold
       vezényel: Nicholas Dodd
       kiadás éve: 2010
       kiadó: Sony Classical
       játékidő: 72:03



         "A Gyűrűk Ura"-trilógia sikere újabb és újabb fantasyk forgatására ösztönözte az amerikai filmstúdiókat, így 2005-ben C.S. Lewis híres hétrészes meséje is elindult világhódítónak szánt mozis útján. A várt siker azonban elmaradt: ugyan az első rész még jelentős bevételt hozott a Disney cégnek, de a következő epizód már egy, a későbbi részek rizikósságát elővetítő mozi lett. Így nem is volt meglepő, hogy az egeres stúdió már nem is mert belefogni a harmadik Narnia-filmbe, és a jogokat elpasszolta a Foxnak, akik viszont valamiért még láttak fantáziát a titokzatos világ regéiben. Azonban az óvatosság jegyében már nem engedték elszállni a költségvetést, és a korábbi százötven perc körüli játékidőt is alig kétórásra csökkentették. Persze a büdzsé csak hozzávetőlegesen volt szerény, hiszen százötvenöt millió dollárból gazdálkodhatott a produkció, de az előző rész kétszáz millión felüli költségvetéséhez képest nyilvánvalóan kevesebb volt a befektetett összeg. A két korábbi Narnia-mozi rendezője, Andrew Adamson sem vállalta már el a harmadik felvonást, csak producerként maradt a projektben, helyére Hollywood egyik legbiztosabb kezű direktora, Michael Apted érkezett. Az Apted-mozikkal nemigen szokott nagy probléma lenni, igaz, a kritikusok dicsérő szavakban sem szoktak kitörni munkáival kapcsolatban, és ennek megfelelő lett a "Narnia krónikái" harmadik része is. A szerényebb költségvetés és a kevesebb szereplő miatt tulajdonképpen még befogadhatóbb is a mozi az előzőekhez képest, persze a költségvetés radikális csökkentése bizonyos pillanatokban szembetűnő. Az első félóra alatt kissé rezeg a léc, mivel némely trükk alaposan eltér - természetesen negatív irányba - a trilógia korábbi epizódjaiban megszokott látványvilágtól, de aztán erőre kap a film ebből az aspektusból is.
         "A Hajnalvándor útja" a könyvhöz képest alapos átalakításon átesett át. A történetben a négy testvér közül most csak Lucy és Edmund tér vissza Narniába, illetve egy véletlen folytán velük tart kiállhatatlan unokatestvérük is. A világok közti átkelésük után egy tengerben kötnek ki, ahonnan Caspian herceg hajója, illetve maga az uralkodó menti ki őket. Ezt követően ismét egy ismét világraszóló kalandsorozat veszi kezdetét, mely során Narnia újabb és újabb vidékeit fedezhetjük fel. Sajnos a harmadik rész sem tudta levetkőzni a korábbi Narnia-mozikra jellemző hibákat, így ez is csak egy bizonyos életkor alatt nyújt maximális élvezetet, szemben például a Harry Potter-szériával, persze a Narnia-sorozat készítőit dicséri, hogy az eredeti regényeket alaposan átalakítva készítik a mozikat, mert bizony C.S. Lewis műveinek hű követése még ennyire sem lenne befogadható az óvodásnál idősebb korosztály számára.

         A rendezőváltással az előző két rész komponistája, Harry Gregson-Williams is lecserélődött. Michael Apted a vele egy évtizede dolgozó David Arnoldot kérte fel a zene megírására, ami mondhatni, a nagy mozik közeléből eltünedező Arnoldnak úgy hiányzott, mint egy falat kenyér. A komponista tulajdonképpen évekig meghatározó szereppel bírt Hollywoodban, majd a megbízások fogyatkozásával nagyjából a James Bond-filmek maradtak meg neki mint jelesebb produkciók – köztudott, hogy az új 007-es mozival a „Bond-komponista” titulust is elveszítette már. A filmzeneszerzői karrierje a kilencvenes évek közepén, a "Csillagkapu" és "A függetlenség napja" alá komponált score-okkal indult el. Ezek a leginkább John Williams nevével fémjelzett, nagyszabású szimfonikus aláfestések stílusát képviselték, és Arnold ezt a hangzásvilágot - másokkal ellentétben - az elmúlt másfél évtizedben sem felejtette el. "A Hajnalvándor útja" dallamai is ebbe a kategóriába sorolhatók. Bár Gregson-Williams egy igen jó és egyedi hangzásvilággal rendelkező zenei világot kreált Narniának, azonban Arnold inkább saját elképzelései mentén indult el, így elődje muzsikájából csupán az Aslan-témát tartotta meg - melyet rövid variáció formájában a "High King and Queen of Narnia" és az "Aslan Appears" esetében hallhatunk.
         "A Hajnalvándor útja" főtémája - másféle hangzása miatt - ugyan eltér a Gregson-Williams által megalkotott karakteres motívumoktól, de mégsem lehet Narniához nem illőnek tekinteni. A vezérdallamot két változatban hallhatjuk, ezek egyike a Pevensie gyerekeket, a másik pedig a Hajnalvándort, ezzel pedig Narniát hivatott megjeleníteni. Rögtön a nyitó tétel ("Opening Titles") felvázolja, és már itt kitűnik Arnold érdekes elképzelése a témáról, a motívum kétféle verzióját ugyanis úgy alkotta meg, hogy tökéletesen illeszkedjenek, sőt egészítsék is ki egymást, mindezzel pedig a gyerekek és Narnia sorsának összekapcsolódását kívánta a zene nyelvére lefordítani. A gyerekek változata fenséges, lírai hangzású, több esetben is kórussal színezetten jelenik meg, és nem lógna ki Harry Potter-széria zenei világából sem. Több variációban is hallható a score-ban. A "Land Ahoy" finom megoldásokkal tálalja a hallgatónak, a "Lord Bern" végén egy csendes, hárfás verzióját prezentálja a szerző, az "Eustace on Deck"-ben pedig egy igen fenséges körítéssel bukkan fel a Pevensie gyerekek témája. A legkiemelkedőbb variációját azonban az "Aslan's Table" adja, főként angyali kórusának köszönhetően. A főtéma Hajnalvándor-variációja nem hallhat olyan gyakran, de mivel karakteresebb, ezért sokkal inkább ez marad meg a hallgatóban. Ennek a Narniát jelképező, hősies verziónak egy szép változatát a "The Calm Before the Storm" mutatja be, illetve a filmvégi csatajelenet aláfestésében is feltűnik.

         Melléktémák tekintetében sem fukarkodott a szerző, ugyanakkor meg tudta oldani azt a nem könnyű feladatot, hogy a film előrehaladtával folyamatosan fejlődő motívumok nem ütnek el egymástól, de mégis megvan bennük a kellő különbözőség is. Cincz vitéz, a beszélő hős egér külön témát kapott, melyet a "Reepicheep", az "Under the Stars" és a "Ship to Shore" esetében hallunk. A "1st Sword"-del vezetődik be egy új motívum, mely a történetben kulcsfontosságú szereppel bíró eltűnt narniai urak zenei megjelenítésére szolgál. A gonosz számára kigondolt dallam, bár ellenpontja a főtémának, mégis jól illeszkedik annak hősiesebb, rézfúvós megszólalású variációjához. Ezt a "The Green Mist" kórusos formában vezeti be az aláfestésbe, majd a "Coriakin and the Map" esetében a téma önállóan is felbukkan, míg a "The Golden Cavern" című trackben az eltűnt urak motívumával képez egy érdekesebb egységet. A score több olyan tétellel is szolgál, melyek nem tartalmaznak külön témát, de hangszerelésüknek, egyedi megoldásaiknak köszönhetően kiemelkednek a többi közül. Ilyen az íres hangzású "Duel", a fantáziadús, gyors ritmusú "The Lone Island", vagy az ehhez hasonlatos, észak-afrikai zenei elemekkel díszített "Market Forces", illetve az ütőhangszerek játékos megszólalásával színezett "Dragons Treasure".
         Az aláfestés legértékesebb részei azok a mozgalmas akciótételek, melyek Arnold fénykorára emlékeztetnek. Ezeknek ugyan csak pár képviselője van, de hosszukat tekintve majdnem az album negyedét lefedik. A "Dragon Attack" leginkább a komponista Bond-zenéinek stílusát idézi, a film végi "Into Battle" című tétel pedig már egy igazán dicshimnuszt érdemlő darab. Arnold életművében igen régre kell visszamenni, hogy ehhez hasonlót találjunk, talán "A függetlenség napjá"-ban bukkannánk ilyesmire. A tizenegy percet is meghaladó játékidejű track - az elejét leszámítva - szinte egy nonstop akcióbomba, melyben a szerző Bond-zenéiből ismert vad rézfúvós megoldások is új értelmet nyernek. A komponista a korábban felvázolt témákat itt újra előveszi, újragondolja azokat, és a zenekart, valamint a kórust szabadjára engedi, mindezzel pedig egy lehengerlő tételt hozott létre.

         Ma még nem tudni, hogy lesz-e következő Narnia-film. "A Hajnalvándor útja" az USA-ban csak bukdácsolt, nemzetközi viszonylatban azonban még mindig nagyon jól teljesített a bevételeket tekintve, ez pedig biztató jel lehet a folytatásokra vonatkozóan. Annyi bizonyos, hogy a filmzeneszeretők is szegényebbek lennének, ha leállna a további regények megfilmesítése, hiszen mind Harry Gregson-Williams, mind pedig David Arnold csúcsformáját hozta Narnia világához.


    Gregus Péter
    2012.03.18.




    Tracklista:

      1. Opening Titles (1:07)
      2. The Painting (2:28)
      3. High King and Queen of Narnia (1:33)
      4. Reepicheep (0:58)
      5. Land Ahoy (1:43)
      6. The Lone Island (1:51)
      7. Lord Bern (1:01)
      8. The Green Mist (1:16)
      9. Market Forces (1:53)
    10. 1st Sword (1:17)
    11. Eustace on Deck (1:11)
    12. Duel (1:45)
    13. The Magician's Island (4:30)
    14. Lucy and the Invisible Mansion (5:24)
    15. Coriakin and the Map (2:58)
    16. Temptation of Lucy (1:16)
    17. Aslan Appears (0:49)
    18. The Golden Cavern (2:04)
    19. Temptation of Edmund (1:58)
    20. Dragons Treasure (2:53)
    21. Dragon Attack (2:30)
    22. Under the Stars (2:56)
    23. Blue Star (1:04)
    24. Aslan's Table (2:32)
    25. Liliandil and Dark Island (1:30)
    26. The Calm Before the Storm (1:49)
    27. Into Battle (11:03)
    28. Sweet Water (2:06)
    29. Ship to Shore (3:52)
    30. Time to Go Home (2:46)






    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Chronicles of Narnia:
    The Lion, the Witch & the Wardrobe


    The Chronicles of Narnia:
    Prince Caspian


    Independence Day

    The Musketeer

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam