FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch & the Wardrobe (Harry Gregson-Williams)    THE CHRONICLES OF NARNIA: The Lion, the Witch... (2005)
       Narnia Krónikái - Az oroszlán, a boszorkány és a
       ruhásszekrény


      

       zene: Harry Gregson-Williams
       vezényel: Harry Gregson-Williams
       kiadás éve: 2005
       kiadó: Walt Disney Records
       játékidő: 70:44



         Álmodni jó.

         Különösen igaz lehetett ez a múlt század első felének borzalmai közepette, amikor is két (később világhírűvé vált) fantasy indult hódító útjára: az egyik arról a bizonyos gyűrűről szól, a másik pedig egy "párhuzamos világról", Narniáról, benne minden jósággal (ami az itteni világból rég kiveszett), és gonosszal (ami viszont tőlünk szivárgott odaátra...).
         C.S. Lewis hétkötetes mesefolyama szinte mindenben gyökeres ellentéte Tolkien mesterművének (kivéve persze abban, hogy maga is mestermű...). Tolkien nyelvészeti megközelítésű, szépirodalmi dagályosságával szemben a "Narnia Krónikái" szűkszavú gyerekregény-folyam, melyben a szerző egy letűnt világ nemes erkölcseit, és értékeit sorakoztatja fel nemegyszer teológiai mélységekbe révedve, mégis gyermeki egyszerűséggel ábrázolva.
         A nagy mozis fantasy-újjáéledésben a Disney a második regényt vitte vászonra (az elsőként aposzrofált rész, Narnia teremtéstörténete, hivatalosan hatodikként íródott...): a történetek (néhány kivétellel) a Pevensie család négy sarjáról szólnak, akik vissza-visszatérnek e csodás birodalomba, hogy megmentsék azt az éppen aktuális pusztulástól.
         Az első részben a még gyerek Peter, Edmund, Susan és Lucy a második világháború londoni szőnyegbombázása elől menekül; így kerülnek egy vidéki rokonuk kastélyába, majd bújócskázás közben egy gyönyörű, faragott ruhásszekrényen át egyenesen Narniába, amit száz éve a hó és jég fogságában tart Jadis, a fehér boszorkány. Hőseinket egy ősrégi prófécia beteljesülésében bízva megváltóként fogadják, és ők számos áruláson, veszélyen, és próbán keresztüljutva végül (meglepetééés...) sikeresen megbirkóznak a feladattal.
         A film a hozott alapanyagból gazdálkodva nem kicsinyeskedik: kereken másfél "A Gyűrűk urá"-t kitevő pénzből forgatták, és az új franchise kirobbanó sikerében reménykedve semmit nem bíztak a véletlenre. Épp ezért lepett meg, hogy a zenét a Media Ventures-istálló csiptuningolt szintetizátorokon versenyző tagja, Harry-Gregson Williams szerezhette, aki rengeteg töltelékzene mellett igazán csak a "Shrek" játékos akció-fantasy hangzásával lopta be magát a szívembe.

         A zene - csakúgy, mint a film - kicsit disszonánsan, de bitangerősen kezd - az első tétel ("The Blitz") London bombázását nagyzenekarral kevert döngő, ritmusos szintizenével festi alá: a Media Ventures nyomdokain haladó taktusok alatt szinte érezni a bombák becsapódását, a légcsavarok bömbölését.
         A nagyvonalú (és baljós képi világát tekintve a Disney-től meglepően szokatlan) kezdés után az album inkább lecsillapodik, mintsem unalomba fullad: szép, merengős zongoratémák, egy csipetnyi felszabadult karácsonyi gyerekkórus ("Father Christmas"), itt-ott elektromos hegedűvel kísért ambient dallamok másznak elő a hangfalakból, több ízben pedig Lisbeth Scott szuszogós hangja fűszerezi a némi iróniával Eduscho-reklámos hangzást.
         A "Lucy Meets Mr. Tumnus" hegedű-, és zongoraszólama könnyfakasztóan gyönyörű, a csöndesebb részek pedig számos visszatérő témát bontogatnak, és néhol meglepő sokszínűséggel feleselnek egymással: ilyen például az "A Narnia Lullaby", amelynek fülbemászó fúvóstémájába vészjóslóan tolakodik bele a nagyzenekar; a közelgő veszély szinte tapinthatóvá válik...
         A "White Witch" kicsit kilóg a sorból: rézfúvósokkal, csellóval, üstdobokkal cizellált sötét, nyomasztó hangulata helyenként hallójárat-gyilkos nyekergésbe fordul, többször az volt az érzésem, hogy John Williams "E.T."-jét hallgatom.
         Nagyjából itt jut holtpontra az előadás, mintha nem tudná eldönteni, hogy ezoterikus világzene, vagy filmzene szeretne-e inkább lenni. Ez persze dicséretes is, hiszen a film szomorú, hideg, az örök tél béklyójában vergődő fantáziavilágát mintegy a lobogó tűz csöndes melegségével illusztrálja (éljen a költészet).
         Aki pedig idáig nem aludt el, annak meglesz a jutalma: a "To Aslan's Camp" hatalmas felütéssel indít, majd látszólag visszaveszi a tempót, és gyönyörű, elkalandozó hegedűszólókkal építi fel a harci készülődés hangulatát, amelyet a következő trackekben néhol finoman, néhol brutálisabban fejleszt tovább.
         Némi lötyögést, zsepimarkolászást ("Knighting Peter") követően végre kibújik a szög a zsákból, és a "The Battle" ütemes dobokkal, kórussal felhergelt hősi témája teljes nagyzenekari valójában olyan elsöprő erővel szólal meg, hogy az ember egy csapásra elfelejti, merre van a jobb és a bal füle. Képzelj el egy - "A Gyűrűk ura" által ihletett - hatalmas csatát, amelyben mitikus lények ezrei esnek egymásnak kentauroktól, faunoktól kezdve minotauruszokon át küklopszokig és ogrékig, mint valami szürreális álomvilágban. Most pakold ez alá a harci dobok, a kórus, a kürtök és vonósok patrióta kavalkádját - röviden ez az album legkiemelkedőbb számának titkos receptje.
         A katarzis után levezetésként az "Only the Beginning of the Adventure" nyugodt, győzelmi mámorában gyönyörködhetünk, melynek végén a hősi téma még egyszer visszatér, de csak épp annyira, hogy búcsút vehessünk tőle. Ekkor jön el az idő, hogy kitapogassuk a Rewind és Repeat gombokat a lejátszón...

         A szimfonikus zene avatatlan rajongójaként mindig nehezen viselem, ha a szépen lezárt zenei világot az album végén egy-két aktuálisan trendi betétdalos förtelem csúfítja el. A "Harry Potter és a Tűz serlegé"-nek csapnivaló dalválasztásával ellentétben Narniában szerencsére nem nyüzsögnek a rockerek, kapunk viszont egy fülbemászó nótát Alanis Morrisette-től ("Wunderkind"), egyet a score folyamán is fel-feltűnő Lisbeth Scott-tól ("Where"), és még kettőt, melyek számomra már kevéssé jelentősek, de legalább nem harsogóak, és szépen illeszkednek a "nagyok" közé.

         Mi hát a végeredmény? Egy kiérlelt, dallamos, a "Shrek" nyomdokain haladó zene, amely talán a kelleténél picit több lassú momentummal bír, de ezek szerencsére ritkán üresjáratok. Az előzetesből ismert néhány képet mögéjük képzelve, számomra zeneileg tökéletes, meggyőző aláfestésnek bizonyulnak, néhány szám pedig (különösen a "The Battle") már önmagában is kötelező vétellé teszi a háromnevű mester legújabb munkáját.
         Ideje készülni a folytatásokra...


    Dobrosi Tamás
    2005.12.22.




    Tracklista:

      1. The Blitz, 1940 (2:32)
      2. Evacuating London (3:38)
      3. The Wardrobe (2:54)
      4. Lucy Meets Mr. Tumnus (4:10)
      5. A Narnia Lullaby (1:12)
      6. The White Witch (5:30)
      7. From Western Woods to Beaversdam (3:34)
      8. Father Christmas (3:20)
      9. To Aslan's Camp (3:12)
    10. Knighting Peter (3:48)
    11. The Stone Table (8:06)
    12. The Battle (7:08)
    13. Only the Beginning of the Adventure (5:32)
    14. Can't Take It In - Imogen Heap (4:42)
    15. Wunderkind - Alanis Morissette (5:19)
    16. Winter Light - Tim Finn (4:13)
    17. Where - Lisbeth Scott (1:54)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Bridget Jones: The Edge of Reason

    Kingdom of Heaven

    Man on Fire

    The Prince of Egypt

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam