FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - A Christmas Carol (Alan Silvestri)    A CHRISTMAS CAROL   (2009)
       Karácsonyi ének


      

       zene: Alan Silvestri
       vezényel: Alan Silvestri
       kiadás éve: 2009
       kiadó: Walt Disney Record
       játékidő: 45:34




         Robert Zemeckis az elmúlt évtized elején úgy döntött, hogy szakít a hagyományos filmezéssel, és egy ideig az animációs alkotások világában kíván tevékenykedni. Már a "Roger nyúl a pácban" esetében is megmutatkozott a rajzolt karakterek iránti vonzalma, de igazából a technika fejlettsége akkor még nem tette lehetővé, hogy tökélyre fejlessze vízióját. 2004-ben azonban már minden adott volt ahhoz, hogy hús-vér színészek alakítását ültesse át az animáció világába. A "Polar Expressz"-ben Tom Hanks karaktereinek vizuális megjelenése ugyan még hagyott némi kételyt a nézőkben az efféle technika szükségességét illetően (bár hatalmas előrelépés volt az élethű animált karakterek felé), de a pár évre rá elkészült "Beowulf - Legendák lovagja" már tökéletesen megkreált figurákkal szolgált. Ebben a moziban olyan színészek tűntek fel a vásznon szinte valós külsejükkel és élethű alakításaikkal, mint Anthony Hopkins vagy Angelina Jolie, és ezzel az animációs filmek végérvényesen beléptek egy új korba, hiszen egy színész korábban csak a hangját kölcsönözte a rajzolt karakternek, de Zemeckisnek köszönhetően már el is játszották az adott figurát, sőt külső megjelenésüket is hozzáadták a mozihoz. Ez pedig tényleg egy új dimenzióba emelte ezeket az alkotásokat, és a korábban kissé furán fogadott technika lassan meghatározóvá vált a filmiparban.
         Én magam is fenntartásokkal fogadtam, hogy napjaink egyik legnagyszerűbb rendezője miért erőlteti filmjeiben ezt a technikát, de a "Karácsonyi ének"-kel teljes mértékben meggyőzött. A főszereplőt alakító Jim Carrey ott volt a vásznon, ízig-vérig ő volt a zsugori, szívtelen Scrooge, a színész minden mozdulata, grimasza, lényének minden eleme megmaradt, annak ellenére, hogy fizikailag nem őt láttam. Tekintete, mozdulatai, mimikája teljesen emberiek voltak, egyszerűen nehéz volt elhinni, hogy mindez számítógépek munkájának köszönhető. És, hogy minek is kellett ezt "rajzfilmesíteni"? A mozi megtekintése közben ez a kérdés gyorsan megválaszolásra kerül. A szereplők tökéletesen kidolgozott megjelenése, a díszletek, a ruhák, a látvány, a varázslatos helyszínek "élő", kézzelfogható, valós kivitelezése lényegesen rontott volna az összhatáson. Charles Dickens klasszikus története egyszerűen kiválóan működött ebben a vízióban, s talán soha nem is volt még ennyire élvezetesen, látványosan feldolgozva, noha szinte megszámlálhatatlan filmes adaptáció készült már belőle. Nem tökéletes film Zemeckis verziója, de jól ragadja meg a történetet, és varázslatos vizuális megoldásokkal tárja azt elénk, s ráadásul eközben még a mondanivaló sem vész el.

         A sztori Dickens művét nagyjából pontosan követi. Ebenezer Scrooge egy kapzsi, zsugori, kedvetlen öregember, akiből teljességgel hiányzik a kedvesség, az együttérzés és a jóindulat. Évekkel üzleti partnerének halála után, meglátogatja őt annak szelleme, és figyelmezteti, hogy neki még van ideje megváltoztatni az életét, és így elkerülheti, hogy a túlvilágon nyomorúságos sors várjon rá. Az éjszaka folyamán az öreget további három szellem (szintén Carrey alakításában) látogatja meg, és különböző korokba, illetve helyszínekre repítik, hogy így próbálják meg elérni megváltozását. A múlt karácsonyának szelleme a gyermekkor karácsonyát eleveníti fel, a jövő karácsonyának szelleme a Scrooge-ra váró sötét, hideg fájdalommal és félelemmel teli halált vetíti előre, míg a jelen karácsonyának szelleme emberi érzéseket próbál ébreszteni a fösvény, szívtelen öregemberben.
         A parádésan megrajzolt, vagyis az animáció szempontjából is erős megoldásokkal rendelkező mozihoz a rendező állandó alkotótársa, Alan Silvestri komponált muzsikát. Azt hiszem, kettejük kollaborációjának bemutatásával nem is kell foglalkozni, hiszen napjaink egyik legismertebb rendező-zeneszerző együttműködése, még a filmzenékben kevésbé járatosak számára is köztudott. Silvestri népszerűsége ugyan megkopóban van, amit bár igyekszik évente egy-egy score-ral javítani, de talán már sohasem lesz az a komponista, aki a kilencvenes évek közepén volt, noha a jelenlegi legjobbak közé nyugodt szívvel besorolható továbbra is. Tehát nem hallhatunk már tőle olyan sok újdonságot, mint régen, amit pedig igen, az is általában felemás megítélésű, de a Zemeckis-filmekhez rendre összekapja magát; így volt ez a szintén karácsonyi hangulattal átitatott "Polar Expressz" és a "Beowulf - Legendák lovagja" esetében is.

         Az album nyitánya az "A Christmas Carol (Main Title)". Az ebben hallható főtéma egy nagyszabású karácsonyi dallam, mely szinte olyan, mintha egy régi tradicionális karácsonyi zenemű motívuma lenne, ami némileg igaz is, hiszen a "Good King Wenceslas" című régi szerzeményen alapul, de ezt Silvestri tökéletesítette, kiegészítette és teljesen karácsonyi hangulatúvá varázsolta. A szerző már ebben a tételben prezentálja, hogy mi vár ránk a későbbiek során, vagyis azt, hogy saját fődallamát vegyíti ismert karácsonyi zeneművek fülbemászó motívumaival. Ez a keverés pedig zseniálisra sikerült, mivel úgy járják körbe egymást, olvadnak össze, épülnek fel egymásból ezek a dallamok, hogy az ember észre sem veszi különbözőségüket, illetve az átmenetet. Olyan közismert karácsonyi dalok instrumentális dallamai tűnnek fel a score-ban, mint a "Deck the Halls", a "Hark the Herald Angels Sing", a "God Rest Ye Merry Gentlemen" vagy a "Ding Dong Merrily on High". Ezeket Silvestri áthangszerelte, kiegészítette saját elképzeléseivel, így a régi, a közismertségtől kopottas dallamok új megjelenést kaptak, döntően nagyzenekari és kórusos, dübörgő, szárnyaló megszólalást.
         A komponista igazából amiatt dicsérhető, hogy ezeket a tulajdonképpen unásig ismételt, és a karácsony elengedhetetlen kellékeinek mondható témákat képes volt újjávarázsolni, és sikerült neki abszolút eredeti módon feldolgozni őket. Hol vidáman, vígjátékos elemekkel társítva szólnak ("Flight to Fezziwigs"), hol drámai a felbukkanásuk ("Let Us See Another Christmas"), hol kifejezetten dinamikus akciómuzsikává alakulnak ("Carriage Chase"). A score talán leglélegzetelállítóbb pontja a "Hark the Herald Angels Sing"-et feldolgozó és újraértelmező szédületes kórusos tétel, a "Touch My Robe". A "The Ghost of Christmas Past" esetében Sivestri azt a poént is megcsinálta, hogy ebbe a nagy klasszikus karácsonyi zenéket összefoglaló score-ba a saját korábbi karácsonyi filmzenei témáját is beépítette, vagyis a "Polar Expressz" dallamos főtémáját - egyébként az ő motívuma sem lóg ki a tradicionálisak közül.

         Természetesen a score nem csak a régi dallamok átalakításait tartalmazza, mert bizonyos helyekre ezek nem illettek, ide Silvestri teljesen új ötletek alapján komponált aláfestést. Ilyen a sötét kórusmegoldásokat tartalmazó "The Clock Tower" és a "This Dark Chamber", az "Egértanya" score-jára emlékeztető vidám és pörgős "Old Joe and Mrs. Dilber", vagy a "Marley's Ghost Visits Scrooge", melyben a Silvestrire jellemző tipikus hegedűs megoldásokat hallhatjuk (a szólót egyébként Rene Mandel játszotta fel). Az örömöt és feloldozást hozó finálé előtt még egy sötét, hideg tétellel szolgál a szerző, ez a "Who Was That Lying Dead?", melyet követően újra visszatér a karácsonyi hangulat a muzsikába. Az album zárásaként pedig meghallgathatjuk a Glen Ballard szövegíróval közösen készített, a főtémán alapuló, nagy ívű, kórusos "God Bless Us Everyone"-t, melyben Andrea Bocelli a szólóénekes.
         Zemeckis "Karácsonyi ének"-ének zenéjét Silvestri az elmúlt évtizedben született egyik legjobb muzsikájának lehet nevezni. Bár a konkrét dallamok egy része nem az ő nevéhez fűződik, de ezek zseniális átalakításai, variációi már a komponista zeneszerzői tehetségét dicsérik, és így karácsony környékén bátran elővehető muzsika, mellyel biztosan ünnepi hangulatot lehet teremteni. A zene egyetlen szépséghibája, hogy a Disney Records teljesen megmagyarázhatatlan okból, csak digitális kiadás formájában jelentette meg.


    Gregus Péter
    2011.12.23.




    Tracklista:

      1. A Christmas Carol (Main Title) (4:21)
      2. Scrooge Counts Money (0:48)
      3. Marley's Ghost Visits Scrooge (6:12)
      4. The Ghost of Christmas Past (4:58)
      5. Let Us See Another Christmas (1:18)
      6. Flight to Fezziwigs (1:27)
      7. First Waltz (0:59)
      8. Another Idol Has Replaced Me (1:40)
      9. Touch My Robe (3:41)
    10. The Clock Tower (1:50)
    11. Carriage Chase (3:24)
    12. Old Joe and Mrs. Dilber (2:28)
    13. This Dark Chamber (1:56)
    14. None of Us Will Ever Forget (1:33)
    15. Who Was That Lying Dead? (3:08)
    16. I'm Still Here (1:26)
    17. Ride on My Good Man (1:04)
    18. God Bless Us Everyone - Andrea Bocelli (3:15)






    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Home Alone

    Merry Christmas

    The Music of Van Helsing

    The Polar Express

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam