FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations  Jesse Stone - The Ultimate Collection
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Cassandra's Dream (Philip Glass)    CASSANDRA'S DREAM   (2007)
       Kasszandra álma


      

       zene: Philip Glass
       vezényel: Michael Riesman
       kiadás éve: 2007
       kiadó: Orange Mountain Music
       játékidő: 30:54




         Köztudott, hogy Woody Allen filmjeit többnyire New Yorkban forgatja, s szinte alig van olyan műve, melyet ne a Nagy Alma változatos világa ihletett volna. Sokan tartják úgy, hogy Allen művészete a kilencvenes években és az új évezred elején elszürkült és korántsem mutat olyan egyediséget, amit anno a hetvenes-nyolcvanas években. Én nem osztom ezt az álláspontot, bár véleményem nem is túl mérvadó, hiszen nem vagyok túl nagy szakértője a vastagkeretes szemüveget viselő direktornak, de már csak neve miatt is próbálom új filmjeit nyomon követni. Számomra az "Agyament Harry" vagy a "Holly Woody történet" legalább olyan szórakoztató volt, mint az "Annie Hall" vagy a "Kairó bíbor rózsája", ugyanakkor kétségtelen, hogy az évente egy filmet összehozó rendező munkái között találunk melléfogásokat. New York legnagyobb mesélője is érezhette, hogy kezd kissé fásulttá válni, korábbi filmjei frissessége már eltűnőben van, és nemcsak arról lehet szó, hogy kritikusai túl szigorúak vele. Ennek orvoslására pedig azt választotta, hogy elhagyja szeretett városát, végül Angliában kötött ki, filmjeinek új színhelye London lett. A környezetváltozás pedig bejött, első angol filmje a "Match Point" egyben egyik legjobbja lett, ráadásul egy új múzsával, Scarlett Johanssonnal is megajándékozta a rendezőt. Az ezt követő misztikus vonalú "Füles" szintén vérbeli londoni sztori volt, bár a dicsérő szavak itt már nem voltak olyan erőteljesek.
         A "Kasszandra álmá"-ban továbbra is az angol főváros maradt a helyszín, azonban a korábbiakkal ellentétben, a felsőosztály helyett a helyi kisemberek világába vezet a sztori. Allen filmjeiben mindig sztárokat vonultat fel, kevés olyan ismert színész van, aki ne szerepelt volna már alkotásai valamelyikében. Gyakorlatilag presztízskérdés a filmjeiben való megjelenés, így akár szokásos gázsijuk töredékéért is szerepet vállalnak a nagy nevek. Jelen esetben Colin Farrell és Ewan McGregor a két nagyágyú, és mindkettőből minőségi alakítást hozott ki a rendező. Egy simlis londoni testvérpárt alakítanak, akik sorsukkal elégedetlenek, többre vágynak, bár tudják erre önerőből semmi esélyük. Farrell karaktere, Terry autószerelőként dolgozik, a munka után pedig egy hazárdjátékos, aki minden pénzét kockára teszi, és néha ugyan sikerrel jár, viszont néha nagyot bukik. Legutolsó kártyapartija alkalmával kilencvenezer font adósságba veri magát, az uzsorás pedig hamar szeretné viszontlátni a kölcsönadott pénzét. Terryn már a családi étteremben dolgozó, de onnan elvágyó öccse (McGregor) sem tud segíteni. Nem mellesleg ő sincs könnyű helyzetben, mert frissen szerzett szerelme előtt nem volt túl őszinte, mivel gazdag szállodatulajdonosnak adta ki magát, a látszatot pedig fent kell tartani, tehát a pénzre neki is nagy szüksége van. Ekkor érkezik meg a távol élő gazdag nagybácsi (Tom Willkinson), aki adócsalását eltussolandó, könyvelője megölésére kéri az ezen igen meglepődő fiúkat. A testvérek erkölcsi dilemmájukon hamar túlesnek, mivel a szükség nagy úr, az adóság- és hazugságcsapda pedig egyre jobban magával rántja őket, így a gyilkosságért komoly pénzt ígérő rokon kérése teljesül. A bűn elkövetése azonban nem múlik el nyom nélkül, és még nagyobb, egyben végzetes problémát hoz számukra.

         Allen filmjeihez többnyire korábban megírt dalokat, jazz-, illetve komolyzenei műveket szokott felhasználni aláfestésként, ha egyáltalán alkalmaz zenét. A nyolcvanas években többször kérte fel Dick Hyman dalszerző, komponistát, hogy filmjeihez zenét írjon, de nagyon ismert zeneszerzővel csak egyszer, 1971-ben dolgozott (akkor Marvin Hamlisch készített aláfestést a "Banánköztársaság"-hoz). Ezért is volt furcsa, hogy a "Kasszandra álmá"-hoz eredeti zenét akart, ennek elkészítését pedig napjaink egyik legnagyobb komponistájára, Philip Glassre bízta. A rendező a szerző kiválasztásában nem hazudtolta meg önmagát, hiszen Glass maga is ikonikus New York-i figura, így érthető, hogy "földijére" esett a választása. A komponista elmondása szerint bár ötven éve egy városban él a direktorral, addig mégsem találkoztak, s talán pont ezért rendkívül izgalmas megbízásnak tekintette a felkérést. Az Allennel való együttműködést virágzónak festette le, noha úgy vélte, a rendező nagyon öntudatos, azonban szívesen veszi a javaslatokat, így az ő ötleteire is nyitott volt.
         A film alatt sajnos háttérbe szorul a játékidejét tekintve amúgy sem hosszú score. Amikor felcsendül, akkor viszont érezhetően ott van, segít a történés megértésében, jól illik a képekhez. A szerző minimalista stílusa erős korlátokat jelent zenéi számára, amit még erősít az is, hogy munkáit többnyire ugyanazon dallamokra építi. Aki hallott már bármit is Glasstől, az tudja, mik azok az alapok, amiket rendszeresen használ, ezek szinte minden művében újra és újra előjönnek, azonban egysíkúnak mégsem lehet nevezni őket az apró, de lényegi változtatások miatt. Sajnálatos ugyanakkor, hogy jelen kompozíciója mindössze félórás lett, melyből a film alatt még ennyit se hallani. Ennek ellenére mégis hozzáforr a látottakhoz, jól kiegészíti egymást a kép és a hang.

         A főcím alatt egy tipikus Glasses muzsikát hallunk. Erősen komolyzenei, leginkább egy opera nyitányára emlékeztető megoldásra épülő tétel a "Cassandra's Dream", mely valami rossz eljövetelét festi elénk. Tulajdonképpen egy jól kivehető fokozatos elkomorodás figyelhető meg a zenében, egyre inkább borús, baljósabb lesz. A "Buying the Boat" végén egy szép ívű vonósdallam színesíti a hallottakat, az "A Drive in the Country" pedig játékosságával emelkedik ki a többi tétel közül. A film komoly feszültséget igényel a zenétől, jó példa erre a "The Cockney Brothers" vagy a "Howard's Request/In the Apartment". Az áldozat követését, illetve a gyilkosságot aláfestő "The Pursuit & Murder in the Park" igazán idegfeszítő, és a film alatt is kifejezetten jól működik, sokat hozzátesz a látottakhoz. A bűn elkövetése után a zene is sötétebb lesz, ebből a szekcióból a "Suspicion" emelkedik ki igazán, de a szomorú finálét aláfestő "Death on the Boat" is emlékezetes.

         Glass ezen zenéje a saját stílusában nem egy kiemelkedő mű, de filmes munkái között azért érdemel említést, mert bűnügyi filmhez nem sokszor írt zenét a szerző, így egyfajta kuriózumnak is számít a "Kasszandra álma" aláfestése. De említést érdemel azért is, mert egy Woody Allen-filmhez íródott, ami óriási ritkaság. Aki pedig nem nagyon ismeri a komponista műveit, annak tökéletes kedvcsináló ez az album, mert jóval populárisabb, mint egyéb művei.


    Gregus Péter
    2009.02.08.




    Tracklista:

      1. Cassandra's Dream (2:18)
      2. Buying The Boat (1:44)
      3. Sailing (1:52)
      4. The Cockney Brothers (1:23)
      5. A Drive in the Country (1:38)
      6. Angela (1:12)
      7. Howard's Request/In the Apartment (3:26)
      8. The Pursuit & Murder in the Park (6:44)
      9. Suspicion (2:25)
    10. The Plot Unravels (1:45)
    11. Death on the Boat (3:31)
    12. Cassandra's Dream Finale (2:56)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    La Moustache

    Minimalista maximalizmus:
    Interjú Philip Glass-szel


    The Music of Candyman

    Orion

    További kritikáink
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron
  • Scream: The TV Series

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam