FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Casino Royale (David Arnold)    CASINO ROYALE   (2006)
       


      

       zene: David Arnold
       vezényel: Nicholas Dodd
       kiadás éve: 2006
       kiadó: Sony Classical
       játékidő: 74:13 (+ 13:19)




         Az elemzés elkerüli a történeti csavarok felemlítését, de a Sony marketingesei olyan zseniális címeket adtak a számoknak, amik körülbelül az egész történetet elmesélik! Aki nem látta még a filmet, ne olvassa el a részletes tracklistát!



         A huszonegyedik Bond-kaland más, mint a többi. A producerek és Martin Campbell rendező a Casino Royale-lal olyan egy új nyomvonalat követtek, amivel kibővíthetnék a rajongóbázist. Az Ian Fleming első regénye alapján készült film elméletileg James Bond első kalandját mesélné el száznegyven percben, tökéletes szórakozást nyújtva azoknak, akik még sosem láttak Bond-filmet, vagy nem szerették a régiek tradícióit. Az egész filmet egy kártyameccs köré szervező direktor jónak látta, ha minden korábbi hagyományt ledob a sorozatról - a holt teherré vált törzsközönséggel együtt, akiknek amúgy semmi bajuk nem volt a formulával. Az elméleti fejtegetések helyett azonban koncentráljunk az aláfestésre.
         Ahogy a filmtől, úgy a zenétől se kapunk meg minden olyan elemet, amit egy Bond-kalandtól elvárhatnánk. Míg a film esetében erre nagyjából előre felkészítették a nézőt, a hallgatót csúnya meglepetések érhetik a filmzene megvásárlása után. Akik egy zseniális főcímdalt, a James Bond-főtéma újabb variációját, fantasztikus akciótételeket, bombasztikus megoldásokat várnak David Arnoldtól, azok bizony hiába vártak eddig, mivel ezek nem találhatóak meg az albumon. Helyette valami más került fel rá.

         A "Casino Royale" főcímdalát David Arnold Chris Cornell-lel, a Soundgarden egykori énekesével közösen írta, a végeredmény pedig szintén nem szokványos. A "You Know My Name" című kompozíció enyhén a Bond-téma elemeit villantja fel, és instrumentális formában igencsak ütős akciótéma, ami egy ideig megfelelően helyettesíti a szokásos "James Bond Theme"-et. Dalként előadva viszont egy tinédzsereknek írt szerelmes rockdalra emlékeztet, mely sem tematikájában, sem szövegében nem adja vissza a Bond-érzést, mégis fontos eleme a filmzenének, így illene szerepelnie az albumon. De nincs ott. A Sony úgy döntött, hogy a főcímdalt csak maxi lemezen lehessen megvásárolni, a CD-n nem szerepel, így az egyetlen említésre méltó motívum teljes fejlődését sose hallhatjuk, lévén az egész zene alapkövét lefelejtették a lemezről.
         A James Bond-téma is csak nagy ritkán bukkan fel a lemezen, aminek a rendező és a zeneszerző külön elméletet szentelt. Lévén ez a film (lenne) Bond első kalandja, a témának semmi keresnivalója a film zenéjében, csak apróbb elemei hangzanak el az akciótételek során, de a főmelódia csak a film legvégén bukkan fel. A film utolsó jeleneténél felcsendülő "The Name's Bond... James Bond" igen sovány vigasz a több mint kétórás mellőzésért, meglepően tradicionális hangszerelése (a gitárnál David Arnold személyesen!) miatt igencsak antiklimatikussá teszi a darabot. Az elmúlt években számtalan jobb átdolgozást hallhattunk Arnoldtól és másoktól is, így a beígért nagy finálé elmarad.
         Ami a score-t illeti, az album csúcstétele a két akciószám, amik hozzák Arnold szokásos színvonalát, és önmagukban hallgatva is elég szórakoztatóak. Az "African Rundown" című nyitószám és a "Miami International" együtt majdnem húsz perc hosszúak, és nagyon pontosan követik az akciójeleneteket. Az egzotikus ütőhangszerek szakértője, Pete Lockett mindkét darabban szerepel, ő adja a darabok hajtóerejét. Ezek a számok bizonyítják, hogy Arnold köszöni, jól van, az akciótémák területén még mindig képes izgalmas ötleteket produkálni akár tizenkét percig is! Sajnos a film témája nem ad több ilyen megoldásra alkalmat, így a tradicionális akciózene szerelmeseinek csak ennyi jutott.

         Két női karakter számára íródott romantikus tétel. A "Solange" és a "Vesper" című számok legtisztább formájukban mutatják be a hölgyeknek írt zenei kíséretet. Bár egyik sem túl eredeti, önmagukban nagyon kellemes témák, és a tényleges score-ba is szépen vannak beleszőve. A Solange-téma John Barry "Moonraker"-zenéjére és hangszerelési technikájára emlékeztet leginkább, a fafúvósokra átdolgozott verzió pedig igen hatásos a filmben. A Vesper-téma meglepően visszafogott, és szinte túlságosan is egyszerű. A zongorán előadott verzió nagyon szép, önálló gyakorlódarab lehetne kezdő billentyűsök számára, van egyfajta olyan bája, ami eddig szinte az összes Arnold-féle romantikus tételből hiányzott. Ha az egész lemez ilyen motívumokból állna, boldogak lehetnénk. De...
         Mint említettem, a film több kártyapartira fókuszál igen hosszú ideig, ide pedig Arnoldnak olyan darabokat kellett írnia, amik nem zavarják túlságosan a játékot. Az ilyen mentalitással készült "tapétazenék" lehetnek bármilyen szépek, hallgatásuk hosszabb távon épp olyan izgalmas, mint egy üres fal nézegetése. A score több mint fele efféle jelenetfüggő, önmagában kevés esztétikai élményt nyújtó darabot tartalmaz, és Bond-lemeztől szokatlan módon, egy idő után kifejezetten unalmassá válik az album második fele. A kártyapartik során és után hallható zenék abszolút érdektelenek a mozgókép nélkül, ráadásul ott is elsősorban az a dolguk, hogy a háttérben maradjanak. Ilyen zenékkel nehéz egy hetvenöt perces lemezt kitölteni.

         Nos igen, a Sony Classical kiadása nagyjából kihasználja a CD lehetséges játékidejét. A kiadó azonban egyedülálló módon a megjelenés napjától letölthetővé tette az iTunes oldalon a zene összes hiányzó darabját (leszámítva természetesen a főcímdalt), amivel így a "Casino Royale" teljes zenei anyaga megvásárolható. A maradék tizenhárom perc ugyanennyi számból áll, ezek közül csak a film elején hallható "License: 2 Kills" című ambientes ügyködés fontosabb darab, a többi félperces szösszenet nem véletlen maradt le az albumról. A rövid darabkák nem túl izgalmasak, és valószínűleg nem hagynak maradandó emléket sem, de a Sony igyekezete mindenképp pozitív mintaként értékelendő.
         A film zenéjére sajnos ez már nem mondható el egyértelműen. A két remek akciótétel és Arnold legjobb romantikus témái ellenére az album már a felénél kifullad, így csak azoknak ajánlom teljes szívből, akik a moziban a zenét az első perctől az utolsóig élvezték. Leszámítva persze Chris Cornell dalát, mert azt nem fogják itt megtalálni...


    Hubai Gergely
    2006.12.15.




    Tracklista:

      1. African Rundown (6:52)
      2. Nothing Sinister (1:27)
      3. Unauthorised Access (1:08)
      4. Blunt Instrument (2:22)
      5. CCTV (1:30)
      6. Solange (0:59)
      7. Trip Aces (2:06)
      8. Miami International (12:43)
      9. I'm the Money (0:27)
    10. Aston Montenegro (1:03)
    11. Dinner Jackets (1:52)
    12. The Tell (3:23)
    13. Stairwell Fight (4:12)
    14. Vesper (1:44)
    15. Bond Loses It All (3:56)
    16. Dirty Martini (3:49)
    17. Bond Wins It All (4:32)
    18. The End of An Aston Martin (1:30)
    19. The Bad Die Young (1:18)
    20. City of Lovers (3:30)
    21. The Switch (5:07)
    22. Fall of A House In Venice (1:53)
    23. Death of Vesper (2:50)
    24. The Bitch Is Dead (1:05)
    25. The Name's Bond... James Bond (2:49)
    26. License: 2 Kills (2:38) *
    27. Reveal Le Chiffre (1:25) *
    28. Mongoose Vs. Snake (1:16) *
    29. Bombers Away (0:27) *
    30. Push Them Overboard (0:27) *
    31. Bedside Computer (0:41) *
    32. Beep Beep Beep Bang (0:37) *
    33. Inhaler (0:27) *
    34. Brother from Langley (1:41) *
    35. Prelude to A Beating (1:17) *
    36. Coming Round (1:11) *
    37. I'm Yours (1:04) *
    38. Running to the Elevator (0:28) *

    * Az iTunes-ról letölthető bónusz



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Die Another Day

    Licence to Kill

    Moonraker

    Tomorrow Never Dies - Isolated Music Score and David Arnold Interview (DVD)

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam