FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Captain America: The First Avenger (Alan Silvestri)    CAPTAIN AMERICA: THE FIRST AVENGER   (2011)
       Amerika Kapitány: Az első bosszúálló


      

       zene: Alan Silvestri
       vezényel: Alan Silvestri
       kiadás éve: 2011
       kiadó: Buena Vista Records
       játékidő: 72:03




         Amerika Kapitány, az USA elsőszámú szuperhőse nem most került először megfilmesítésre, hiszen már a negyvenes években is feltűnt a vásznon, azóta pedig rajzfilm és tévés alkotás formájában is osztotta az igazságot és csépelte a rosszfiúkat. A kétezres évek első felének sikeres képregény-feldolgozásai természetessé tették, hogy a Marvel-univerzum híres karakterei (például Thor, Hulk vagy Vasember) is feltűnjenek a vásznon, sőt a Marvel cég számára az is biztos volt, hogy egy, a hősöket összefogó, nagy mozit is el kívánnak készíteni. Az "Amerika Kapitány" mozis változatát 1997-től próbálták tető alá hozni, a folyamatot közben pereskedés és a Marvel Studios megalapítása tarkította. A direktori posztra eredetileg Jon Favreau-t szemelték ki, de egyeztetési problémák miatt nem tudta elvállalni, végül ő a "Vasember"-t készíthette el. A rendezői szék következő várományosa Nick Cassavetes lett, de sem ő, sem pedig a projekt iránt élénk érdeklődést mutató Louis Leterrier nem felelt meg a Marvel elképzeléseinek, így végül Joe Johnstont szemelték ki a filmhez - főként a "Rocketeer" című alkotásának köszönhetően. A direktor kiválasztása mellett a film főszereplőjét is sokáig keresték, szóba került Sam Worthington és Will Smith is, de Hollywood ismert és kevésbé ismert ifjú titánjai közül szinte mindenki pályázott a szerepre. Végül Chris Evans lett a befutó, aki csak a sokadik megkeresése alkalmával bólintott rá a filmre. A színész a mozinézőknek nem volt már új arc, de különösebben nem is köthették egyetlen más karakterhez sem (a balsorsú "Fantasztikus négyes"-feldolgozások Fáklyáját kivéve), így jó választásnak bizonyult az ikonikus hős megformálására. A női főhős eljátszására szintén nagy volt a tolongás, például Gemma Arterton és Keira Knightley is szerette volna a szerepet, amit végül Hayley Atwell kapott meg, miután az elsőnek kiválasztott Emily Blunt nem élt a lehetőséggel. A moziváltozatban a Kapitány ellenfele a képregénybeli legjelentősebb riválisa, Vörös Koponya lett, akit Hugo Weaving formált meg. A filmben mellettük feltűnik még jó néhány ismert képregény karakter is, mint például Bucky, Dr. Arnim Zola, Howard Stark és Chester Phillips ezredes.

         A történet a Kapitány születését, majd nemzeti hőssé válását mutatja be, ezzel pedig követi a képregény alapjait - természetesen némi finomhangolást azért véghezvittek a sztorin. Steve Rogers, a vékony, betegeskedő fiatal férfi, hazafias érzelmeitől vezérelve sorozatosan jelentkezik a nácik ellen az európai frontra induló amerikai hadseregbe, de egészségügyi alkalmatlansága miatt soha nem sorozzák be. Az egyik ilyen alkalommal szerencséje lesz, mivel a sereg egyik tudósa, emberi jelleme alapján alkalmasnak találja őt egy különleges feladatra. Ennek során lesz Rogers az amerikai haderő első szuperkatonája, akit azonban a szűklátókörű vezetők csak propaganda szerepre szánnak. A nemzetet hazafiassággal tüzelő férfi azonban a showbiznisz világánál többre vágyik, így egy egyszemélyes akciója során bemutatja, hogy mire képes, és lassan a kétkedő katonákkal is elfogadtatja magát mint a szuperképességű Amerika Kapitány.

         A zeneszerzői poszt sokáig kérdéses volt, és a rendező előző munkái alapján sem lehetett kitalálni, hogy ki lesz a befutó, hiszen Johnston elég sok komponistával dolgozott már, például James Hornerrel vagy Danny Elfmannel. A score elkészítésével végül Alan Silvestri lett megbízva, aki manapság valamiért évente csak egy filmet vállal, 2011-ben ez az "Amerika Kapitány" volt. A szerző nem a kompromisszumok embere, így a score sem napjaink akciózenéinek a Remote Control uralta trendjét követi, nem úgy, mint a másik Marvel-hős, Thor tavalyi filmes debütálásának Patrick Doyle szállította aláfestése. Noha az elmúlt években Silvestri is megpróbálta modernizálni, fiatalosabbra szabni a hangzásvilágát, ezt azonban nem mindig követték dicsérő szavak. Az általa képviselt elektronikus megoldások néha igen korszerűtlen megszólalásúak voltak, de szerencsére ezekre a hetven évvel ezelőtt játszódó "Amerika Kapitány"-ban nem volt szüksége, így a régi, kilencvenes évekbeli Silvestri-hangzás kerülhetett előtérbe. Ez a fanfáros, erős rézfúvós jelenléttel és hősies főtémával rendelkező szimfonikus aláfestés jól illeszkedik a korhoz és az Amerika Kapitány által képviselt igazságosztó életstílushoz. Silvestri score-ja az eddigi Bosszúállók-karakterekre építő filmek aláfestései között a legklasszikusabb lett – természetesen ez a főhősből fakadóan érthető is. Mindezzel elég nagyot kockáztatott is a stúdió, hiszen 2011-ben ezzel a kissé idejemúlt hangzással előhozakodni nagy merészség volt, de a végeredmény végül tökéletesen illett a mozihoz. A kulcs pedig ezen aláfestés esetében ez, mivel a képekhez és a cselekményhez abszolút passzoló muzsika önmagában hallgatva inkább már csak a stílus iránt fogékony filmzeneszeretők elismerését tudja kivívni.

         Le kell szögezni azt is, hogy az album zenei anyagának az összeállítása finoman szólva sem sikeres, hiszen szinte minden, a filmben elhangzó muzsika felkerült a CD-re, kivéve a legjobb tracket, a John Williams indulós stílusát megidéző "Captain America March"-ot, mely csak letölthető formátumban lett elérhető. A hosszú, mintegy hetvenkét perces játékidővel rendelkező kiadvány sajnos olyan trackeket is tartalmaz, melyek rontanak az összhatáson, ezzel pedig sokadszorra is beigazolódik, hogy egy filmzenei album tekintetében a kevesebb olykor több lenne.
         Az elsősorban rézfúvósokra íródott főtéma igen eredeti lett, és úgy összeforrt ezzel a hangszercsoporttal, hogy más instrumentumokon nem is lehetett megszólaltatni, aminek sajnos az lett az eredménye, hogy ha a vezérmotívumra volt szükség a zenében, akkor azt csak fanfáros felcsattanással lehetett beépíteni. Ez többnyire nem is lenne probléma, de néhány esetben kifejezetten soknak ható eleme lett a score-nak ez a patrióta dallam. Pozitívum azonban a motívum fejlődése, hiszen úgy lesz egyre érettebb, összetettebb és hősiesebb, ahogy a történetben a vézna Steve Rogersből a showműsorok sztárja, majd pedig később a sereg hőse, Amerika Kapitány válik.

         A mellékszereplők témái nem lettek meghatározóak, így Vörös Koponyáé sem lett túl jellegzetes, igaz, a Kapitány ellenfelének dallama szándékosan került úgy megalkotásra, hogy zeneileg is érezhető legyen a két karakter közötti különbség, amivel pár trackben (például "Fight on the Flight Deck") el is játszott a szerző. Az akciótételek terén viszont Silvestri hozza a tőle elvárható maximumot. A "Ragadozó", a "Lara Croft: Tomb Raider - Az élet bölcsője", "A múmia visszatér" vagy a "Dredd bíró" zenéjére emlékeztető hangulatot szinte bármikor képes újra megalkotni, így az "Amerika Kapitány"-hoz is. Ezt a stílust hallhatjuk például az olyan jól sikerült tételekben, mint a "Kruger Chase", a "Hydra Train", a "Motorcycle Mayhem" vagy a "Howling Commando's Montage". Ezekkel Silvestri nyomatékosítja, hogy a hollywoodi komponisták közül, a kizárólag szimfonikusokra építő akciózenét jelenleg ő tudja a legjobban művelni. Igaz, nem meghatározó mennyiségben, de csendesebb, drámaibb zenék is készültek a filmhez, ezek szép példája a film végi jelenethez íródott "This Is My Choice" és a "Passage of Time".

         Az album végére felkerült Amerika Kapitány hazafias, buzdító propagandashow-jának muzsikája, melynek megkomponálásával Alan Menkent, a musical műfaj nagy ismerőjét bízták meg, aki a negyvenes években született háborús motivációs dalok mintájára írta meg a "Star Spangled Man" című fülbemászó, női kórusos nótáját. Silvestri olyan jól teljesített a score-ral, hogy ő lett a Marvel-hősöket egyesítő, 2012 májusában bemutatásra került "Bosszúállók" című mozi zeneszerzője is, melyben szerényen, de felcsendül az "Amerika Kapitány" jól sikerült főtémája is.


    Gregus Péter
    2012.05.03.




    Tracklista:

      1. Captain America (Main Titles) (0:56)
      2. Frozen Wasteland (1:53)
      3. Schmidt's Treasure (3:01)
      4. Farewell to Bucky (2:50)
      5. Hydra Lab (1:54)
      6. Training The Supersoldier (1:08)
      7. Schmidt's Story (1:59)
      8. Vitarays (4:25)
      9. Captain America "We Did It" (1:59)
    10. Kruger Chase (2:55)
    11. Hostage on The Pier (2:46)
    12. General's Resign (2:18)
    13. Unauthorized Night Flight (3:13)
    14. Troop Liberation (5:06)
    15. Factory Inferno (5:05)
    16. Triumphant Return (2:16)
    17. Howling Commando's Montage (2:15)
    18. Hydra Train (3:27)
    19. Rain Fire Upon Them (1:39)
    20. Motorcycle Mayhem (3:05)
    21. Invasion (5:09)
    22. Fight on the Flight Deck (3:30)
    23. This Is My Choice (3:26)
    24. Passage of Time (1:35)
    25. Captain America (1:08)
    26. Star Spangled Man (2:53) *

    * írta: Alan Menken és David Zippel






    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The A-Team

    The Incredible Hulk

    Iron Man

    Thor

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam