FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Oscar  Captain Power and the Soldiers of the Future  Mary Shelley  Battlefield Earth  Krypton  Captain Marvel  Bless the Child  Cold Pursuit  Joe Versus the VolcanoSix Days Seven Nights  
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Caboblanco (Jerry Goldsmith)    CABOBLANCO   (1980)
       


      

       zene: Jerry Goldsmith
       vezényel: Jerry Goldsmith
       kiadás éve: 2005
       kiadó: Prometheus Records
       játékidő: 38:44




         A perui Caboblanco partjai közelében egy felfedezőt holtan találnak, a rendőrség szerint a halál oka egyszerű vízbe fulladás. Giff Hoyt (Charles Bronson), a helyi bár tulajdonosa szerint viszont egész biztos gyilkosság áll a háttérben, a tettes feltételezhető indoka pedig egy elveszett tengeri kincs megszerzése volt. Ezzel egyidőben egy Marie nevű lány (Dominique Sanda) érkezik a városba, de ő hamarosan a rendőrség célpontja lesz, és az útlevele elkobzásával Caboblanco foglya lesz. Nem tudni miért, csak Giff és Marie gyanítják, hogy a gyilkosságért egy közeli erődben lakó exnáci, Beckdorff (Jason Robards) lehet a felelős. A kalandos "Casablancá"-nak induló film ezzel a történettel egy spanyol hajóhoz hasonló tempóban süllyed el a nyolcvanas évek kalandfilmjei között, ráadásul jó mélyre.
         J. Lee Thompson, aki egyebek mellett két "Majmok bolygója"-folytatást is rendezett, e filmmel próbált egy "kalandos Casablancát" forgatni, aminek úgy állt neki, hogy a térképre bökve talál egy hasonló nevű helységet. A következő lépés valamivel szerencsésebb volt: a zeneszerzői posztra azt a Jerry Goldsmith-t választotta ki, akivel már együtt dolgozott a "The Chairman" című krimin, és akivel később a "Salamon király kincsé"-t is leforgatja. A "Caboblanco" lényegében egy Perura hangszerelt westernzene, amiből hiányoznak a finom etnikai hangszerelések, ráadásul ironikus, hogy pont az Andokban játszódó zene nem használja fel azokat a pánsípokat, amiket Goldsmith egy másik filmben olyan szívesen használt. A végeredmény egy kevéssé inspiráló score, ami a későbbi "Tűzvonalban" aláfestésének ismeretében még halványabbnak tűnik a zeneszerző latinos hangvételű szerzeményei között.

         A komponista a filmmel együtt csak a látványos nyitóképből vesz energiát, ami azzal együtt el is hagyja. A latinos zenét a westernek hangulatával keverő főtéma indítja, mely egy könnyen újrahasználható gitár- és egy ritkábban ismétlődő trombitamotívumból áll. A náci Beckdorf témája a másik figyelemre méltó eleme a zenének - a "Beckdorf's House"-ban, illetve a "Boat Attack / Jungle Run"-ban a "Brazíliai fiúk" szigorú németes témáját idézi, annak ízletes őrülete nélkül. A zene maradék része szintén kevésbé inspiráló, a mély vonósokat és a rézfúvósokat megdolgoztató ("The Diving Bel" vagy a "Hide and Seek") mellőzik a zeneszerzőtől elvárható fantáziát, ráadásul a filmbe kevesebb akciózene szorult, mint a zeneszerző többi trashfilmjébe. Goldsmith és Charles Bronson sok más filmben talált egymásra, ezek szinte mind érdekesebbek, mint a "Caboblanco".
         A score egyik legnagyobb hibája, hogy a "Casablanca" sikerének titkát hajszolva a rendező nem bízott abban, hogy Jerry Goldsmith képes lesz egy emlékezetes szerelmi témát és dalt írni, ezért a zenébe egy rosszul illeszkedő puzzledarab természetességével lett beszorítva Roy Noble híres felvétele, a "The Very Thought of You". Míg a "Casablancá"-nak az "As Time Goes By" és az "It Had To Be You" jutott osztályrészül, itt Noble dala abszolút kilóg Goldsmith score-jából, ráadásul a zeneszerzőnek több jelenethez kellett adoptálni a dalt. A szám először csak a helyi bárban bukkan fel, majd rövidített szerelmi téma formájában kerül felhasználásra, végül az eredeti finálét felülírva ez szól a stáblista alatt is, csak hogy az emberek rohanjanak a lemezboltba a "Caboblanco" zenéjéért. Érdekes módon Goldsmith maga is írt egy szerelmi dalt, melyet "Heaven Knows" címmel felesége, Carol Heather ad elő. Bár eredetileg szerelmi témának készült, ebből a kompozícióból is csak egy egyszerű, háttérben szóló dal lett, mert a rendező ragaszkodott a másik dal kibontásához.

         Mint sejthető, a "Caboblanco"-ból soha nem lett sikerfilm, így filmzenealbuma sem jelent meg jó ideig. 1993-ban a belga Prometheus kiadó jelentetett meg egy majdnem negyven perces válogatást a muzsikából, ami nagyjából lefedte a teljes score-t. 2005-ben ugyanezt a lemezt adták ki, immár állítólag feljavított hanggal, de a különbség számomra abszolút nem hallható. A legnagyobb plusz, hogy a fantáziátlan eredeti borítót egy kicsit színvonalasabbra cserélték, a CD elejét pedig a városka képével és a szereplők portréjával fűszerezték meg. A mellékelt jegyzetek is valamivel többet árulnak el a készítés körülményeiről, így ha valakit még mindig érdekel a "Tűzvonalban" aláfestésének kistestvére, az utóbbi kiadást ajánlom.


    Hubai Gergely
    2008.03.25.




    Tracklista:

      1. Main Title (2:34)
      2. The Diving Bell (2:43)
      3. The Very Thought of You (instrumental) (3:53)
      4. Beckdorf's House (1:45)
      5. The Drowning (1:58)
      6. Heaven Knows (3:29)
      7. The Very Thought of You (love scene) (1:10)
      8. Boat Attack / Jungle Run (6:17)
      9. Hide and Seek (6:26)
    10. The Final Act Begins (1:54)
    11. The End of Beckdorf (1:54)
    12. The Very Thought of You (4:41)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Great Train Robbery

    Papillon

    King Solomon's Mines

    Under Fire

    További kritikáink
  • Bird Box
  • Dark City
  • Species
  • Venom
  • Die Hard: With A Vengeance
  • Die Hard 2: Die Harder
  • Die Hard
  • The Grinch
  • Anaconda
  • Evolution
  • Himalaya - The Rearing of A Chief
  • Bohemian Rhapsody
  • Deep Blue Sea
  • On Deadly Ground

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam