FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Bullitt (Lalo Schifrin)    BULLITT   (1968)
       San Franciscó-i zsaru


      

       zene: Lalo Schifrin
       vezényel: Lalo Schifrin
       kiadás éve: 1996
       kiadó: Warner Brothers
       játékidő: 32:21




         Az 1960-as évekre egy nyugodt férfierőt, a régi, Humphrey Bogart-féle "kevés beszéd, de annál több és határozottabb tett" elvet képviselő színész követelt helyet magának a sztárok közt, a máig a higgadtság királyának tartott legenda, Steve McQueen.
         A "San Franciscó-i zsaru" kvintesszenciális McQueen-mozi, mely teljes mértékben a színész személyiségéhez lett igazítva. Úttörője volt ennek a műfajnak, melynek középpontjában a szófukar és cinikus zsaru, Frank Bullitt áll, akit megedzett a hosszú és kemény rendőrélet. McQueennek pályája csúcsán már komoly beleszólása volt filmjei alakulásába, és ez ebben az esetben sem történt másként. Rendezőjéül a brit Peter Yatest választotta, miután látta, milyen autósüldözést forgatott a direktor 1967-es "Robbery" című filmjében Londonban. A "San Franciscó-i zsaru" fő attrakciója is egy máig emlékezetes autósüldözés San Francisco utcáin, mely köré tulajdonképpen - vékonyka történetével - az egész film íródott.

         Az argentin születésű jazz-zenész, Lalo Schifrin eddigre már letette névjegyét a mozi világában, és egyre inkább meghatározó alakja lett az amerikai filmzenének. Nevéhez fűződik többek közt "A Cincinnati kölyök" (1965) szintén Steve McQueennel, és a "Billincs és mosoly" (1967) Paul Newmannel. Ha tehát kemény fiúkról és akcióról volt szó, Schifrin neve mindig a lista élén szerepelt.
         Zenéje a "Bullitt"-hoz még bőven hordozza a '60-as évek ártatlanságát és játékosságát, nem úgy, mint három évvel későbbi zenéje, a "Dirty Harry". Ennek megfelelően ebben a zenében még dominálnak a jókedv fokozására szánt játékos tételek, melyekben mindig főszerephez jut pár igazán funkys hangszer. San Francisco ebben a filmben még egy kozmopolita, színes város, melybe bőven belefér Frank Bullitt is, amint zöld pizsamájában kecmereg ki reggel az ágyból, vagy amint gyönyörű barátnőjével (Jacqueline Bisset) vidáman furikázik egy gyilkosság helyszínére ("On the Way to San Mateo").
         Bullitt témája ("Main Title") kezdi tehát az albumot, mely ezen a kiadáson sajnos egy csonkolt verzió: az elejéből hiányzik egy kis rész, ahhoz képest, ami a filmben hallható. A téma természetesen több variációban visszaköszön a score-ban - egyszerű ismétlésnek tekinthető az "End Title", de a már említett "On the Way to San Mateo" már egy lendületes variáció. A műfaj jellegzetességei mind felcsendülnek a filmzenében, s ezek adják a hamisítatlan '60-as évekbeli életérzést. Ilyen kötelező elemek például a "Room 26"-ban a Hammond-orgona és a jazzfurulya egyvelege, illetve a könnyed zongora- és gitárfutamok ("Cantata for Combo") is. Érdekes módon a feszültséggel teli akciójelenetek legtöbbje a filmben nem kapott zenei aláfestést, gondolok itt az autós- vagy a reptéri üldözésre. Az album legütősebb tétele a "Shifting Gears" csak felépíti a feszültséget a készülő autóspárbaj előtt, ahogy a két járgány még csak szimatolgatja egymást San Francisco utcáin. Aki látta a filmet, szerintem egyetért abban, hogy ez volt a helyes rendezői döntés. A score így ténylegesen elég rövid, de mindenképpen értékes félóra került fel a lemezre, habár adódik egy probléma...

         Meglepő, de a filmben szereplő eredeti zene semmilyen formában nem lett kiadva. Az általam ismertetett CD a régi, 1968-as bakelit anyag félhivatalos német, illetve japán kiadása, és újrafelvett zene található rajta. Ugyancsak újrafelvett zene kapott helyett Lalo Schifrin saját kiadója, az Aleph Records által 2000-ben kiadott lemezen is. De amíg a japán verzió anyaga elég közel áll a filmben elhangzottakhoz, addig az Aleph-album dinamikus hangzású ugyan, ám inkább tekinthető egy nagyon kellemes remixnek, melyet Schifrin Prágában vett fel pár éve, miután nem sikerült megszereznie a saját zenéjének kiadásához szükséges jogokat a Warnertől.
         A "Bullitt" tehát egy könnyedebb hangvételű jazz-krimizene, amelynek mestere Schifrin. Elszánt rajongóknak a még itt-ott fellelhető eredeti album, alkalmi rajongóknak a könnyebben beszerezhető Aleph-album ajánlott.


    Berkes Zsolt
    2006.11.24.




    Tracklista:

      1. Bullitt (Main Title) (2:05)
      2. Room "26" (2:20)
      3. Hotel Daniels (2:50)
      4. The Aftermath Of Love (2:45)
      5. Music To Interrogate by (2:47)
      6. On The Way To San Mateo (2:30)
      7. Ice Pick Mike (3:00)
      8. A Song For Cathy (2:10)
      9. Shifting Gears (3:14)
    10. Cantata For Combo (3:00)
    11. The First Snowfall (3:00)
    12. Bullitt (End Title) (2:40)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Liquidator

    McQ

    Papillon

    The Score

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam