FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Bucket List (Marc Shaiman)    THE BUCKET LIST   (2007)
       A bakancslista


      

       zene: Marc Shaiman
       vezényel: Artie Kane
       kiadás éve: 2008
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 49:57




         Egy-két, az interneten fellelhető vidám hangulatú interjú vagy videó alapján könnyen rá lehet jönni, hogy Marc Shaiman nem egy normális fickó. Valószínűleg ez lehet a fő oka annak, hogy nevével egy stáblistán mostanában már csak akkor találkozunk, ha swinges-gospeles musical filmváltozata készül, illetve ha Rob Reiner új filmet rendez. Karrierje a kilencvenes évek elején indult a "Tortúra" herrmannisztikusan klausztrofób aláfestésével, amit egy vidám kalandmuzsika ("Irány Colorado!") és egy fekete komédia ("Addams Family - A galád család") követett. Ez a lendület azonban gyorsan alábbhagyott zenéiben, hiszen a romantikus vígjátékok és a nem túlságosan szívbemarkoló drámák területén talált igazán magára. Noha e két műfaj egyáltalán nem számít mostohának Hollywoodban, a komponista valamiért annál inkább, mert az új évezredben a "The Bucket List" a hetedik score-ja, egyszersmind a kilencedik, amelyet az imént említett rendezővel közösen készítettek. Szerencsére az album megjelenhetett (a "Hairspray"-t leszámítva utoljára öt évvel ezelőtt a "Pokolba a szerelemmel" soundtrackjén kapott helyet négy instrumentális tétele), mi több, a tavalyi év legkellemesebb muzsikáját kaptam meg ezáltal. Ezt ráadásul a szerző megfejelte tizenegy rövid szemelvénnyel a múltjából, és a legjobb témáit zongorán előadta, mintegy - joggal - dacos bizonyítékként a publikum felé, hogy sokkal többre hivatott annál, mint ahogyan tekintenek rá.

         A lemez első fele tehát "A bakancslista" keserédes aláfestése, ahol Shaiman minden könnyed zenei eszközét elővarázsolta kalapjából, hogy nem mindennapi végső útjára elkísérjen két, halálos betegségben szenvedő öregurat. Egy különös véletlen folytán egy kórházi szobába kerül a kőszívű üzletember és az irodalomtanárból lett autószerelő, akiknek teljesen különböző sorsát korunk legpusztítóbb fegyvere, a rák kötötte össze. A tényt, hogy csak napjaik vannak hátra, pontosan úgy kezelik, ahogy bármely egyszeri ember tenné, a sokkhatásból azonban hamar felocsúdnak, és úgy határoznak, hogy szakítva a kéztördelős, feszült visszaszámolástól a könnyáztatta zsebkendőkig megpróbálnak utolsó heteikben minden olyan élményt begyűjteni, amit életük során valamiért nem sikerült.
         A mozi a maga egyszerűségével, valamint Morgan Freeman és Jack Nicholson hasonlóan nem túl bonyolult játékával elsősorban akkor működik, ha szerencsétlenségünkre közvetlen környezetünkben is akad a kórral esélytelenül csatázó ember, mert így a produkció minden örömével és bánatával együtt csupán másodlagos funkciót tölt be, és önkéntelenül is arra gondolunk, vajon nekünk hogy nézne ki a bakancslistánk. Félretéve mondjuk a Taj Mahalt, a Himalája csúcsát vagy éppen egy Ford Mustangot, netán egy tetoválást a bal bicepszre, a maga klisészerűségével együtt biztos, hogy a végzet elkerülhetetlen, de a "minden mindegy"-alapot nem muszáj hetekig tartó fájdalmas búcsúval terhelni. Így "A bakancslista" is csupán egy önfeledt utazás, és nem a minden tekintetben átlátszó megoldások akadályozzák meg klasszikussá válását, hanem mert nem szívesen akarunk még egyszer belegondolni a tehetetlenségünkbe.

         Az instrumentális filmzenéknek főként amiatt vagyok elkötelezett híve, mert számos esetben nincs szükség arra, hogy egy zene feltétlen csak a hozzá tartozó jelenet miatt váljon örökzölddé. Akárcsak az előzetesek esetében, amikor egészen más típusú filmek híres zenéi csendülnek fel egy-egy bemutató képsor alatt, a zenében azt találom leginkább izgalmasnak, hogy az adott filmtől függetlenítve akár a saját életem bizonyos szituációira megtaláljam a megfelelő aláfestést - netán konkrét kifejezést. Shaiman jelen muzsikája pontosan ilyen. A végig jelenlévő melankólia talán a harmóniák egyszerűsége miatt is képes úgy működni, hogy közben nem végig a különféle daganatos betegségekre gondolok. Sőt, az album első részében megismerhető téma annyira kedves és szívet melengető, hogy semmi rossz nem jut eszembe. A "Hospital Hallway"-től egészen a jóval szomorúbb hangulatú "Really Bad News"-ig zongora, hárfa és pár vonós adja elő ezt az egyszerű motívumsort, melyhez hol csilingelő hangok, hol gitár csatlakozik. Miután a rossz hírt megtudtuk, egy örökzöld Edith Piaf-sanzon feldolgozását hallhatjuk, ráadásul a szövegért felelős Louis Guglielmi előadásában.
         Számomra a "The Bucket List" legcsodálatosabb része a "Homecomings", melynek a témáját az azt megelőző, hasonlóan gyönyörű tételek vezetik be; ez egy csendes instrumentális dal egy kis jazzegyüttes előadásában, a főmotívumot szordínós trombita és zongora játssza váltakozva, a kíséretet lágyan pengetett nagybőgő és seprűzött dob adja hozzá, a háttérben pedig egészen halkan halljuk a vonósokat is. Gyakorlatilag nem tudom azt mondani, hogy sosem hallottuk még ezeket a harmóniákat, de nekem megunhatatlan alapzenék ezek, és Shaiman ebben profi. Eszembe jutnak a "The American President", a "Mother" vagy a "Forget Paris" legszebb pillanatai, és ezt a romantikus melankóliát csak még szebbé varázsolja az ezt követő "Life and Death", illetve a bakancslistás történet score-ját lezáró két, jóval reménytelibb (vagy tán megnyugvóbb) tétel. Mindent tud a komponista erről a műfajról, tökéletesen érzi, mit kell pár hangszerrel elkövetnie egy-egy rejtett (és szinte már szégyellt) könnycsepp elmorzsolásáért, és nehéz összerakni, hogy mindeközben egy bohó és komolytalan ember benyomását kelti.

         A komolytalanság pedig még csak most kezdődik, hiszen az album maradék fél órája egy rövid, főleg zongorás összeállítás a szerző legjobbjaiból. A "The Bucket List" zárótételének emelkedettségéhez kiválóan passzol a "The American President" kóruséneke, de ettől kezdve felváltva hallunk gyorsabb és lassabb kompozíciókat. Kifejezetten üdítő (és mellesleg komplexitását meglepően kifejező) feldolgozás az "Irány Colorado!" főtémája, de legalább ennyire hangulatos az "Addams Family - A galád család" szenvedélyes tangója. A zeneszerzőre főként jellemző további romantikus részleteken felül egy "Goldfinger"-paródia is helyet kapott az albumon, melyet igazából nehéz úgy befogadni, ha az ember egyáltalán nem ismeri Shaimant. Márpedig annyi bizonyos, hogy sokkal kevesebben tudnak róla, mint ahány kiváló filmzenét letett már az asztalra, s nem csupán "A bakancslista" szinte tökéletes aláfestése miatt érzem kötelező vételnek ezt az albumot, de a további főtémáinak megismerését követően talán többen utánanéznek pár régebbi Shaiman-albumnak. Nagyon ajánlott.


    Tihanyi Attila
    2008.09.24.




    Tracklista:

      1. Hospital Hallway (0:49)
      2. Like Smoke Through a Keyhole (1:59)
      3. Best in L.A. (1:21)
      4. Really Bad News (1:50)
      5. La Vie en Rose - Louis Guglielmi (2:26)
      6. Hotel Source (1:14)
      7. Did You Hear It? (2:24)
      8. Flying Home (1:17)
      9. Homecomings (3:29)
    10. Life and Death (3:54)
    11. The Mountain (2:22)
    12. End Credits (3:54)
    13. A Seed of Grain [Theme from The American
          President] (3:10)
    14. City Slickers (2:29)
    15. Simon Birch (2:13)
    16. The Addams Family (1:33)
    17. Mother (1:07)
    18. North (2:12)
    19. A Wink and a Smile [from Sleepless in Seattle] (2:22)
    20. Blame Canada [from South Park: Bigger Longer
          & Uncut] (1:46)
    21. Mr. Saturday Night (2:24)
    22. Goldfinger [aka "Printmaster"] (2:14)
    23. What Makes A Family [Theme from Stuart Saves
          His Family] (1:29)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Berkes Zsolt          nem értékelte

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    A Few Good Men

    Finding Neverland

    The Legend of 1900

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam