FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Monster (BT)    MONSTER   (2003)
       A rém


      

       zene: BT
       kiadás éve: 2004
       kiadó: Dts Entertainment
       játékidő:194:35 (!)





         Aileen Wuornosnak (Charlize Theron) nincs egyszerű élete. Munkáját nem éppen ideális körülmények közepette végzi, a műszakok főleg sötétedés után kezdődnek, és időnként a testi épsége is veszélybe kerül. Aileen ugyanis prostituált, aki sorsát a saját kezébe véve válik kliensei hóhérává. Egy kegyetlen világban járunk, így az éjszakai pillangót most nem karolja fel egy jóakaró sem, inkább kihasználják, megalázzák őt, viszonylagos megnyugvást csak barátnőjénél, egy leszbikus lánynál (Christina Ricci) találhat. Talán nincs is jelentősége, hogy a nő a gyermekkori erőszak hatására válik-e a szexuális örömökre vágyó férfiak seregének kiszolgálójává, majd megtizedelőjévé, vagy csak a pénzszerzés vágya miatt uralkodik el rajta a gyilkolás ösztöne, ami biztos, az az, hogy elfogása után nem kerülheti el a bűnhődést.
         Az igaz történet alapján készült film nagy figyelmet kapott, miután a főszereplőnő, a korábban általában csak dekorációként alkalmazott, most felismerhetetlenre hízott és maszkírozott Charlize Theron elnyerte az Oscar-díjat a legjobb női főszereplő kategóriájában. Az alkotást nem éppen gyerekeknek készítették, hiszen visszataszító az elejétől a végéig, ennek ellenére bátran ajánlható mindazoknak, akik az élet kevésbé napos oldalára is kíváncsiak.

         Ahogy a filmipar is új utakat keres időnként, miután megunja a folytatásokat és a remake-eket, úgy a filmzeneszerzők közt is felbukkannak olyan, korábban csak klubokban jeleskedő titánok, akik nem szimfonikus zenében gondolkoznak, inkább modern és friss szeleket próbálnak bejuttatni a filmzenék tárházába. A "Kardhal" megtekintése után üdvözöltem Paul Oakenfoldot, és már csak a "Mátrix" részeinek score-jába is bedolgozó Rob Dougan felfedezésére várok. Addig is itt van nekünk BT (született Brian Transeau), aki megmutatja, hogy nem kevés tehetség szorult belé. Az úriember egyre határozottabb léptekkel halad a jó irányba, így megkapta tárgyzenénk elkészítésének lehetőségét is. Aminek színvonala már jóval nagyobb tehetségre utal, mint korábbi alkotása, a "Halálos iramban" score-ja, amivel persze nem azt a remek akciózenét akarom becsmérelni.

         Az album műfaji meghatározása talán az elektrocountry lehetne, hiszen elsősorban elektronikus megoldásokkal kísért akusztikus hangszeres dallamok hoznak létre egy olyan érdekes hangulatot, ami az amerikai vidéki kisvárosokat idézi meg. BT szerzeményei amiatt is különlegességek, mert a komoly téma és az olykor sötétebb megközelítés ellenére azok számára is élményt nyújthat, akik nem látták a filmet, és a score-okat sem kedvelik különösebben. Ha egy másik komponista művéhez kellene hasonlítanom az aláfestést, akkor Thomas Newman ugrik be számomra szerzőként, hiszen ha nem is lehet olyan kijelentést tenni, hogy ez a jól ismert Newman-stílus volna, a különleges hangszerválasztásokról és a kiválóan eltalált stílusról ő ugorhat be többek számára.
         A CD a "Childhood Montage"-zsal indul, amelynek pulzáló és fülbemászó vibrafonos motívuma egyáltalán nem utal a későbbi megpróbáltatásokra. Nem tart sokáig, hogy a két, időközben egymásra találó nő között elcsattanjon az első csók ("Girls Kiss"), majd ezután a munkába álló Aileent kíséri útjára ez a countrys hangzású szerzemény. Viszonylag meglepő véget ér, ugyanis egy tekerőlant teszi nyomasztóvá nyikorgásával. Az angolul hurdy-gurdy néven ismert, filmzenében nem sűrűn alkalmazott instrumentum több tételben is megszólal (például "First Kill", "Ditch the Car"), a feszültséget fokozva. A "The Bus Stop"-ban az a legkülönlegesebb, ahogy egyre több bekapcsolódó hangszerrel (dob, gitár, zongora, cintányér), hol nekiiramodva, hol lelassulva egy olyan reménysugár felbukkanását érzékelteti a komponista, amely a film szereplői számára csak megcsillan, ám az elérkezését sosem érik meg.

         A "Turning Tricks"-nek olyan hangulata van, mintha Amerikában egy nyugodt település főutcájára kiülve a zongoramágus Dave Grusin tartana bemutatót. A "Job Hunt" eléggé emlékeztet Hans Zimmer remek főtémájára a "Tiszta románc"-ból. Bár ez főleg a vibrafon, mint főhős miatt lehet, így hamar megkedveltem e vidám nótát, ami a gyilkossá lett prosti csekély sikerrel járó munkakeresési próbálkozásaihoz asszisztál. További érdekesség a Ry Coodert idéző "Call Me Daddy", valamint a pörgős "I Don't Like It Rough", mely hallatán a "Halálos iramban" gépkocsijai ugorhatnak be.
         A nagyon mély sóhajtások a legérdekesebbek a "News on TV"-ben, valamint az, hogy miként lehet minél több, számítógépből származó hangot az élő hangszerek (zongora, basszusgitár, triangulum és társaik) alkotta motívum alá keverni úgy, hogy ez nem zavaróvá, hanem egyenesen kiemelkedővé tegye a témát. Habár a film folyamatosan egyensúlyoz a főszereplő áldozatként vagy közveszélyes gyilkosként való feltüntetése közt, egy súlyos tény (az egyetlen olyan autós elpusztítása, aki valóban segített volna neki) miatt nem is bánkódunk nagyon a bírói ítélet miatt, amikor az utolsó darab a lemezen ("Courtroom") megszólal a filmben. A már hallottakhoz képest új dallam ugyan nem bukkan fel ebben, de a szerelmi téma alá pakolt, szinte valamennyi, korábban felbukkant hangszer koronázza meg az utóbbi idők egyik legérdekesebb soundtrackjét, lezárásként természetesen az újra bevetett tekerőlanttal.

         Eléggé meglepő lehet a fent látható, három órát meghaladó játékidő. Ez a súlyos időtartam annak a DVD-lemeznek köszönhető, melyet a dupla tokban találunk a CD mellett. Annak ellenére, hogy a borítón a "Music from and Inspired by" felirat olvasható, nem kell valamiféle ócska kiegészítésre gondolni, inkább úgy tűnik, mintha BT képtelen lett volna abbahagyni a komponálást, és a már elkészült film számára az imponáló mennyiségű nyersanyagból válogatott volna Patty Jenkins rendezőnő. A DVD-n minden megtalálható, amit a CD-n is rajta van, csak kibővítve és jóval exkluzívabb formában.
         A DVD egy digitális elefánttrombitálással indul a lejátszóba való behelyezés után. Látványnak ötletes a gyertyafény-hatással megvilágított, besárgult újságkivágásokra illesztett DTS 5.1 és Stereo felirat, amely hangzások közül kell választani a továbblépéshez. Külön van mód a zenék egymás utáni és válogatott lejátszására is. Miközben a trackek szólnak, a címeknek megfelelő jelenetek elmosódottá, archívvá konvertált fotói láthatóak a képernyőn, melyek filmbeli megfelelői inspirálhatták a score kiegészítésére (vagy ha jobban tetszik továbbgondolására) a szerzőt. A két lemez közti különbség kilenc track. A normál CD tracksorrendjébe ide-oda beszúrt zenék növelik meg a második adag hallgatnivaló időtartamát. Ezek hangulatilag az eredeti score nyomasztóbb pillanatai közé illenek, több tételben a tekerőlanttal a főszerepben ("The Unbalanced Equation", "Small Sacrifice"), de hallhatunk meditációs jellegű ("Contemplation"), ambient hatású ("Trigger Finger") és zongorás balladát ("Bus Goodbye") is.

         Mindenféleképpen meg kell említeni a DVD extráit is, hiszen ennyire jól összerakott albummal ritkán találkozni a soundtrackek között. A szerzemények előadóinak listáján kívül láthatunk képgalériát, negyedórás beszélgetést a rendezőnővel és BT-vel, a film előzetesét, a komponista biográfiáját, linkeket. Lehetőség van még remixelni, és egy zeneszerkesztő program demóját is kipróbálhatjuk. Ráadásul választható az egyik jelenet megnézése csak zenével, csak effekttel, esetleg csak dialógussal.
         Zeneileg ugyanolyan magas színvonalat képvisel mindkét lemez, de a DVD bónusz szerzeményei depresszív intimitásuk miatt inkább csak a megfelelő időpontban ajánlhatók meghallgatásra. A CD-n lévő zenéből és a mellé társult lenyűgöző kivitelezésű DVD-n hallhatókból egyértelműen kiderül, hogy mivel az ifjú mestert nem akadályozták terjedelmi korlátok, az összes elképzelését megvalósíthatta eredeti tervei szerint. Ezzel mindenki csak nyert, de legfőképpen a hallgató.


    Bíró Zsolt
    2004.09.02.




    Tracklista:

    CD

      1. Childhood Montage (Title Sequence) (3:56)
      2. Girls Kiss (Hooking I) (6:51)
      3. The Bus Stop (9:48)
      4. Turning Tricks (Hooking II) (6:20)
      5. First Kill (3:16)
      6. Job Hunt (1:57)
      7. Bad Cop (6:04)
      8. "Call Me Daddy" Killing (4:02)
      9. I Don't Like It Rough (4:13)
    10.Ferris Wheel (Love Theme) (8:21)
    11.Ditch The Car (Selby Discovers) (4:53)
    12.Madman Speech (4:07)
    13.Cop Killing (2:48)
    14.News On TV (2:19)
    15.Courtroom (5:51)


    DVD

      1. The Unbalanced Equation (3:24)
      2. Childhood Montage (Title Sequence) (3:45)
      3. A Small Sacrifice (2:26)
      4. Girls Kiss (Hooking I) (6:04)
      5. Virtue (5:14)
      6. The Bus Stop (9:38)
      7. Dark Lines (7:34)
      8. Turning Tricks (Hooking II) (6:32)
      9. First Kill (3:02)
    10.Set and Setting (4:55)
    11.Job Hunt (2:16)
    12.Contemplation (5:45)
    13.Bad Cop (6:22)
    14.Highest Common Denominator (4:08)
    15."Call Me Daddy" Killing (4:22)
    16.I Don't Like It Rough (4:06)
    17.Ferris Wheel (Love Theme) (8:38)
    18.Trigger Finger (6:55)
    19.Ditch The Car (Selby Discovers) (4:16)
    20.Madman Speech (4:04)
    21.Cop Killing (2:51)
    22.Bus Goodbye (5:49)
    23.News On TV (2:00)
    24.Courtroom (5:43)

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Chumscrubber

    Monster's Ball

    Stealth

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam