FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Hans Zimmer: The British Years (Hans Zimmer)    HANS ZIMMER: THE BRITISH YEARS   (2005)
       


      

       zene: Hans Zimmer
       kiadás éve: 2006
       kiadó: Milan Records
       játékidő: 71:01





         Hans Zimmer 1979-ben érkezett meg Londonba, ahol pályafutását a könnyűzene világának billentyűseként kezdte. Ekkoriban olyan zenekarokban játszott, mint a The Buggles (melynek legnagyobb slágere a "Video Killed the Radio Star" volt), és az Ultravox. Nem sokkal később találkozott Stanley Myers brit filmzeneszerzővel, aki mellé szegődve 1982-ben elkészítették a "Moonlighting" című film zenéjét. Az évek múlásával csak német csodagyerekként emlegetett komponista filmzenei karrierje innentől vette kezdetét, s egészen 1987-ig tizenöt score-ban működött közre Myers kiegészítő zeneszerzőjeként. A tanulóévek meghozták gyümölcsüket: '88-ban felkérték az "Elválasztott világ" ("A World Apart") című produkcióhoz, melyet Barry Levinson felesége megmutatott rendező férjének, s így került Zimmer az "Esőember" ("Rain Man") közelébe, illetve Hollywood kapujába.
         A Milan Records gondolt egy merészet, és nekilátott, hogy összeállítsa az Oscar-díjas komponista karrierjének kezdetét bemutató albumokat. Az első a "The British Years", mely első önálló filmzenéit mutatja be, ezt pedig a "Good Morning America!" címet viselő folytatás követi, ami az egyesült államokbeli kezdeteket hivatott prezentálni. Még 2005 novemberének elején röppent fel a hír, hogy decemberre kiadásra kerülnek a korongok, ám végül ez év január 31-én kerültek fel a boltok polcaira.

         De lássuk, milyenek is voltak azok a szárnybontogató évek. Először a komponista Andrew Birkin 1988-as "Burning Secret"-jéhez készült zenéjéből ismerhetünk meg egy valamivel több, mint húszperces montázst. Az előadók között olyan neves személyeket találunk, mint a Yamaha DX1-es, a TX816-os, vagy a Roland MKS 80-as. Igen, ez még azt a korszakot idézi, mikor Zimmer a szimfonikus zenekar helyett a szintetizátorokat részesítette előnyben. Ettől függetlenül egészen szépen illeszkednek egymáshoz a hangok, amik végül egy kerek egészet alkotnak, de aki az elmúlt pár év termései alapján kedvelte meg szerzeményeit, az ettől valószínűsíthetően irtózni fog. Jelen esetben a drámai műfajtól elvárt szomorkás, lassú folyású zene kel életre, ami az utolsó harmadban ugyan tartalmaz pár kisebbfajta elborulást, ám ez a maratoni hosszúságú tétel mégis remekül bemutatja a komponista korai munkásságára oly jellemző hangzásvilágot, hangulatot.
         A csaptelepből kamikaze módjára leeső vízcseppek hangjával induló "My Beautiful Laundrette" című betétdal számomra nehezen emészthető. Ez a mű a film ("Az én szép kis mosodám" - 1985) stáblistája szerint egy bizonyos Ludus Tonalishoz fűződik, amely fiktív személy mögött természetesen Stanley Myers és Hans Zimmer bújik meg. A popos beütésű szám dalszövege Dominic Bugattihoz fűződik, amit Rita Wolf előadásában hallhatunk - már ha kibírjuk, hogy lejátszónkat ne léptessük tovább.

         A "The Fruit Machine" (1988) szintén elképesztő hosszúságú egyvelegében tovább folytatódik mindaz, amit a "Burning Secret"-ben hallhattunk. Philippe Saville rendező révén a komponista ismét a egy drámai zenével kalauzol el minket, ám itt már komoly jelek vetítik előre a jövőbeni Zimmer-hangzást: előkerülnek az ütőshangszerek, a sejtelmesen gomolygó mély szintihangok, és a vokál, továbbá a kuriózumnak is tekinthető "Suit" egyes részeiben felütik fejüket azok a heroikus pillanatok is, melyek évekkel később sokkal kiforrottabban jelennek majd meg a szerző zenéiben.

         És itt törik meg mindaz, ami az eddigiekben "amatőrnek" hathatott: felcsendül "A World Apart" zárótétele. Számomra innentől kezdődik az igazi Zimmer-időszámítás. Szinte hibátlan, amit itt hallhatunk. A lépcsőzetesen kiteljesedő dallamok hangszerelését, előadásmódját figyelembe véve (és az itt hallható afrikai kórust kivéve) erre a score-ra a "Rain Man" bátyjaként is lehet tekinteni.
         A brit éveket az 1990-es "Fools of Fortune" zárja, mely akkor született, mikor Zimmer már az európai és az amerikai felkéréseknek egyaránt eleget tett. A mű némely hegedűfutamát, illetve fúvósszólamát ámulattal lehet hallgatni - míg az elsőt könnyedsége, addig a másodikat lágysága végett. Ha valaki az album első felén nehezen is rágja át magát, a vége felé már bizonyára megbarátkozik a hallottakkal.

         Igen, egykor ilyen művek kerültek ki a "Gladiátor", "Az őrület határán", "Az Oroszlánkirály" komponistájának kezei közül. Én a magam részéről nagy becsben tartom ezt a korongot. Egyrészt mert a rajta található muzsikák jelentős része nehezen beszerezhető, másfelől pedig remekül bemutatja a szerző '80-as évekre vonatkozó arculatát, jellemző zenei képeit.
         Magára a kiadványra a fordított arányosság jellemző: hosszú játékidőt kapunk, semleges körítéssel. A borító elején látható arckép többszörös felhasználása, továbbá a füzetecske belső részének (melyben egy rövid biográfia, valamint díjfelsorolás mellett pár mondatot szenteltek a filmek ismertetésére is) egyszerű, fekete-fehér kombinációja meglehetősen kiábrándító. Ezt a malőrt leszámítva az album kellemes kikapcsolódást nyújthat azok számára, akik nemcsak Hans Zimmer mostani zenéit kedvelik, továbbá meglepetéssel szolgálhat mindazon filmzenebarátok számára, akik eddig nem igazán tudták, honnan is indult a művész karrierje.


    Kulics László
    2006.04.02.




    Tracklista:

     1. Burning Secret - Suite (23:59)
     2. My Beautiful Laundrette - My Beautiful Laundrette (4:00) *
     3. The Fruit Machine - Suite (20:08)
     4. A World Apart (Un Monde á Part) - End Title (4:55)
     5. Fools of Fortune - The Island (17:57)

    * írta: Hans Zimmer, Stanley Myers, előadja: Rita Wolf


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Hans Zimmer: Good Morning America!

    The Lion King

    Spanglish

    The Wings of a Film
    The Music of Hans Zimmer


    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam