FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Breaking the Rules (David Kitay, Hidden Faces)    BREAKING THE RULES   (1992)
       


      

       zene: David Kitay, Hidden Faces
       előadja: Hidden Faces
       kiadás éve: 1992
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 37:08





         Az eheti "most vedd meg, mert különben ránk rozsdásodik"-akció keretében egy 1992-es amerikai road movie dalgyűjteményét vesézem ki, ami több szempontból is érdekes lehetne, de persze nem az. Akár nyereményjáték formájában is meghirdethetném, hogy aki hallott valaha erről a filmről, annak jutalomból odaadom ezt a korongot, de attól tartok, hogy nagyobb ajándék lenne mindenki számára, ha nálam maradna. A "Breaking the Rules" hazánkban nem talált forgalmazóra, a rendező Neil Israel nevét maximum a Tom Hanksszel forgatott "Legénybúcsú" kapcsán ismerhetjük, a szereplők közül pedig egyedül C. Thomas Howell említhető "Az országút fantomjá"-ból. A leírás szerint egy halálos betegségben szenvedő fickót két barátja látogat meg, s egy utolsó nagy országjáró kalandra viszi, mely során nem csak a múltbéli történeteket elevenítik fel újra, de az évek során felhalmozott félreértéseket is sikerül átbeszélni, mi több, egy helyes és vagány lány is csatlakozik időközben hozzájuk.
         Az ehhez készült zenékből álló album csak amiatt került egyáltalán a látószögembe, mert egyrészt a filmzenék kiadásában élen járó Varése Sarabande jelentette meg, másrészt egy nemrégiben általam vásárolt, agyonakciózott termékcsomag egy részét képezte (apránként az összessel megismerkedünk majd, ígérem...). A tíztrackes betétdalgyűjtemény jelentős részét egy Hidden Faces nevű zenekar követte el, melynek tagjai nevükből adódóan nem ismertek, a limonádé jellegű felvételeket hallgatva pedig megállapítható, hogy bármely tetszőleges amerikai város utcájában találunk ilyen énekhangokat és zenészeket. A dalok mögött két ismertebb szerző-producer áll, Frank Fitzpatrick és David Kitay, kiknek nevével találkozhatunk olyan vígjátékok zenei összeállításainál is, mint az "Ikrek", a "Diszkópatkányok", a "Horrorra akadva" első része, vagy a "Csajozós film". Viszont hogy ebben a darabban miért érzett kiadási kényszert Robert Townson, a Varése vezetője, azt csak ő tudná megmondani.

         Hét felvételen szerepelnek a rejtettarcú dalnokok, s mind a hét annyira jellegtelen, középszerű és rádióba is alkalmatlan, hogy a közreműködők közvetlen környezetén kívül nem tudok embert elképzelni, aki szándékosan a lejátszóba helyezné a lemezt ezekért a szerzeményekért. Egyéni stílus helyett inkább a popzene viszonylag szélesebb skáláját próbálják meg bevenni, így néhol a blues, a hiphop, a twist vagy az a capella főbb zenei jellemzőivel kerülik az egyhangúságot. Nem is az az igazi probléma ezekkel a dalokkal, hogy hallgathatatlanul rosszak lennének, mindössze a felismerés helyez katartikus állapotba, miszerint az ilyen filmeknél rendre felcsendülő szürke betétdalok valójában elérhetőek hanglemez formájában is. Holott néha az az érzésem, hogy ezeket kifejezetten csak maximum egypercesre írják, hogy csend helyett valami szóljon az átkötő jelenetek alatt. Nem nehéz gyorsan végigfutni az albumon, és bár szót sem érdemelnének, úgy érzem, hogy szegényebbek lennénk, ha nem ismerkednénk meg legalább szöveges formában ezekkel a nótákkal.
         A "Gravity" az a típusú, könnyed élőzenei popmuzsika, amely azonnal négy és fél percnyire nyújt egy rögtön az első énekes zenei versszak során megismerhető refrént, mondanom sem kell, teljesen feleslegesen. Ráadásul az énekesről azt sem tudom biztosan állítani, hogy férfi. Vagy nő. A "Hurt So Bad (To Love)" egy középiskolai bálról érkezett egyenesen a CD-játszóba, hogy a tükörgömb alatt szerelmesen összebújhasson egy szabadon választott bálkirály és bálkirálynő. A harmadik számot ("Can't Stop Thinking of You") ki kell emelnem, mert ez volt az egyetlen, ami még tetszett is, de ez köszönhető egy élvezetes szimbiózisnak a hetvenes évek funkyja és a nyolcvanas évek rockosított popdalai között. Folytatván az albumot, következik egy újabb meghitt összebújásra alkalmas lassú ("If You Don't Know Me By Now"), mely után Nicole Jones melankolikusabb töltetű countryballadája ("Troubled Soul") szakítja meg a Hidden Faces töretlen lelkesedését. A viszonylag harmonikus felvételt egy veszélyes elem, a "Yo-Yo Mama" követi, ami mély alapokra épülő pop-hiphop, amolyan lassított Paula Abdul-szám, melyre ráadásul egy fickó jól rá is szövegel. A sort a Fine Young Cannibals három évvel korábbi örökzöldje, a "Good Thing" által ihletett dinamikus szám folytatja ("I Can't Get You Out of My Mind"), majd egy igazi szörfsláger lazítja a kínos középszerűséget, az 1963-ból dübörgő "Surf City", melyet a Jan & Dean nevű formáció ad ugyan elő, de természetesen egy szegről-végről The Beach Boys-szám (az egyik tag által be nem fejezett nóta). A Hidden Faces egyetlen komoly zenei megnyilvánulása az album utolsóelőtti trackje, egy egyszerűbb, de hangulatos énekes szám "You've Really Got a Hold on Me" címmel, végül pedig David Kitay instrumentális szerzeményét hallgathatjuk végig, ami végre egy kis betekintést enged a kilencvenes évek könnyedebb score-jaiba, melyek közül sajnos elég kevés élt meg rendes megjelenést. Mint ahogy nyugodtan mondhatom, hogy a "Journey to the Other Side" is sokkal népszerűbb lenne nálam, ha egy ehhez hasonló, érzelmes gitárjátékot finom harmóniákkal kísérő score-album valamely tételét képezné, nem pedig egy dögunalmas dalválogatás zenei értékét próbálná ellensúlyozni.

         Végére is értünk, kedves Olvasó, s még mielőtt felmerülne a kérdés, hogy egyáltalán mi szükség volt arra, hogy ezt az albumot akár egy mondat erejéig is elővegyem, gyorsan leszögezem, hogy csak a filmzenerajongók érdekében tettem, nehogy bárki is valaha elkövethessen meggondolatlan vásárlást. Ha például a hazai lemezboltok polcait vizsgáljuk, ezrével találunk hasonló kiadványokat, melyeket a filmzenei szekcióba helyeznek, s nem más a helyzet általában a túlzottan olcsó CD-k körében sem. Ennyi hulladék pedig annak ellenére is értéktelen, hogy például jelen esetben is a dalok tisztességgel elvégzett, csak éppen értelmetlen munka eredményei, és hiába a beléfektetett energia, hallgatói szemszögből egy forintot sem érnek (megjelenés szempontjából pont ugyanennyit: teljesen átlagos Varése-kiadás, belül pár fekete-fehér képpel a filmből).


    Tihanyi Attila
    2008.02.08.




    Tracklista:

      1. Gravity - Hidden Faces (4:19)
      2. Hurt So Bad (To Love) - Hidden Faces (4:15)
      3. Can't Stop Thinking of You - Hidden Faces (3:58)
      4. If You Don't Know Me by Now (3:59)
      5. Troubled Soul - Nicole Jones (4:52)
      6. Yo-Yo Mama - James Ide & Hidden Faces (3:49)
      7. I Can't Get You Out of My Mind - Hidden Faces (3:24)
      8. Surf City - Jan & Dean (2:26)
      9. You've Really Got a Hold on Me - Hidden Faces (2:22)
    10. Journey to the Other Side - David Kitay (3:38)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    50 First Dates

    Bad Santa

    Szezon [Eastern Sugar]

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam