FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Breach (Mychael Danna)    BREACH   (2007)
       Az utolsó jelentés


      

       zene: Mychael Danna
       vezényel: Nicholas Dodd
       kiadás éve: 2007
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 35:28




         "Az utolsó jelentés" alaptörténetét már számos rendőrös moziból ismerhetjük: egy rutinos róka ifjú kollégát kap segítségül, akinek feladata valójában bizonyítékokat keresni arra, hogy partnere messzire letért a felettesek által helyesnek vélt útról. Ahogy azt elcsépelten mondani szokták, a sztorit ezúttal maga az élet írta, hiszen a film valós alapokon nyugszik. 2002-ben tartóztatták le Robert Hanssent, aki FBI-os kettős ügynökként évtizedeken át látta el szigorúan titkos belső információkkal a Szovjetuniót, majd annak megszűnését követően rutinosan átnyergelt a "jogutód" szolgálatába. Tevékenysége olyannyira sikeres volt (legalábbis az egyik fél számára), hogy máig őt tartják annak a személynek, aki a legsúlyosabb állambiztonsági károkat okozta az Egyesült Államok történetében. Szerepére egy kellőképpen karizmatikus színész szükségeltetett, aki képes emberi oldaláról bemutatni egy árulót. A leleplező történetekben már jártas, forgatókönyvíróként például a "Hart háborújá"-ért felelős Billy Ray rendező ("A hazugsággyáros") rá is talált a megfelelő alanyra Chris Cooper személyében, akit többek közt az "Amerikai szépség"-ből és "A Bourne-rejtély"-ből ismerhetünk. E ráérősen folydogáló, mégis feszült pszichológiai drámában a szorító másik sarkában Ryan Phillippe áll, aki megfelelő módon hozza is karakterét, ám a lehengerlő Cooper mellett mindenki más csak árnyékban maradhat.

         Mostanra bebizonyosodott, hogy Mychael Danna kitartó munkája meghozta gyümölcsét, és ő lett az egyik legkeresettebb zeneszerző, aki már-már futószalagon szerzi az újabb és újabb score-okat. Persze ezesetben szó nincs arról, hogy mindez a vitatható minőséget jelentené, éppen ellenkezőleg: hiába találkozhatunk mostanában szinte havi rendszerességgel a nevével a stáblistákon (némely esetben testvére, Jeffé mellett - mint legutóbb Terry Gilliam "Tideland"-jénél), művei ennek ellenére sem mondhatóak elkapkodottnak.
         Szerzőnk általában a kisköltségvetésű, csendesebb drámák területen mozog, és elsősorban olyan rendezők kapkodnak utána, akik a szűkreszabott büdzsé okozta korlátozott lehetőségek miatt megelégszenek kevésbé ismert névvel, például a nevesebb pályatársak tehetségével azért rendelkező Dannáéval is (akivel Szabó István is dolgozott a "Csodálatos Júlia" során). Így juthatott el hozzá Billy Ray is, aki felkérte "A hazugsággyáros" aláfestésének megírására. Mivel az együttműködés akkor sikeresnek bizonyult, nem kellett sokat gondolkoznia, hogy második rendezői munkájának zenéjét vajon ki szerezze.

         Tulajdonképpen a két film felépítése egyezik abban, hogy kettős játékot űző emberek leleplezésébe futnak ki, ezért hát Danna nem tért le az akkor kitaposott ösvényről. A filmek antihősei között viszont lényeges különbség van: míg "A hazugsággyáros" krónikus hazudozó újságírója saját szavahihetőségének teljes rombadöntésén munkálkodik erőteljesen, ezáltal csupán lapjának presztízsén ejtve komoly foltot, Robert Hanssen évtizedes tevékenysége nemcsak az állambiztonságot, hanem közvetve emberek életét is veszélyezteti. A helyzet komolyságának megfelelően Danna tehát "Az utolsó jelentés" score-jából szinte teljes egészében kihagyta azt a játékosságot, ami "A hazugsággyáros" muzsikájában jelen volt.
         Az alig félórát kitöltő időtartamú (ami hossz még így is szinte imponáló a másik mű huszonhárom percéhez képest) score hangulatilag annyira egységes, hogy nem szükséges cím szerint kiemelni belőle trackeket. A tételek viszonylag komor jellegűek, ám borongós hangulatuk ellenére sem állnak közel ahhoz, hogy bármelyiket túl depresszívnek találjuk. A látszatra irigylésre méltó családi életet élő, ám valójában közel sem felhőtlenül boldog kettős ügynök magányát és elszigetelődését melankolikus dallamokat játszó szólózongora jellemzi, ami majd' mindegyik tételben szerepel. A témákat némi lágysággal ruházza fel egy hárfa időnkénti felbukkanása és a vonósok nyugtalanító játéka. Ha játékosságot nem is, de kisebbfajta kitörést ebből a sűrű hangulatból a xilofon egy fajtája, a glockenspiel bevetése, illetve apró elektronikus kiegészítések jelentenek.

         A szerző ismeretének hiányában a zene olyannak hathat, mintha azt Carter Burwell, a Coen-testvérek házizeneszerzője szerezte volna, így akinek tetszettek a mostanában sajnos teljesen eltűntnek nyilvánítható komponista olyan szomorkás szerzeményei, mint a "Hamlet", a "Gods and Monsters" vagy az "És a zenekar tovább játszik..." aláfestései, azok "Az utolsó jelentés" melódiáit is értékesnek fogják találni. Mychael Danna munkáját azonban csak hangulatú azonossága miatt lehet máséval összevetni, hiszen saját jogán is megáll, lévén, hogy az a minőség jellemzi, amit e névtől már elvárhatunk. Most nem kísérletező és nem is formabontó, műve elsőre visszaidézhető témákban sem erős, s mivel beérni is csak többedszeri ismétlés után érik, jellegzetes hangulata miatt nem elég csak egyszer meghallgatni.


    Bíró Zsolt
    2007.05.16.




    Tracklista:

      1. Dangerous World (4:37)
      2. An Agent Named Robert Hanssen (2:03)
      3. Gun Culture (1:25)
      4. Morning Mass (2:10)
      5. Dear Friends (2:16)
      6. Get on the Boat (2:48)
      7. A Full Day (1:59)
      8. Double or Nothing (2:55)
      9. The Last Drop (6:23)
    10. I Matter Plenty (3:54)
    11. The Arrest (3:16)
    12. The Why Doesn't Mean a Thing (1:42)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Being Julia

    The Conversation

    Dark Blue

    Shattered Glass

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam