FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Brave (Patrick Doyle)    BRAVE   (2012)
       Merida, a bátor


      

       zene: Patrick Doyle
       vezényel: James Shearman
       kiadás éve: 2012
       kiadó: Walt Disney Records
       játékidő: 65:35




         Az elmúlt évtized legmeghatározóbb animációs stúdiója, a Pixar 2008-ban jelentette be, hogy elkészíti első olyan alkotását, mely a tündérmesék világába kalauzolja majd el a nézőket. Az akkoriban "A medve és az íj" címre keresztelt produkció több tekintetben volt még valamiben az első a cég történetében, hiszen a főhősnek először választottak egy női karaktert, továbbá itt lett először gyerekkorú egy Pixar-mozi főszereplője. Hazánkban "Merida, a bátor" címmel jelent meg a film, amely készítésének folyamán egy rendezőváltást is megélt, mivel az eredeti ötletgazda, az "Egyiptom hercegé"-t készítő Brenda Chapman kreatív nézeteltérés miatt kénytelen volt a munkálatokat otthagyni, ő egyébként egy Grimm testvérek-szerű mesében gondolkodott. Újabb érdekesség, illetve elsőség vele kapcsolatban, hogy e mozi kapcsán ő lett a Pixar első női direktora is, társrendezőként ugyanis felkerült a neve a stáblistára. Az eredeti változathoz olyan nevek adták hangjukat, mint Kelly Macdonald, Julie Walters, Billy Connolly, Emma Thompson, Kevin McKidd és Robbie Coltrane - bár a főszereplő hangját eredetileg Reese Witherspoonnak szánták, aki viszont idő hiányában végül kiszállt a projektből.
         Mint láthattuk, a Pixar történetében sok tekintetben volt újító a "Merida, a bátor", de ezeken kívül a technikai kivitelezésben is jelentős előrelépések történtek a harcias hercegkisasszony jóvoltából. Teljesen új animációs szoftverek készültek a filmhez, a főhős legendássá váló hajkoronája például ezerötszáz egyenként animált hajszálból áll, továbbá ez volt az első mozi, ahol az idén tavasszal bemutatott új Dolby Atmos hangrendszert használták.

         A történet Skóciába, a misztikus történetek és legendás csaták zord földjére kalauzolja el a nézőt. Merida, a mesebeli Skócia királyának elsőszülött lánya nem egy szokványos hercegkisasszony. Lovagol, sziklát mászik, vadászik, íjjal lő, a lányos elfoglaltságok, mint a hímezés, öltözködés viszont nem tartoznak kedvenc elfoglaltságai közé, sőt nem tiszteli az ósdi hagyományokat, ráadásul a férjhezmenetelről hallani sem akar. A szülei azonban makacsul ragaszkodnak a házasságához, így meghívják a szövetséges klánokat, hogy népük jeles fiai egy erőpróbán nyerjék el a hercegnő kezét. Merida azonban, hogy megváltoztassa elkerülhetetlennek tűnő sorsát, egy varázslathoz fordul, ami azonban egyáltalán nem úgy sikerül, mint képzelte.
         A filmmel kapcsolatban korántsem volt olyan egyöntetű és elsöprően jó a kritikusok reakciója, mint a Pixar korábbi, velősebb mondanivalóval is megáldott alkotásainál, például a "L'ecsó", a "Fel!" vagy a "Wall-E" esetében. A legfőbb probléma okát sokan a tündérmese jellegben látták, mivel ez a stílus furcsán hatott ettől a stúdiótól. Ám annak ellenére, hogy ez a Pixar-alkotás most inkább csak a kisebbeknek és a gyermeklelkű felnőtteknek szól, csupán ezért mégsem lehet negatív jelzőkkel illetni, hiszen a stúdió megmutatta, hogy az eddig megszokottaktól eltérő műfajú animációs mozikra is képes, ráadásul a mese világában bőven az egyik legjobb alkotás, ami az elmúlt évtizedben az Álomgyárban készült. A filmen íróként is tevékenykedő Brenda Chapman a saját anya-lánya kapcsolatát vitte bele a történetbe, ami voltaképpen bravúrosan kerüli el a Merida fékezhetetlen tinilányi mivoltából fakadó kliséket, mivel ezeket ügyesen kifigurázza, és főként emiatt a főhős egy szerethető, egyáltalán nem csak kislányokhoz szóló karakter lett.

         A film készítői igyekeztek minél több skót származású alkotót bevonni a produkcióba, így a zeneszerzői posztra sem a három korábbi Pixar-zeneszerző, vagyis Randy Newman, Thomas Newman, illetve Michael Giacchino közül választottak, hanem a skót Patrick Doyle-t szemelték ki (egyébként ezzel is első valamiben a "Merida, a bátor", hiszen először dolgoztak nem amerikai komponistával a Pixarnál). A szerző ugyan egy időre eltűnt a hollywoodi mozik közeléből, azonban 2011-ben a "Thor" és "A majmok bolygója: Lázadás" zenéjével egészen parádésan tért vissza a reflektorfénybe. A Kenneth Branagh rendezte filmek, az "Eragon" vagy éppen a negyedik Harry Potter-mozi révén már korábban is bizonyította, hogy igencsak mestere a líraian epikus hangzásvilágnak, így egyértelműen jó választásnak tűnt, hogy ő fesse zenével alá Merida skót-felföldi kalandozásait. Doyle emellett többször is tanújelét adta már annak is, hogy mennyire mestere a skót, a kelta vagy éppen az ír zenei hangulatnak. Jelen esetben mindezt meg is mutatta, sőt meg is kellett mutatnia, hiszen ez volt felé az elvárás. Emiatt aztán score-ja különbözik a régebbi Pixar-zenéktől, hiszen jóval tradicionálisabb dallamokat és hangszereket kellett alkalmaznia, aminek következtében aláfestése kissé más hangzást mutat a játékosabb Giacchino-muzsikáktól, vagy az összetettebb, szimfonikus Randy Newman-score-októl. Fura mód az egyik leggyermekibb Pixar-mese kapta a legkomolyabb aláfestést, persze mindez nem azt jelenti, hogy a játékosság vagy az összetettség ne lenne meg, csak éppen Doyle stílusának is köszönhetően sokkal mívesebben, jó értelemben véve ódivatúbban van jelen.

         A score nagyrészt szimfonikusok játékára épít, de gyakori kiegészítő hangszerei a pánsíp, a skót duda, a szóló hegedű, a kelta hárfa, a cimbalom, az uilleann duda, illetve a bodhran nevezetű dob. De nemcsak az alkalmazott hangszereket tekintve jelenik meg a skót hangulat, mivel a dallamok is ezen stílusjegyeket hordozzák, sőt skót/ír tánczenék, mint például a strathspey vagy a jig jellegzetességeinek felhasználásával is az autentikus megszólalást erősítette a komponista. Doyle három témát alkotott a film számára. Ezek a cselekmény előrehaladtával folyamatosan változnak, átszövik az egész score-t, egyfolytában felbukkannak, majd eltűnnek, de akad olyan motívum is, mely csak a film vége felé épül fel teljesen. Merida témája először a "Remember to Smile"-ban bukkan fel, igaz, csekély ideig, majd a "Legends Are Lessons"-ban tűnik fel ismét, az "In Her Heart" elején tradicionális köntösbe bújtatva csendül fel, de kiteljesedni csak a két utolsó, a "We've Both Changed" és a "Merida's Home" című tételekben tud, így a dallam kissé nehezen kapcsolható a főhőshöz. A második főbb téma népi hangszerekre, leginkább dudákra és egyéb fúvósokra épül. A dallamot a "Fate and Destiny"-ben halljuk először, majd rögtön a következő trackben, az igen kiváló "The Games"-ben ki is teljesedik. A "Remember to Smile" második fele szintén tartalmaz egy hangulatos skót dudás részt, azonban a következő, "Merida Rides Away" című tételtől már minimálisra korlátozódik a vadabb skótos, íres zenék aránya.
         A harmadik téma a királyné és Merida közti kapcsolatot ábrázolja. Az anya-lánya viszony zenei megjelenítésére egy altatódal született, melyet a szerző évekkel ezelőtt megírt a film számára. Az eredetiben Emma Thompson és Peigi Barker által énekelt "Noble Maiden Fair" igazán szép muzsika, dallama pedig szöveg nélkül is jól érvényesül, például a "Legends Are Lessons" végén vagy az "In Her Heart" elején. Egy másik dalt is készíttettek a komponistával, méghozzá Fergus király bordalát ("Song of Mor Du"), melynek egy kelta vallási ének képezte az alapját. Ezeken felül apró melléktémák is felbukkannak, melyekre hallhatunk példát a "The Witch's Cottage" vagy a "Through the Castle" esetében.

         Az album három dallal nyit, melyből kettőt Julie Fowlis énekel. Ő egy skót népzenével foglalatoskodó énekesnő, ezen tevékenységével pedig igen szép sikereket és elismertséget ért el. Merida kalandjához született dalai is jól megidézik a skót folkmuzsikákat, noha jó adag populáris hangzással is el lettek látva. A harmadik számot a tizenhat éves énekesnő, Birdy és az angol folk-rock banda, a Mumford & Sons adja elő, ez a "Learn Me Right" című nóta a trió legjobbika - viszont ezek egyike sem tartalmaz utalást a score-ra.
         Doyle kompozíciója hű követője a magas minőséget képviselő Pixar-filmzenéknek, sőt ezeken belül is igen előkelő helyezést érdemel. Mivel eddig a "Verdák 2." kivételével az összes Pixar-film zenéje (vagy valamely dala) jelölve volt Oscar-díjra, így az sem elképzelhetetlen, hogy a skót komponista jó eséllyel pályázik e muzsikájával az aranyszobor bezsebelésére.


    Gregus Péter
    2012.09.09.




    Tracklista:

      1. Touch the Sky - Julie Fowlis (2:31)
      2. Into the Open Air - Julie Fowlis (2:41)
      3. Learn Me Right - Birdy with Mumford & Sons (3:46)
      4. Fate and Destiny (4:17)
      5. The Games (1:53)
      6. I Am Merida (2:23)
      7. Remember to Smile (2:18)
      8. Merida Rides Away (4:07)
      9. The Witch's Cottage (4:26)
    10. Song of Mor Du (2:18) *
    11. Through the Castle (4:34)
    12. Legends Are Lessons (4:06)
    13. Show Us the Way (3:46)
    14. Mum Goes Wild (3:25)
    15. In Her Heart (2:36)
    16. Noble Maiden Fair (A Mhaighdean Bhan Uasal) (2:37) **
    17. Not Now (3:34)
    18. Get the Key (3:15)
    19. We've Both Changed (5:30)
    20. Merida's Home (1:32)

    * előadja: Billy Connolly
    ** előadja: Emma Thompson és Peigi Barker






    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Eragon

    Rendező-zeneszerző párosok:
    Kenneth Branagh - Patrick Doyle


    Legends of the Fall

    Thor

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam