FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Brake (Brian Tyler)    BRAKE   (2012)
       Gyötrelmes csapda


      

       zene: Brian Tyler
       kiadási év: 2012
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 50:07





         Ugyan a hétköznapi használati tárgyak, berendezések, gépek zenébe történő bevonására számos példa felhozható, összességében vett ritkasága okán azonban még mindig érdekesnek és különlegesnek számít egy olyan muzsika megjelenése, amelyben a hangszerek mellett egyéb dolgok is szerepet kapnak. Ilyen például a Pink Floyd slágere, a "Money", melyben pénztárgépkattogás és -csilingelés hallható, de jó néhány további olyan formációt is említhetnénk, akik e meglehetősen tág zenei világba, az indusztriálba tartozó dalokkal álltak elő, ahol gépzajokat, ajtónyikorgásokat és egyéb hangokat alkalmaztak zenei elemként. Filmzenei vonatkozásban az utóbbi évek során Dario Marianelli a "Vágy és vezeklés" című drámához írt szerzeményével váltott ki szélesebb körű elismerést azzal, hogy igényesen fűzött bele írógépkattogást kompozíciójába, de említhetnénk még a "Dexter"-széria komponistáját, Daniel Lichtet is, aki emberi csonton zenélt. Hozzájuk csatlakozva hasonló érdekességgel rukkolt elő idén Brian Tyler is, aki egy kocsit vetett be hangszer gyanánt az elsősorban tévéfilmeket és sorozatokat jegyző Gabe Torres "Gyötrelmes csapda" című rendezéséhez készült aláfestésében.

         A "Gyötrelmes csapda" az elmúlt időszakban megszaporodott, s népszerűvé vált klausztrofób, illetve döntően egy helyszínes produkciók sorát gyarapítja, melynek alaptörténete végletekig egyszerű: Jeremy Reins ügynök (akit a többek között Penge első ellenségét is megformáló Stephen Dorff alakít) egy szűk üvegdobozban ébred, amely egy kocsi csomagtartójában lapul. Fogvatartói egyetlen dologra kíváncsiak, mégpedig arra, hogy egy esetleges támadás, illetve fenyegetettség esetén hová menekítik az Egyesült Államok elnökét. A válasz kicsikarása érdekében az elrablók különféleképpen gyakorolnak nyomást Jeremyre, aki amellett, hogy megtagadja a válaszadást, minden egyes lehetőséget igyekszik megragadni arra, hogy kijusson a csapdából.
         A "Gyötrelmes csapda" a vele leginkább rokonítható "Élve eltemetvé"-hez képest lényegesen mozgalmasabbra sikerült, ugyanakkor utóbbi jóval feszültebb légkört tudott teremteni (mely elsősorban a környezeti zajok teljes hiányának, valamint Victor Reyes aláfestésének köszönhető), ezt pedig inkább egy akcióba forduló thrillerként jellemezhetnénk, amelynek majd’ minden pillanata előre kiszámítható.

         Először a Varése Sarabande hivatalos honlapján találtam információt arról, hogy milyen muzsika is várható Tylertől ehhez a produkcióhoz, s amikor az elektroakusztikus minimalista score meghatározást olvastam, eszembe jutott tőle "A gyilkos szoba" című dráma zenei kísérete, melyet bár egyedinek tartok, végighallgatására teljes mértékben képtelen voltam. Így aztán számomra érdektelennek minősítettem a zenét mindaddig, amíg meg nem jelent egy rendkívül hangulatos klip a neten, amiben a zárótétel bemutatása közben lehullott a lepel arról, hogy honnan is származnak azok az érdekes hangok, illetve effektek, melyek a kompozíció szerves részét képezik. E kis videó annyira megfogott, hogy még a film megtekintése előtt meghallgattam a score-t, és közben nem az járt a fejemben, hogy ezalatt vajon éppen mi történhet a produkcióban, hanem arra koncentráltam, hogy minek a hangja szól vagy szólhat.
         A score alapjaival kapcsolatosan Torres és Tyler maximálisan egyetértett mindketten úgy vélték, hogy nem volna szabad nagyzenekari művet komponálni, mert azzal könnyedén szertefoszlana a film minimalista stílusa - igaz azonban, hogy ezen félelmük némileg alaptalan volt, hiszen a szintén nagyobb részt egy helyszínen játszódó "Ördög"-ben vagy a már említett "Élve eltemetvé"-ben is nagyzenekart használtak, s remekül működött. Miután mindent megbeszéltek, a komponista visszavonult stúdiójába, hogy felépítse a mindössze néhány hangszerre támaszkodó muzsika hangulatát, illetve megfelelő témákat komponáljon. Az autóhangok (úgymint a kazettás rádió gombjainak vagy az irányjelzőnek a kattogása, a hűtő ventillátorának moraja, az ajtózár kattanása stb.) beleszövése Tyler ötlete volt, ezzel szándékozta ugyanis megjeleníteni zenéjében a cselekmény helyszínét, pontosabban második főszereplőjét, a csomagtartót.

         Ambient elemek, zongora, autóhangok, dobok, gitár, szintetizátor és samplingek együttese alkotja a muzsikát, amely némileg eltér az eddig ismert klausztrofób mozik aláfestésétől. Ennek fő oka a megannyi külső zajban keresendő, mert bár a játékidő nagyobb része a dobozban lévő Jeremyre összpontosít, e doboz nem a föld alatt van, hanem egy csomagtartóban, s minthogy az autó többnyire mozgásban van, a környezeti zajok (dudálás, kerékcsikorgás, más autók zaja stb.) olyan dinamikus és rapszodikus hátteret biztosítanak, amivel a zenének is fel kellett vennie a versenyt. A főbb dallamokat a nyitó ("Brake (Main Title)"), valamint zárótételek ("Brake (End Title)") foglalják magukban, és bár számos, az itt megismert motívumokon, illetve hangzáson alapuló, összeszedett muzsika hallható még a korongon (mint az "Inside the Box", a "Plae Blue Dot", az "Intrinsic Motion" vagy a "One Last Chance" is), vannak olyan tételek, amelyek kapcsán felmerült bennem a kérdés, hogy a tudatosságot vajon milyen mértékben írta felül a jelenetsorra történő improvizáció ("The Cold and the Dark", "Sense Memory")?
         Az effektek mellett egy másik jellemzője a zenének a zongoratéma, melynek lágy verziói kellemes pontjai az egyébként ridegnek tűnő aláfestésnek. Ezzel Jeremy karakterét kívánta érzékeltetni Tyler, pontosabban azt, hogy a kiszabadulásért egyre elkeseredettebben küzdő ügynök miként próbál kapcsolatot teremteni a külvilággal, illetve miként igyekszik minden lehetőségben meglátni a reményt. Ide tartozik többek között a "The Blind Watchmaker", a "Regarding Melancholy", továbbá a legüdítőbb színfoltnak mondható "Coda" is, amely szerkezeti felépítését tekintve már a kommerszebb Tyler-művek drámai témáival rokonítható.

         A "Gyötrelmes csapdá"-val kapcsolatos első beharangozót követő lemondásom eredménye végül az lett, hogy a score egy csapásra kedvelt hallgatnivalómmá vált, ugyanakkor a fenti értékelésemnél többet nem érdemel, mivel a zenei megoldás tekintetében érdekesnek és színesnek mondható muzsika sajnos szűkölködik a változatosságban. Az első néhány tétel után már egyértelműen belőhető a zenét ezúttal majdnem egyszemélyes hadseregként megteremtő Brian Tyler (aki az összes hangszeren maga játszik, továbbá egyedül vette fel és keverte ki a muzsikát) albuma, amely a játékidő előre haladása során mindössze egy-két alkalommal mutat eltérést az addig hallottakhoz képest, s azok is igen rövid ideig tartanak.


    Kulics László
    2012.04.27.




    Tracklista:

      1. Brake (Main Title) (2:09)
      2. Roulette (3:36)
      3. The Blind Watchmaker (3:26)
      4. Inside the Box (1:35)
      5. Regarding Melancholy (1:44)
      6. Pale Blue Dot (2:12)
      7. Surroundings (1:46)
      8. Pusher (2:40)
      9. Annalen Der Physik (3:49)
    10. Loss (4:51)
    11. The Cold and the Dark (3:01)
    12. Intrinsic Motion (2:14)
    13. Sense Memory (2:43)
    14. Suspicions (2:54)
    15. One Last Chance (3:34)
    16. Coda (4:32)
    17. Brake (End Title) (3:21)




    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Atonement

    Buried

    Devil

    Twin Peaks

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam