FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Bourne Ultimatum (John Powell)    THE BOURNE ULTIMATUM   (2007)
       A Bourne-ultimátum


      

       zene: John Powell
       vezényel: Gavin Greenaway
       kiadás éve: 2007
       kiadó: Decca Records
       játékidő: 54:58




         Idén nyáron Jason Bourne hazatért. Igaz, nálunk érthetetlen módon csak az ősz második felében, de az biztos, hogy a külföldön kritikai- és közönségsikert elért bombasztikus harmadik, utolsó (?) epizód nálunk is sikeres fogadtatásban részesül. Paul Greengrass és Matt Damon ezúttal is mindent beleadtak, és még kevesebb cselekménnyel, de még több akcióval küldték a moziba a legújabb kalandot. A szakmának újabb leckét feladó angol direktor művét látva aligha sejtenénk, hogy a történelem megismételte önmagát, és az első Bourne-filmhez hasonlóan az "Ultimátum" is sok-sok szenvedés és találgatás után nyerte el végső formáját. Először is nem volt történetileg hova indulni a második film után. Az interneten a forgatás közben hamar elterjedtek a pletykák, hogy a forgatókönyv pocsék, és a film várhatóan csalódás lesz. Hogy így volt-e, vagy sem, már nem is lényeges. Matt Damon viszont maga nyilatkozta, hogy hosszú jelenetsorokat forgattak le anélkül, hogy tudták volna, milyen helye lesz a végső vágásban. De egy ilyen gerillafilmesnek, mint Greengrass, úgy tűnik, ez sem akadály, sőt, sokszor nyomás alatt születnek a legjobb művek, így "A Bourne-ultimátum" a sorozat méltó lezárása lett.

         A film egy óriási akció-hullámvasút, a hektikus vágást végig a zene fogja össze. Számos 10-15 perc hosszúságú akciójelenet van a filmben, mely alatt végig ott szól John Powell score-ja. Ha pálcát akarnék törni a szerző felett, rögtön ráfognám, hogy kényelmességből mennyire spórolt az új szerzeményekkel ezúttal, de másról van szó. A film vágása szinte megkívánja, hogy valamiféle vezérelvet kövessen a hatalmas kavalkádban, és ennek nagyszerűen megfelelhetett vágás közben "A Bourne-csapda", és helyenként még "A Bourne-rejtély" score-ja is. "Semmi újat" - volt Paul Greengrass első utasítása Powellnek. Szerencsére szerzőnk csak részben követte ezt a kérést, de így is néhol komplett átemelésekkel találkozhatunk a két korábbi epizód zenéjéből, itt-ott apró változtatásokkal az időzítésben, változtatásokkal a hangszerelésben, hogy a helyszínek atmoszféráját, kultúráját jobban kövessék.
         Két nagy akciójelenet és azok aláfestései szolgálnak ennek például. Az első a "Tangiers", mely adrenalinpumpáló, embertelen tempót diktáló, közel-keleties és bourne-os hangzású vonósjátékkal kezdődik, amit szinte csak a filmtől, a hangeffektektől különállóan élvezhetünk. A zene kétharmadánál az eredeti kompozíciókat felváltja a "Supremacy"-ből ismert "Berlin Foot Chase" - azaz szinte hangjegyről hangjegyre megtartott, és csak minimálisan áthangszerelt változata - hogy aztán némiképp csonkán lekeverve kihagyják a tétel végét a filmben lezáró őrült ütősfutamokat, melyek Bourne ablakokon való ki-be ugrálását festik alá. Bár aki ezt hiányolja, hallgassa meg a "The Bourne Identity" "At the Farmhouse" című trackjének második felét.
         Ezen a ponton el is érkeztünk az album legjobb tételéhez, a "Waterloo"-hoz, mely a film monstre akciószekvenciájához íródott. Sajnos egy-két megoldást itt sem kapunk meg a film alatti hosszabb változatból, de ne legyünk telhetetlenek. A darab rögtön a "Supremacy" "Gathering Datá"-jával indít, majd két perc után következnek az eredeti dallamok, és az alapjáratot hamar megadják a már oly jól ismert és szeretett marimba- és az erőteljes tempót diktáló konga-, illetve vonóshangzások. Hogy mindez ne legyen elég, Powell a "United 93"-ben kifejlesztett pulzáló, propellerhangszerű elektronikus megoldásokat is hozzáfűzi a kompozícióhoz. A szerző Media Ventures-ös időszakából néha beköszönő rezeshangzások és "zimmeres dobok" sem rontanak az összképen. Vájtfülű Bourne-fanok pedig - mint jelen cikk írója - felfedezhetik továbbá, amint később belép a pergő eredeti szerzemények és összekötő dallamok közé a "Moscow Wind Up" is, az előző film zenéjéből. Akárhogy is, nagyon sokat hallgatom a score-t, így elnézem ezeket. Ha a temp score másolására is volt késztetve a szerző, jól csinálta, amit csinált, és a "Waterloo" az év egyik akciózenéje.

         A "Supremacy" erényeit - akciótételei mellett - a változatosságot hozó nyugodtabb és/vagy szomorúbb szerzemények hozzák. Abból emlékszünk mindannyian a "Goa" című számra, mely abban a filmben a kezdeti indiai, vágyakkal teli állapotokat festette alá, majd később Franka Potente karaktere, Marie halála után Jason gyásztémája lett. Itt a "Thinking of Marie"-vel értelemszerűen ugyanezt a zenét kapjuk, ugyanebből a célból.
         Érdekes módon az "Assets and Targets" című másik nagyívű tétel kimaradt a moziból, és feltehetően egy kompletten kivágott jelenet alatt szerepelt. A CD-t viszont előbb kiadták, minthogy a zenei munkálatok a filmen befejeződtek volna. Végül a hagyományoknak megfelelően Moby zárja ismét az albumot külön a film számára remixelt "Extreme Ways"-ével. Jó ötlet új verzióban tálalni az ötéves szerzeményt, hisz az eredeti dalt már ronggyá koptatták a Bourne-filmek, így ráfért egy kis ráncfelvarrás.

         Az albumon továbbra is egy zseni munkáját halljuk, de valljuk be, hiányzik belőle a remélt mennyiségű eredetiség. Ha mindezt elsőre hallanám, ugyanúgy kilenc pontot kapna, mint elődje, ha pedig objektív akarnék lenni, a másik két Bourne-műt is figyelembe véve hetet adnék rá. De lassan három hónapja hallgatom a zenét szakadatlanul, és csak nem tudom megunni, így kap végül tőlem nyolc pontot.


    Berkes Zsolt
    2007.10.27.




    Tracklista:

      1. Six Weeks Ago (4:31)
      2. Tangiers (7:40)
      3. Thinking of Marie (3:51)
      4. Assets and Targets (7:18)
      5. Faces without Names (3:31)
      6. Waterloo (10:38)
      7. Coming Home (3:19)
      8. Man Verses Man (5:45)
      9. Jason is Reborne (4:04)
    10. "Extreme Ways (Bourne's Ultimatum)" - Moby (4:22)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Bad Boys

    The Bourne Identity

    The Bourne Supremacy

    United 93

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam