FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Blue Thunder (Arthur B. Rubinstein)

    Filmek alatt hallott zenék



       BLUE THUNDER   (1983)
       Kék villám


      

       zene: Arthur B. Rubinstein
       vezényel: Arthur B. Rubinstein
       kiadás éve: 1983
       kiadó: MCA Records
       játékidő: 40:13




         Amikor baráti társaságomban egy-egy, a nyolcvanas évek során készült alkotás kerül szóba, gyakran a "Hát ez klasszikus '80-as." mondattal illetjük. A "klasszikus" jelző azonban ebben az esetben nem feltétlenül azt jelenti, hogy a szóban forgó produkció valahol is díjakat bezsebelt kasszasikerként lenne számon tartva (sőt), hanem hogy valamilyen oknál fogva (legyen az akár egy jelenet, vagy egy szereplő) meghatározó gyermekkori filmes élményünk volt. Ebbe a halmazba tehát a Schwarzenegger-Stallone-Norris vonulat éppúgy beletartozik, mint a vígjátékok vagy éppen a trash horrorok. A magam részéről ide sorolom John Badham rendező ("A bérgyilkosnő") 1983-as akciófilmjét, a "Kék villám"-ot is, amely egy szuperhelikopterről és annak tesztpilótájáról, Frank Murphyről (Roy Scheider) szól. Bár már évek óta nem volt szerencsém ehhez az alkotáshoz, annak idején megszámlálhatatlan alkalommal néztem meg, egyfelől az azóta már az MGM stúdió floridai parkjában méltatlan körülmények között sínylődő helikopter és annak légi akciói, másrészt az akkoriban általam még csak "A cápá"-ból ismert Scheider játéka miatt.
         A film aláfestő muzsikájának elkészítésére Arthur B. Rubinsteint szerződtették, aki eddigi karrierje során komponistaként, valamint zenei rendezőként közel kétszáz mozifilmben, illetve tévés produkcióban működött már közre. Badhammel az 1981-es "Mégis kinek az élete?" című dráma során kerültek először munkakapcsolatba, melyet olyan további mozik követtek, mint például a hazai VHS-korszak közkedvelt darabjainak számító "Jobb ma egy zsaru, mint holnap kettő", a "Háborús játékok" vagy a "Zsarulesen".
         Rubinstein score-jában (a film műfajából adódóan) elsősorban a feszültséggel teli percek, valamint az akciót és Murphy heroikusságát alátámasztó dallamok váltakoznak egymással. A muzsika azonban a nagyzenekar helyett - a kor szellemének megfelelően - a szintetizátorok nyújtotta hangzásvilágra épül, melyet alkalmanként egy teljes értékű rezesszekció, valamint néhány ütős és vonós játéka színesít. Bár jómagam idegenkedem a szintizenéktől (és örömmel hallgatnám meg egyszer ezt a muzsikát fordított arányú hangszereléssel is), azt mindenképpen el kell ismernem, hogy szerzőjének rendkívül jól sikerült ráéreznie a film hangulatára és arra, hogy milyen aláfestés illene hozzá a leginkább. A könnyen megjegyezhető főtéma és annak zongoraváltozata mellett a legkiemelkedőbb és leghangulatosabb tételek egyértelműen a helikopteres bevetések jeleneteihez (mint amilyen például az éjszakai megfigyelés vagy a filmvégi üldözés is) készültek. Ezek kiválóan tükrözik, hogy milyen színes és dinamikus muzsikákat lehet kihozni a szintetizátorokból akkor, ha valaki az ezen hangszerek adta lehetőségekkel tisztában van.
         A film zenéjét az MCA jelentette meg a mozipremierrel párhuzamosan, és a lemezboltokban (persze mondanom sem kell, nem itthon) azóta is csak erre a bakelitre lehet rábukkanni. Ugyanakkor évekkel ezelőtt az üzérek nem túl áldásos tevékenységének köszönhetően "kereskedelmi forgalomba" került egy, a Super Tracks Music Group. által eredetileg promóciós szándékkal készített CD is, amely meglehetősen borsos áron cserélt gazdát, manapság azonban már jóval olcsóbban kínálják. Remélhetőleg valamelyik nagyobb kiadó a közeljövőben lát majd fantáziát abban, hogy az MCA bakelitjét egy digitálisan felújított hanggal rendelkező, bővített verzió váltsa fel.


    Kulics László
    2007.09.27.




    Tracklista:

      1. Main Title / Dusting (6:23)
      2. Kate's Theme (1:42)
      3. Nam Flashback (2:26)
      4. Sunrise at Pinkville (4:26)
      5. Follow My Leader (2:57)
      6. Theme from Blue Thunder (Murphy's Law) (3:13) *
      7. Ride with the Angels (3:55)
      8. Nightmare (1:28)
      9. Thermographics (4:19)
    10. River Chase (2:33)
    11. Hide and Seek (4:16)
    12. Theme from Blue Thunder (Dance Version) (3:25) *

    * előadja: The Beepers

    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Blade Runner

    King Solomon's Mines

    No Mercy

    The Terminator
    (The Definite Edition)


    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam