FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Blood Diamond (James Newton Howard)    BLOOD DIAMOND   (2006)
       Véres gyémánt


      

       zene: James Newton Howard
       vezényel: Pete Anthony, Gavin Greenaway
       kiadás éve: 2006
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 61:26




         A polgárháború sújtotta Sierra Leonéban a kegyetlenségéről híres RUF (Revolutionary United Front) gerillatámadásainak visszaszorítása a kilencvenes évek elejétől kezdve mind a helyi kormány hadseregének, mind a nyugat-afrikai békefenntartó erők számára egyaránt nagy kihívást jelent. A húsz-harmincezer fősre saccolt, folyamatosan fejlődő sereg megmozdulásai a kilencvenes évek végére egyre precízebbé váltak (ennek egyik eredménye az volt, hogy 1999 januárjában Freetown közel felét sikerült elfoglalniuk), melynek fő okai elsősorban a jó logisztika és a gondos előretervezés voltak. A lázadók között rengeteg gyermeket is lehetett látni, kiknek toborzása brutális módon történt: sokszor azzal kényszerítették őket a katonáskodásra, hogy lemészárolják a szüleiket és a falu főnökét, s az árvává váltaknak így megszűnt minden kapcsolatuk egykori otthonukkal. Amellett, hogy a kisgyermekeket gyakran alkoholos és kábítószeres állapotban küldték bevetésekre, a RUF egyik ismert stratégiája közé tartozott az is, hogy a harcok során ártatlan nőket és gyermekeket élő pajzsként használtak fel. Mindezen túl természetesen őket sem hagyták hidegen a gyémántok: közel annyi energiát fektettek az ékkövek bányászatába, mint a harcokba, hiszen eladásukkal könnyebben tudták fedezni a hadi- és más egyéb kiadásaik költségét. Ugyan 1999 nyarán megszületett a Loméi egyezmény az elnök és a lázadók vezére között, ám a benne foglaltatott feltételek (például, hogy a békéért cserébe számos lázadó és gyilkos amnesztiát kapott) egyik felet sem elégítették ki igazán, ezért a mai napig folynak a kisebb-nagyobb harcok. Az állandó konfliktusok következményeként Sierra Leonéban az átlag élettartam egyike lett a legalacsonyabbaknak: mindössze harminchét év.
         Ebbe a rideg valóságba helyezte történetét és szereplőit a "Véres gyémánt" forgatókönyvírója, Charles Leavitt ("K-PAX - A belső bolygó"). 1999-ben járunk, amikor a mendei halászt, Solomon Vandyt (Djimon Hounsou) a RUF emberei elszakítják családjától, és arra kényszerítik, hogy a gyémántmezőkön dolgozzon, miközben fiát seregük sorába állítják. Egy napon Solomon különleges gyémántot mos ki a folyómederből, amit aztán elás, tudván, csak ezzel változtathat családja sorsán. A drágakőről tudomást szerez az egykori zsoldos, Danny Archer (Leonardo DiCaprio) is, akit csak két dolog foglalkoztat: a gyémánt- és a fegyverkereskedelem. Míg Solomon hozzátartozói szabadságát látja a kőben, addig Archernek mindez a korrupt és kegyetlen országból való kijutás biztos záloga. Az egyébként igen különböző jellemű férfiak sorsa ennek a "kavicsnak" köszönhetően lassan összefonódik, amiből a gyémántipar korrupt vezetőit leleplezni igyekvő riporternő, Maddy Bowen (Jennifer Connelly) sem marad ki.

         Edward Zwick azon rendezők sorát gyarapítja, akik nem kifejezetten ragaszkodnak egy adott komponistához, s ezáltal James Horner ("Szenvedélyek viharában") éppúgy készíthetett már aláfestést a rendező filmjéhez, mint Graeme Revell ("Szükségállapot"), vagy Hans Zimmer ("Az utolsó szamuráj"). A "Véres gyémánt" kapcsán pedig ezúttal is egy elismert komponistát, James Newton Howardot vonta be a munkálatokba, akivel ez volt az első kollaborációja. A szerzőnek egy, a mostanitól kissé eltérő jellegű alkotása, "A tolmács" révén korábban már lehetősége nyílott arra, hogy muzsikájával megidézze Afrikát - amellett, hogy többek között a "King Kong", a "Dínó" és a "Vírus" zenéiben is felcsendült néhány, a kontinensre utaló tétel -, ám a szimfonikus és tradicionális elemeket ilyen szinten ötvöző score-t eddig még sosem hallhattunk tőle.
         A produkció zenéjének feljátszásában - amelyre egyébként 2006 októberében került sor - a több mint száztíz fős zenekar (akik természetesen váltakozva voltak jelen), a huszonöt tagú Africans Children's Choir, és a harminckilenc fős Metro Voices mellett számos szólista (mint például a dudukon játszó Djivan Gasparian, Maya Beiser csellista, valamint a népszerű szenegáli énekes, Youssou N'Dour) is részt vett. Ebből az összetettségből adódóan a score feljátszásának helyszínei jelentősen megoszlottak: míg a nagyzenekari részek és a Metro Voices énekei a londoni AIR stúdióban lettek rögzítve Pete Anthony vezényletével, addig a Gavin Greenaway irányította gyermekkórus, és a számos szólista hat másik, főként Los Angeles-i székhelyű stúdióban (melyek listáján a Todd-AO-t éppúgy megtaláljuk, mint a Remote Control Productionst és Newton Howard saját stúdióját) adta elő a rájuk eső zenerészleteket. A történet helyszíne által megkövetelt hangszerelés gondos megválasztása mellett a kellő hatás elérése érdekében a komponista két afrikai dalt, a "Solemn Prayer"-t, valamint a "Nangirirá"-t is beleszőtte művébe, amellyel így még közelebb hozta hozzánk, hallgatókhoz a fekete kontinenst annak minden varázsával és veszedelmével egyetemben.

         A produkció kronológiáját némileg felborító filmzenealbum tételei hangulatukat tekintve három különböző részre bonthatóak. Az egyikbe az olyan drámai töltettel bíró jelenetek alátámasztásai tartoznak, mint a "Maddy & Archer", a "Solomon Finds Family", a "Goodbyes", a "Your Mother Loves You", illetve a "Thought I'd Never Call?". Ezek mindegyikében a komponistától már megszokott, ám soha meg nem unható, szép ívű, leginkább vonósok által előadott dallamok kerülnek előtérbe, amelyek Solomon esetében halk dobokkal, Archernél pedig zongoraszólammal egészülnek ki.
         Kalandfilm lévén azonban nem hiányozhatnak a lendületesebb, a városokban és a sok veszélyt magukban rejtő, ámde meseszép tájakon való mászkálást alátámasztó darabok sem. Számomra az ide sorolható "Crossing the Bridge", az "Archer & Solomon Hike", a "Solomon's Helping Hand", az "I Can Carry You", a "London", illetve az album score-részét záró, rendkívül impozáns "Solomon Vandy" képezik a kiadvány igazi értékét, ugyanis Newton Howardnak ezeken keresztül sikerült igazán visszaadnia a földrész hangulatát. A drámai részekhez hasonló stílusban játszó szimfonikusokat most a különféle ütősök (úgy, mint taiko, konga, üstdob, és még sorolhatnánk) könnyed tempója vezeti, amelyet Youssou N'Dour - akit, ha ez a zene tíz évvel korábban született volna, minden bizonnyal Lebo M helyettesítene - vokálja tesz teljessé, s ekkor kerülnek leginkább előtérbe a muzsika egyik alapdallamát képező, folyamatosan ismétlődő háromhangjegyes motívumok.
         A dinamikus akciótételek (mint amilyen a kiadvány elején hallható "Village Attack" és a "RUF Kidnaps Dia", vagy a későbbi "Fall of Freetown" - "Diamond Mine Bombed" kettős) elsősorban a kapkodó vonósok, az elektromos gitár, a dübörgő dobok, a gyorsan pengetett oud (ami egyébként inkább az arab világra jellemző, mintsem Afrikára, ám remekül beleolvad az összképbe), és a vészjósló rézfúvósok játékából építkeznek. Minthogy a hozzájuk kapcsolódó jelenetek sem egy természetfilm tempójával büszkélkednek, az aláfestés is többnyire csapong a különféle altémák között, amik a lemezen lényegesen erőteljesebbnek tűnnek, mint a film alatt, mivel ott a különféle effekteknek köszönhetően a háttérbe szorulnak.

         A három, a filmből származó betétdallal (a tradicionális "Ankala", a "Baai", valamint a "When Da Dawgs Come Out to Play") záródó kiadvány remek kikapcsolódást nyújt az olyan hollywoodiasított afrikai zenék kedvelőinek, mint amilyen például Hans Zimmer "Tears of the Sun"-ja is. James Newton Howard muzsikáját a Varése Sarabande egy igényes kiadvány keretében kínálja a rajongók számára: a tizenkétoldalas, színes képekkel, rendezői feljegyzéssel és a zenével kapcsolatos, tömérdek információval megtűzdelt kiadvány egyetlen negatívuma számomra a borítókép (és az ugyanazt tartalmazó CD-nyomat) kinézete, amiről persze nem a lemezcég alkalmazottai, hanem a filmplakát tervezője tehet.


    Kulics László
    2007.04.02.




    Tracklista:

      1. Blood Diamond Titles (1:32)
      2. Crossing the Bridge (1:41)
      3. Village Attack (1:52)
      4. RUF Kidnaps Dia (3:02)
      5. Archer & Solomon Hike (1:55)
      6. Maddy & Archer (1:56)
      7. Solomon Finds Family (2:09)
      8. Fall of Freetown (4:45)
      9. Did You Bury It? (1:36)
    10. Archer Sells Dimond (1:40)
    11. Goodbyes (2:40)
    12. Your Son is Gone (1:21)
    13. Diamond Mine Bombed (4:31)
    14. Solomon's Helping Hand (1:11)
    15. G8 Conference (2:36)
    16. Solomon & Archer Escape (2:12)
    17. I Can Carry You (1:30)
    18. Your Mother Loves You (2:24)
    19. Thought I'd Never Call? (3:56)
    20. London (2:38)
    21. Solomon Vandy (2:11)
    22. Ankala (4:12) *
    23. Baai (4:37) **
    24. When Da Dawgs Come Out to Play
          (Album Version) (3:19) ***

    * előadja: Sierra Leone's Refugee All Stars
    ** előadja: Emmanuel Jal és Abdel Gadir Salim
    *** előadja: Bai Burea, Masta Kent, and Bullet Rhymes



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Dinosaur

    The Interpreter

    Outbreak

    Tears of the Sun

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam