FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Blood & Chocolate (Reinhold Heil, Johnny Klimek)    BLOOD & CHOCOLATE   (2007)
       Vér és csokoládé


      

       zene: Reinhold Heil, Johnny Klimek
       vezényel: Joris Bartsch Buhle
       kiadás éve: 2007
       kiadó: Lakeshore Records
       játékidő: 60:11




         A nézhetetlen és a még élvezhető B-kategóriás alkotásokat elválasztó vékony határon lavírozó "Vér és csokoládé" az elmúlt években virágkorukat élő minimál-költségvetésű horrorfilmek egyik nem túl fényes darabja. Amerikában nagyon szerény bevételt produkált a tavaly télen mozikba került film, bevételi adatai pedig jól mutatják, hogy szerencsésebb lett volna kapásból a tékák polcaira száműzni, ha már a minőséget ahhoz igazították. A film történetét Ehren Kruger forgatókönyvíró jegyzi, aki "A kör" vagy éppen "A titkok kulcsa" című mozikkal lett ismert, és jelenleg a "Transformers" második részét csiszolgatja. A producerek feltehetően azt gondolták, hogy a "Vér és csokoládé" a korábbi munkáihoz hasonló nívós alkotás, ezért is bízhattak a mozis bemutató sikerében. Azonban bizonyára nagyot csalódtak, mivel a film egyik legjelentősebb hibája pont a rémesen buta, más alkotásokból összeollózott, egyediségmentes sztori. Egy jó adag "Underworld"- és "Penge" filmekből megismert elem keveredik különböző tinivígjátékok, illetve tévésorozatok ("Buffy, a vámpírok réme", "Angel") stílusával. Persze ha mindez normálisan lenne megrendezve, akkor még talán nézhető is volna a dolog, ezzel szemben a filmhez valamiért egy teljesen ismeretlen német rendezőnőt szerződtettek le. Katja von Garnier honfitársát, Uwe Bollt megszégyenítő tehetségtelenséggel készítette el a "Vér és csokoládé"-t, és olyannyira alulmúlta Bollt, hogy ő már trükkökkel sem törekedett leplezni a minimálbüdzsét és a rendezői szakértelem hiányát.

         A címben rejlő "vér" szó a filmben rohangáló vérfarkasokból eredeztethető, a csokoládé meg abból, hogy a főhős lány egy édességboltban dolgozik (még jó, hogy nem háztartási gépeket árul, mivel furcsa cím lett volna a "Vér és porszívó"). A Romániában játszódó történet központi figurái tehát a vérfarkasok, akik vígan élik életüket, úgy táncolnak, mint a "Penge" vámpírjai, és olyan közösséget alkotnak, mint az "Underworld" vérszívói (szóval valóban komoly, kreatív írói teljesítménnyel van dolgunk). Embert azonban nem esznek, és vért sem isznak, mivel jól nevelt vérfarkasok ilyet már nem tesznek. Néha egy-két gonosz bűnös egyént megkergetnek az erdőben, és ha az nem fut elég gyorsan, akkor meg is harapdálják - ennyiben egyébként ki is merülnek a film horrorisztikus elemei. A konkrét történet a már említett csokiboltos farkaslány (Agnes Bruckner) és egy Romániában tengődő idegen (Hugh Dancy) bimbózó szerelméről szól. A film elején még túl sok minden nem történik, aztán főhőseink egy sötét templomban összeismerkednek, innentől pedig hangsúlyossá válik a szerelmi szál, mely körülbelül így zajlik le: - Ki vagy te? - Nem mondom meg. - Szeretlek. - Én is téged. - Mit titkolsz? - Menekülj, mert nem az vagyok, akinek látszom. - Nem megyek, mert szeretlek. - De menjél! - De mondom, hogy nem megyek! - Ha nem mész, megesz a barátom, úgyhogy menekülj! - Nem esz meg, mert én megölöm. - De nem ölöd meg, mert erősebb. - De megölöm, bizisten! - Jaj, ne öld meg! - Megöltem. - Jaj, miért? És mindezt képzeljük el Bukarest lepukkant utcáin, külvárosaiban, egy ódon és romos építményt rejtő erdőben, meg természetesen a sötét templomban. Ez persze nagyon hatásos lenne, de sajnos az erdőben sok a műnövény és a fröccsöntött műanyag díszlet, a romos épületek meg túlzóan romosak. Előbbi nagyon látványosan mű, és ezért kínos, utóbbi meg azért, mert a romosságot nem a sztori követelte meg, hanem csak ennyire futotta a költségvetésből.
         A mozi legnagyobb hibája ugyanakkor nem a tucatszor megfilmesített történet, vagy az igen béna forgatókönyv, sokkal inkább ott kezdődik a probléma, hogy a filmben van farkas és ember is, de farkasember nincs. Persze a "Farkasokkal táncoló"-ban is van farkas és ember is, farkasember viszont ott sincs, de ugye abból a filmből nem is hiányzik, lévén nem róluk szól a történet. A "Vér és csokoládé" ezzel szemben elméletileg farkasemberes sztori, azonban a valószínűleg igen drága farkasember-jelmezt és maszkot egészen egyszerűen egy falka farkas alkalmazásával váltották ki - persze mondanom sem kell, hogy elég röhejesen megvalósítva. Az alkotók mindezt még fokozni is tudták, azzal az aprósággal, hogy a farkassá változás trükkjét egy Commodere 64-esen gyártották le. És ez nem vicc, a "Szellemirtók"-ban vagy a "Ghost" egyes jeleneteiben voltak olyan fénycsíkok, amikkel a "Vér és csokoládé"-ban farkassá alakulnak át a népek - ezek meg mégiscsak húsz-huszönöt éves filmek.

         A mozi zenéjét a Heil & Klimek-féle horrorzenegyártó manufaktúra jegyzi. A szerzőpáros tehetségéhez és tudásához nem férhet kétség, bizonyították már pár filmben, hogy a kardántengelypüfölésen kívül mást is tudnak csinálni, ha filmzenéről van szó. "A parfüm" vagy a "Sophie Scholl választása" aláfestései nagyon jól sikerült alkotások, nem úgy, mint "A barlang"-é, vagy "A holtak földjén"-é. Azonban a pénz az nagy úr, a horrorzenéket meg három nap alatt össze lehet dobni - gondolták a szerzők -, így sajnos elmentek ebbe az irányba. Sorban gyártják a hallgathatatlanság határát súroló zenéiket, és ez alól sajnos a "Vér és csokoládé"-é sem kivétel. Én nagyon szeretem a kitartott szintetizátorhangokkal operáló filmzenéket, de csak abban az esetben tudom elfogadni ezt a stílust, ha érzem, hogy ez egy tudatos koncepció eredménye, és nem az idő szűkössége vagy a feladat egyszerűsítése vitte rá a szerzőt, hogy ilyen zenét írjon. A komponista uraknál jelen esetben a tudatosság nemigen jöhet szóba, mert a film sem olyan stílusú, amihez túlságosan illene az ilyen enyhén ambientes műfaj. David Julyan (a fentihez hasonló magyar címmel rendelkező "The Descent - A barlang" komponistája) szokott hasonló alkotásokkal előrukkolni, viszont nála ez a hangzás minden bizonnyal koncepció lehet.
         A zenéből nehéz kiemelni részeket, de talán az első track ("Angels in the Snow") érdemel külön megemlítést, illetve a jobban sikerült tételek igen kis hányadához tartozik még a "Wolf Girl" is, melyre valamilyen pánsípos műhang miatt kaptam fel a fejem, továbbá a "The Second Hunt" dinamikája is élvezetes. Igazság szerint az album legfőbb hibája, hogy nagyon hosszú, egyórás játékidőre egy ilyen film zenéjénél semmi szükség, mivel a jó részeket a sok unalmas töltelékhümmögés egyszerűen lerontja. Az érdekesebb zenei megoldásokat tartalmazó trackeket meg nem lehet olyan nagy pozitívumnak tekinteni, ha a köztük lévő részek alatt elalszik az ember, vagy kedve lenne kikapcsolni az egészet.
         Összességében elmondható, hogy nem egy szörnyű vagy hallgathatatlan zene a "Vér és csokoládé" score-ja, sőt néha erős zenei megoldások is vannak benne (gondolok itt a pánsípos műhang témára). De vagy mindenen érezzem a kidolgozottságot, vagy semmin, és akkor nincs gond, mert nem lesz, aki kiadja vagy meghallgassa. Kaphatna a score simán magasabb pontszámot is, ha rövidebb lenne legalább húsz perccel, de sajnos túlzottan is hosszú, ugyanaz a hibája, mint "A barlang" CD-jének. Egyedül az menti fel a szerzőket, hogy ehhez a filmhez még ez a zene is túl színvonalas.


    Gregus Péter
    2008.05.21.




    Tracklista:

      1. Angels in the Snow (2:16)
      2. Wolf Church (2:19)
      3. Red (2:32)
      4. Gabriel / Heritage (1:28)
      5. The Distillery (1:59)
      6. Wolf Girl (2:19)
      7. The First Hunt (5:08)
      8. Krall's End (1:43)
      9. Wold Eyes (2:51)
    10. Pack Meets Leader (0:44)
    11. Searching for Vivian (1:24)
    12. Bone Church (1:55)
    13. Rafe and Aidan Fight (2:42)
    14. Rafe's Death (1:00)
    15. Take it, it's Silver (1:46)
    16. You Should Have Left Me (1:22)
    17. My Son Is Dead (1:56)
    18. The Gathering (1:56)
    19. The Second Hunt (3:47)
    20. The Creek (1:56)
    21. The River (1:02)
    22. Vivian Wounded (2:18)
    23. Film Warehouse (1:08)
    24. Kissing a Wolf (2:03)
    25. Run Free Little Girl (1:28)
    26. Pharmacy (2:47)
    27. Vivian Released (1:50)
    28. Distillery Fight (2:36)
    29. Gabriel's End (1:56)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Cave

    The Descent

    Land of the Dead

    Resident Evil: Apocalypse

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam