FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Blind Fury (J. Peter Robinson)

    Filmek alatt hallott zenék



       BLIND FURY   (1989)
       Vak végzet


      

       zene: J. Peter Robinson








         A videókazettás idők iránti nosztalgia szerencsére egyre gyakoribb napirendi pontja életünknek, hiszen egyre-másra kerülnek az olcsóbb DVD-megjelenések megállíthatatlan áradásának jótékony sodrásába a szinte már feledésbe merülő B-, C-, és még alacsonyabb kategóriájú filmek. Ilyen klasszikus darabként tekintek Phillip Noyce egyik korai akciófilmjére, a "Vak végzet"-re is, melyben Nick Parker (Rutger Hauer), mint vietnami háborúban megvakult veterán gyalogol keresztül fél Közép-Amerikán, hogy megtalálja rég elveszettnek hitt barátját. Botja helyett egy borotvaéles kard nyújt számára segítséget a tájékozódásban, s - Vietnamban szerzett harcművészeti tapasztalatai révén - egyszersmind az önvédelemben is. Ez utóbbira szüksége is van, régi barátja ugyanis időközben jócskán belecsöppent a kaszinóélet sötét ügyleteibe, s különféle stiklijei révén sikerült magára haragítania néhány alvilági nehézkutyát. Nick a leszámolás pillanatában érkezik barátja házához, s bár az asszonyt nem, fiát sikerül megmentenie, s a haldokló nőnek ígéretet tesz arra, hogy eljuttatja a gyermeket apjához. Útját profinak tűnő gengsztersereg, illetve a sráccal való kapcsolatának nehézkes kibontakozása nehezíti meg, de a korszak akciófilmjei bájának megfelelően sok kardozással, verekedéssel, meneküléssel együtt végül újra összejön apa és fia, és az is kiderül, miért is vesztette el valójába Nick a látását.
         A film egyébként soha ki nem adott (és még a válogatáslemezeket is elkerülő) zenéje már az első megtekintéskor teljesen elvarázsolt. Lassú, de magával ragadó tempójú, szintipop-jellegű bluesként jellemezhetném a főtémáját, de valójában annyira eredetinek érzem mind a mai napig, hogy nemigen találnék ehhez hasonló művet viszonylag széles filmzenei ismereteimben. J. Peter Robinson, aki mindezt megalkotta, sem előtte, és (megkockáztatom) sem azóta nem komponált ennyire egyéni hangvételű zenét, melynek varázsa elsősorban hangulatában és egyszerűségében rejlik. Filmben hallott egyéb tételei közül az üldözés feszültségteli, jellegzetes témája tér vissza gyakrabban (főleg ritmikai eszközök megszólaltatásával), illetve egy-egy Vietnamra történő utalásban némi ázsiai motívum jelzi, hogy a komponista szélesebb zenei rálátással rendelkezik holmi alap-akciózeneszerzőknél. A szintetizátoron előadott, lazább és kifejezetten kísérő típusú filmzene szerintem méltán megállná helyét a '80-as évek elektronikus prüntyögésekkel tarkított zenei aláfestései között, ha egyáltalán valaha kiadásra kerülne. Addig azonban annak, aki velem együtt szimpatizál ezzel a muzsikával, marad a DVD stáblistája, ami mindenképpen több, mint a semmi - s a VHS-kiadással szemben itt még a magyar szinkron készítőinek névsora sem zavar be.


    Tihanyi Attila
    2006.04.02.





    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    J. Peter Robinson:
    Kelet és Nyugat között (interjú)


    Knight Rider - The Stu Phillips Scores

    Kung Fu: The Legend Continues

    White Sands

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam