FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Birdy (Peter Gabriel)    BIRDY   (1984)
       Madárka


      

       zene: Peter Gabriel
       kiadás éve: 1985
       kiadó: Charisma Records
       játékidő: 35:37





         Madárka (Matthew Modine) egy katonai elmegyógyintézet lakója. A már gyermekkora óta madárbolond fiú a vietnami háború poklából menekülve szinte maga is madárrá változott: naphosszat szótlanul, a külvilágról tudomást sem véve, fogságba esett galambként gubbaszt a sarokban. Orvosa utolsó szalmaszálként az egykori jóbaráthoz, Alhez (Nicolas Cage) fordul, hátha a sebesült katona ki bírja szabadítani cimborája messze járó elméjét belső börtönének látszatra lebonthatatlan falai mögül.
         Alan Parker ("Angyalszív") egy olyan népszerű regényt választott ki megfilmesítésre, melynek bizonyos hányada tulajdonképpen megfilmesíthetetlen. A rendező így nem is bajlódott Madárka gondolatainak interpretálásával, inkább csak a könyvbeli valódi világ történéseire koncentrált. Az alapanyaghoz képest így egy jóval kézzelfoghatóbb eredmény született meg, ennek ellenére érintésre került benne minden lényeges szál, ezért William Wharton, a történet szerzőjének mondanivalója nem sérült. A "Madárka" egy jólsikerült adaptáció arról a megszállottságról, amelyet a kívülállók nem értenek meg (mert nem is érthetik meg), inkább leegyszerűsítik, és őrültségnek titulálják azt.

         Amennyit tett Peter Gabriel, a film zeneszerzője az igényes popzene megreformálásának érdekében, sajnos annál kevesebbet gondolt arra, hogy a filmzenék történelemkönyvének lapjait is minél többször töltse meg egyedi vízióival. Első filmzenéjét, a "Birdy"-t még kettő követte ugyan, de a "Krisztus utolsó megkísértése" és az "1200 mérföld hazáig" aláfestése legyen bármilyen szenzációs is, nem feledteti azt, hogy (betétdalait leszámítva) mindössze ennyiben merül ki mozgóképes közreműködése. Ez pedig rajongói szemmel nézve szinte rosszindulatú húzás tőle, mert már az első ilyen irányú próbálkozása alapján is egyértelmű, hogy ebben a műfajban szintén van keresnivalója.

         Az emberi testbe zárt madár különleges kozmoszának szemléltetéséhez különleges zenei megoldások is dukálnak, ezért a szerző elsősorban az ambient műfajához nyúlt. Célja az lehetett, hogy a dallamok segítségével tegyen utalásokat egy csodabogár érzékenységére, de eközben létrehozzon egy sajátos atmoszférát, egyfajta zenei álomképet is. Fő eszköze ebben a szintetizátor, amit azonban mindig kiegészít valamivel, hogy az összkép valami igazán speciális lehessen.
         Gabriel mesteri stílusteremtő képessége olyan szerzeményekben válik nyilvánvalóvá, mint az intim nyitány ("At Night"), amelyben a pánsíphoz hasonló instrumentet tapintatos ütemek kísérik, vagy a "Floating Dogs", ahol kísérteties lebegés mosódik össze egy ismétlődő gitármotívummal. A szférikus hangzású "Slow Water"-ről régebbi Vangelis-munkák juthatnak eszünkbe, míg a hipnotikus "Slow Marimbas" egy szélcsengő és egy zenedoboz ötvözésének hathat.
         Noha a filmzene alkotója Peter Gabriel, a zeneszerző, nem pedig Peter Gabriel, az énekes, nem hiányozhat az albumról jellegzetes hangja sem, mivel az mély fájdalmat sugalló, fojtott vokálként felbukkan a "Dressing the Wound"-ban, illetve a "Sketchpad with Trumpet and Voice"-ban is.

         A score nemcsak kimondottan a filmhez írt szerzeményekből áll. Mint az a borítón is olvasható, egy részük újrafelhasznált Gabriel-kompozíció: ének nélküli átiratok a hármas és négyes számú, külön címet nélkülöző szólóalbumairól. Így születik újjá instrumentálisan a "Family Snapshot" gyönyörű zongoraszólama ("Close Up címen"), a "Not One of Us" végéből meg "Birdy's Flight" lesz, ami egyre felgyorsuló törzsi dobjaival és fékevesztett gitárzúzásával remekül érzékelteti a hozzá tartozó jelenetben a címszereplő béklyóinak lehullását, és az azt követő felszabadultságot.
         A nyugtalan dobszólammal telerakott "The Heat" tulajdonképpen a "The Rhythm of the Heat" instrumentális verziója, a szomorkás "Under Lock and Key" pedig a "Wallflower" jellegzetes zenei alapjának továbbgondolása. A lemezt a "San Jacinto"-ból származtatott "Powerhouse at the Foot of the Mountain" zárja, amelynek fő motívuma (ami mintha egy visszafelé lejátszott pánsíphanggal lenne előadva) a végtelenbe gördülve ismétlődik, egészen addig, míg végleg el nem halkul...

         Az először bakeliten, majd 1985-ben CD-n is elérhetővé tett lemezt a perfekcionista művészen erőt vevő remastering-mánia (szólóalbumai is sorra jelentek meg feljavítva) miatt újra kiadták. Ha mindenféle csúnya anyagi motiváció eshetőségét elvetjük, akkor is ott marad a kérdés, hogy mi értelme megjelentetni tökéletesebb minőségben egy zenét - primitív, becsúsztatós papírtokban? Az új verzión plusz szerzemény nem található, a két hanganyag közt jelentős minőségi különbség pedig nincs, ezért én megelégszem a régivel. A 2002-es kiadvány így főleg azoknak ajánlható, akik szeretik, ha kiváló hangminőségű lemezük adathordozó felülete kétszeri tokbahelyezés után már úgy néz ki, mintha egy hagyományos lemezjátszó tűje szántott volna végig rajta.

         A "Birdy" soundtrack nem egy derűs darab, ellenben sötét hangulatának hála, egy pillanat alatt eléri hatását. Nem mondhatni korszakalkotónak vagy zseniálisnak, viszont eredetinek annál inkább, és miközben pörög a lemez, vele betekintést nyerhetünk egy, a miénktől merőben különböző dimenzióba. Peter Gabriel Madárkája elvont dallamokkal röpül, fokozatosan kap erőre, ám utána megbízhatóan szárnyal. Írhatnék róla bármit, de tulajdonképpen úgy lehetne találóan jellemezni: egyszerűen csak Peter Gabriel-es. És ezzel mindent el is árultam róla.


    Bíró Zsolt
    2006.07.18.




    Tracklista:

      1. At Nights (2:46)
      2. Floating Dogs (3:02)
      3. Quiet and Alone (2:35)
      4. Close Up (0:55)
      5. Slow Water (2:54)
      6. Dressing the Wound (4:10)
      7. Birdy's Flight (3:03)
      8. Slow Marimbas (3:24)
      9. The Heat (4:47)
    10. Sketch Pad with Trumpet and Voice (3:09)
    11. Under Lock and Key (2:28)
    12. Powerhouse at the Foot of the Mountain (2:24)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Chumscrubber

    Code 46

    A History of Violence

    The Jacket

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam