FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Bible (Hans Zimmer, Lorne Balfe)    THE BIBLE   (2013)
       A Biblia


      

       zene: Hans Zimmer, Lorne Balfe
       szólista: Lisa Gerrard
       kiadás éve: 2013
       kiadó: Mercer Street Records
       játékidő: 55:32




         Noha tulajdonképpen már nem nagyon találunk olyan történetet a Bibliában, melyet ne filmesítettek volna meg legalább egyszer, ennek ellenére a History Channel is elkészítette a saját, tízrészes verzióját, aminek a nagyképű "The Bible" címet adta. Talán nem túl erős ez a jelző, hiszen a világ legolvasottabb könyvét egészében lehetetlen megfilmesíteni néhány órában, és ez vélhetőleg e miniszériával sem sikerülhetett, a maga 561 perce ellenére sem. A három nem túl ismert, tévéfilmek és -sorozatok terén mozgolódó rendező, valamint öt író jegyezte epizódokat (melyek a kezdetek kezdetétől Jézus keresztre feszítéséig szaladnak át az eseményeken) 2013 tavaszán vetítette a csatorna, részenként 10-13 milliós nézettséggel. A 22 milliós költségvetés alaposan korlátozta a szóba jöhető színészeket, emiatt közöttük ismert nevet nem találunk (például Jézus alakítója, a portugál Diogo Morgado többnyire végtelen hosszúságú szappanoperákban játszott korábban), egyedül a narrátorként közreműködő Keith David ("A szakasz - Platoon", "Felhőatlasz - Cloud Atlas") tekinthető kivételnek. Arról, hogy a névtelen színészgárda felnőtt-e a feladathoz, hazánkban hivatalosan egyelőre nem lehet meggyőződni, de elképzelhető, hogy a szériával talán már ez év karácsonyának tájékán találkozhatnak a nézők valamelyik kereskedelmi csatornán.

         Úgy adódott, hogy a stáblistán ezúttal a zeneszerzőé (akinek két társa is van) a legismertebb név. A napjainkban leggyakrabban blockbustereknél feltűnő Hans Zimmert talán a téma fogta meg, hogy elvállalta ezt a kisebb volumenű felkérést, és hozta magával Lorne Balfe-ot is, aki eddig olyan moziknál segédkezett neki, mint az "Eredet - Inception", "A sötét lovag: Felemelkedés - The Dark Knight Rises" vagy éppen a "Sherlock Holmes". Hozzájuk társult szólistaként a feltehetően a saját vokálrészeit jegyző Lisa Gerrard is, aki 1999-ben aratta első filmzenei sikerét "A bennfentes - The Insider" score-jával, majd egy évvel később, Zimmerhez csatlakozva történt meg a diadalmas bevonulása a "Gladiátor" révén. Ezt követően még együtt dolgoztak "A Nap könnyei - Tears of the Sun" muzsikáján is, majd az együttműködés mintegy tíz évre megszakadt. Ugyan az énekesnő-dalszerző a Zimmer-közeli komponisták környékén többször is felbukkant (Harry Gregson Williamsszel közösen írt egy dalt "A tűzben edzett férfi - Man on Fire"-höz, illetve Ilan Eshkerivel együtt szerezte a "Torta - Layer Cake" score-ját), ám egészen 2013-ig kellett várni a Zimmerrel közös folytatásra.

         Ahhoz, hogy megkedveljük ezt az aláfestést, egy nem elhanyagolható pontjához megértően kell hozzáállnunk: ez pedig a régimódi hangzásvilág. Hogy a költségvetés nyomta-e rá a bélyegét a muzsika teljes egészére (valószínűleg igen), vagy pedig az alkotók vélték úgy, hogy a legjobb mellőzni a szimfonikus zenekart, nem tudni biztosan, de az tény, hogy - szigorúan a hangzást tekintve - a megközelítés, minden monumentalitása ellenére, egy olcsó produkciót idéz. Ugyan a rohamosan fejlődő technika már lehetővé teszi, hogy a vonósokat szoftverek vagy szintetizátor helyettesítse, ám attól még hallhatóan imitációk maradnak. Erre példa Thomas Bergersen, a Two Steps from Hell nevű, a trailerzenék világából érkező formáció egyik tagjának "Illusions" című, 2011-es szóló produkciója, amelyen hiába található olyan szenzációs felvétel, mint a nyitó "Aura", ha egyszer az albumot a fülsértően műanyag, vonósokat mindössze távolról megközelítő hangzás miatt képtelen vagyok egyhuzamban végighallgatni. Ám itt jön képbe az, hogy ha nem feltétlenül csak a nagyszabásúságra tör egy zeneszerző, akkor lehet ezt jól is csinálni, a Zimmer-Balfe-Gerrard triónak pedig összejött.

         A "Faith"-szel nyit a kiadvány, ami egy afféle stáblista alatti összegző kompozíció, és ezzel megkapjuk a lemez koronáját, mely valamiért előre került. E méltóságteljes, remekül felépített, Lisa Gerrard jellegzetes hangjával megtoldott 12 percben némileg szerényebb formában visszaköszön ugyan a "Gladiátor" szellemisége, de kopírozásról szó nincs. Persze ha nagyon akarjuk, a teljes score-ban néhol felfedezhetjük a Zimmer jegyezte "Arthur király - King Arthur" egyik zenei motívumának nyomait, de mindez nem ölt zavaró méretet. A fent emlegetett régimódiság az olyan szerzeményekben ölt leginkább testet, mint az "In the Beginning", a "Roma’s Lament", de a nem a legkorszerűbb szintihangzás mintegy leplezve van azzal, hogy élő vagy legalábbis annak ható hangszerek hangjai egészítik ki, mint például fuvola, furulya, különféle dobok és etnikus hangszerek, de a "Journey"-t meg egy vélhetően hangmintakollekcióból kiemelt férfi vokál színesíti. Lendületesebb részt keveset találunk (tulajdonképpen csak a "Pentecost", valamint a "Creation Choral" második fele ilyen), de a komplett műnek jót is tesz az a viszonylagos visszafogottság, mint amit a lefojtott hangú zongorával előadott "Zedekiah’s Sons"-ban, az örmény dudukot és a manipulált cimbalom hangjára emlékeztető kíséretet bevető "Daniel Prays"-ben, illetve az említett "Journey"-ban is tapasztalhatunk.
         Lisa Gerrard a szerzemények bő felét erősíti hangjával, hol erősebben, hol a háttérben meghúzódva. A teljesség igénye nélkül: az éteri "Hope"-ban, a misztikus "King David"-ben, a tipikusan sivatagot idéző "Pray for Us"-ban hallhatjuk felcsendülni összetéveszthetetlen orgánumát, és ott van a lemez végén lévő szép trióban ("Free Us, Save Us - The Nativity - Rise Up in Faith") is.

         Ahogy azt "A passió - The Passion of the Christ"-nál már a konkurencia elsütötte, az alkotáshoz kapcsolódóan itt szintén megjelent egy soundtrack, melyen ha a sorozathoz nem is, legalább a hithez azért köthető felvételek hangzanak el - ez esetben ráadásul még egyértelműbbé válik a bevételmaximalizálás hátsó szándéka, mert a két album címlapja száz százalékban megegyezik, csak míg a score-on a töviskoszorú közepében a szerzők neve olvasható, a válogatásalbumon (melyen Kenny Rogers az egyetlen ismertebb név) a "Music Inspired by the Epic Miniseries". A sorozat tíz része alatt elhangzó muzsikákból mindössze 55 percnyi került a CD-re, ami egyeseknek talán kevés lehet, ám a kiadvány sikere esetén talán követi egy "more music" korong is, hiszen választék még lehet a Zimmerék mellett hat, a borítón névvel is megemlített kiegészítő zeneszerző jegyezte zenei anyagban. S bár ez ugyan nélkülözi azt a mélységet és erőt, amelyeknek köszönhetően a "Gladiátor" aláfestése hosszú időre hivatkozási alap lett, de mindent egybevetve, a hasonló score-okban ínséges időkben azért egy kellemes hallgatnivalónak tekinthető.


    Bíró Zsolt
    2013.05.29.




    Tracklista:

      1. Faith (13:01)
      2. In The Beginning (3:53)
      3. Roma's Lament (5:57)
      4. Hope (2:44)
      5. Journey (3:19)
      6. Zedekiah's Sons (2:15)
      7. Daniel Prays (2:25)
      8. The Road To Jerusalem (2:06)
      9. Pentecost (2:25)
    10. King David (1:47)
    11. I Am (4:09)
    12. Pray for Us (1:58)
    13. Free Us, Save Us (2:34)
    14. The Nativity (5:23)
    15. Creation Choral (2:14)
    16. Rise Up In Faith (2:45)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Gladiator

    Karácsonyi filmzenék

    The Nativity Story

    The Passion of the Christ

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam