FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Beyond Rangoon (Hans Zimmer)    BEYOND RANGOON   (1995)
       A szabadság ösvényein


      

       zene: Hans Zimmer
       vezényel: Nick Glennie-Smith
       kiadás éve: 1995
       kiadó: Milan Records
       játékidő: 37:46




         Amellett, hogy A szabadság ösvényein kísérete merőben eltér attól a vonaltól, amellyel Hans Zimmer meghódította Hollywoodot, e mű a szerző pályafutásának azon minőségi darabjai közé is tartozik, ahova például az Afrika-periódusához köthető Egyedül a ringben vagy az Elválasztott világ score-ja. Az interjúk alkalmával e munkája éppúgy elkerüli a reflektorfényt, mint az életrajzában történő kifejtést, sőt, még albumismertetőt is szerény számban találni róla. Ennek oka egyrészt abból ered, hogy a moziból nem lett kasszasiker, kultikus alkotás, másfelől azon időszakban íródott, amikor Zimmert olyanokért ünnepelték, mint a Halálugrás, Az utolsó esély vagy az Oscar-díjjal jutalmazott Az oroszlánkirály dallamai, melyek ehhez képest lényegesen látványosabban lendítettek karrierjén. Mindezek mellett, amennyiben valakinél afelől érdeklődünk, milyen véleménnyel van erről az albumról, borítékolható, hogy elismerő választ kapunk...

         Ugyan a brit származású John Boorman (Excalibur) rendezése eljutott a Cannes-i Filmfesztivál Aranypálma-jelöléséig is, szélesebb közönségsikert nem könyvelhet el, holott a Patricia Arquette (Lost Highway - Útvesztőben) főszereplésével készült mozijával valós, borzalmakkal teli eseményt boncolgat, az 1988-as burmai felkelést, mely az elnyomás és az elhibázott gazdaságpolitika következményeként tört ki, majd követelt több ezer életet. Az Alex Lasker (A Nap könnyei), valamint az elsősorban fotósként ismert, s az itt taglalt eseményeket saját bőrén megtapasztaló Bill Rubenstein forgatókönyvéből készült A szabadság ösvényein mindezt egy amerikai turista, Laura Bowman (Arquette) kálváriáján keresztül igyekszik bemutatni, aki az egzotikus, gondtalan kiruccanás helyett a lakosság katonai rezsim ellen folytatott tüntetéssorozatába, küzdelmébe csöppen. Bár a kerettörténet fiktív, Rubenstein közreműködése révén nemcsak a háttérinformációk, továbbá az erőszakos cselekedetek ábrázolása mondható hitelesnek, hanem némely szereplő személye is megfelel a valóságnak.

         "Igyekszem olyan emberekkel dolgozni, akik valamiféle pluszt hoznak az életembe, és John ezen személyek egyike. Igazán inspiráló ember. Nem felejti el, hogy a filmzene nemcsak a rendezőről, hanem a komponistáról is szól. A magam részéről azt tudom mondani, hogy egy kiváló tehetség, aki kellő érzékenységgel lett megáldva" - nyilatkozta Boormannel kapcsolatban Zimmer, akivel útjaik ezen kívül sosem keresztezték egymást. Igaz, a direktor filmográfiáját elnézve, ő nem az a fajta ember, aki kitart a zeneszerzők mellett - majdnem mindig mással dolgozik együtt, s az elmúlt öt évtized során Ennio Morricone éppúgy megfordult nála, mint Trevor Jones vagy Rupert Gregson-Williams. Zimmer remekül ráérzett A szabadság ösvényein hangulatára, lényegére, aminek eredményeként egzotikus, szintetizátoros megoldásokkal és vonósszólamokkal tarkított szerzeményével a zenei felvételek erejéig egy csipetnyi Burmát csempészett a londoni Air Studios falai közé. Hangszerelés szempontjából a komponista ezen korszakából ismert szintis megoldásai mellett a különféle fémcsövek, illetve fafúvósok révén előtérbe kerültek a tájegységre jellemző ritmikus elemek, melyek hibátlanul domborítják ki az események színterét.
         A délkelet-ázsiai hangulat már az albumnyitó "Waters of Irawaddy"-tól kezdve magával ragadja a hallgatót, kinek képzelete e csodálatos dallamoknak köszönhetően hamar elkalandozik egzotikus tájakra. A fájdalmat, reménytelenséget sugalló női vokállal, illetve a fülbemászó ütőshangokkal Zimmer nemcsak a burmai helyzetet kívánta szimbolizálni, hanem Laura megtépázott sorsát is, a főszereplőnő lelkét ugyanis nemcsak az adott helyzet nyomasztja, hanem az is, hogy röviddel ezelőtt férjét és kisfiát egyaránt elveszítette. A score velejét nemcsak a nyitány, hanem a tízperces "Beyond Rangoon" is megragadja, melyek egyúttal a korong legcsodálatosabb darabjaiként aposztrofálhatóak. S bár a lakosság puskaporos hangulatban él, szerzőnk inkább az ezzel párosuló drámára helyezi a hangsúlyt, ami a Milan korongján is érződik, dinamikusabb megmozdulásra ugyanis mindössze az "Our Ways Will Part" első felében, a "Village Under Siege" végén, valamint az "I Dreamt I Woke Up"-ban kerül sor. Utóbbiból a karmesteri szerepet betöltő Nick Glennie-Smith is kivette a részét, e projekt legérdekesebb közreműködője azonban nem ő (hiszen ekkorra már számtalan korábbi Zimmer-darabnál jelen volt), hanem Marc Streitenfeld, aki 1995-től kezdett dolgozni Zimmer mellett, első önálló megbízatását azonban csak tizenegy évvel később kapta.
         Lényeges azt is kiemelni, hogy bár megannyi szintetizátoros támogatást tartalmaz, az arányok és a hangminták minősége okán A szabadság ösvényein kíséretére nem érvényes a technikai elöregedés. Egy rövid, ugyanakkor mindezt remekül demonstráló példa erre a "Freedom for Fear", ahol a mély vonósok és a fafúvósok elnyújtott játékát a köztük megbúvó szintis szólam húsz év távlatában sem húzza le, hanem erősíti.

         Hans Zimmer pályafutásának első tízéves etapjából A szabadság ösvényein kísérete mellett a méltán népszerű Az oroszlánkirály, az Egyedül a ringben, az Elválasztott világ, továbbá a Millennium: Tribal Wisdom and the Modern World aláfestései azok, melyeket stílusuk, atmoszférájuk révén külön lapon tartok számon - igaz, utóbbi dokumentumfilm zenéjén már érezni az idő múlását. Számomra ezek a darabok egyfajta oázist jelentenek a szerző pályafutásában, amit egykoron az akciómuzsikák, manapság pedig a modern elektronikus elemekkel, hangzásvilágokkal történő kísérletezgetés jellemez.


    Kulics László
    2015.06.26.




    Tracklista:

      1. Waters of Irawaddy (3:46)
      2. Memories of the Dead (1:43)
      3. I Dreamt I Woke Up (8:41) *
      4. Freedom for Fear (1:06)
      5. Brother Morphine (1:03)
      6. Our Ways Will Part (7:11)
      7. Village Under Siege (4:07)
      8. Beyond Rangoon (10:09)

    * zene: Hans Zimmer, Nick Glennie-Smith





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Pavlics Tamás          nem értékelte

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Crimson Tide

    Drop Zone

    The Ghost and the Darkness

    A World Apart

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam