FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Beowulf (Alan Silvestri)    BEOWULF   (2007)
       Beowulf - Legendák lovagja


      

       zene: Alan Silvestri
       vezényel: Alan Silvestri
       kiadás éve: 2007
       kiadó: Warner Bros. / WEA Records
       játékidő: 46:52




         Ha Robert Zemeckis filmet forgat, akkor annak zenei aláfestéséről biztos, hogy Alan Silvestri gondoskodik. Ezen aranyszabály immáron huszonhárom éve, "A smaragd románcá"-nak munkálatai óta állja meg a helyét: a páros ezidő alatt tizenkét nagyjátékfilmet (például a Vissza a jövőbe-szériát, és az Oscar-díjas "Forrest Gump"-ot is), valamint két tévés alkotás, a "Mesék a kriptából", és az "Amazing Stories" egy-egy epizódját készítette el közösen. S hogy a számos díjnyertes, és nem utolsósorban népszerű produkciót eredményező kollaborációjuk (mely leginkább a Steven Spielberg - John Williams duóhoz hasonlítható) a jövőben sem szakad szét, azt a 2009-ben bemutatásra kerülő "A Christmas Carol" jelenleg ismert stáblistája is alátámasztja.

         De ne menjünk ennyire előre az időben. A chicagói származású filmes, valamint a kottalapokat szabadidejében szőlőtőkékre cserélő művész ezúttal egy számítógép-animációs alkotás, a "Beowulf - Legendák lovagja" erejéig állt össze újra. A produkció a "Polár Expressz"-hez hasonlóan az úgynevezett "performance capture" technikával készült, így a színészek ezúttal is animált karakterekként köszönnek vissza a vászonról. Az alkotás történetének alapjául egy angolszász epikus költemény szolgál (amely egyúttal az óangol nyelv legrégebbi, teljes terjedelmében fennmaradt műve) középpontjában Beowulffal (Ray Winstone), Hygelac gaut király hős vitézeinek egyikével, aki nemcsak a rettegett óriással, Grendellel (Crispin Glover) száll szembe azért, hogy régi szövetségeseinek halálát megbosszulja, hanem annak gonosz, ámde rendkívül csábos anyjával, a Sötétség királynőjével (Angelina Jolie) is.
         A legenda ezen adaptációját 1997-ben vetette papírra az Oscar-díjas forgatókönyvíró, Roger Avary ("Ponyvaregény"), és a New York Times bestsellerírója, Neil Gaiman. Céljuk nemcsak a Beowulf-történet bemutatása volt, hanem olyan részeké is, amelyek az eredeti költeményben nem szerepelnek (fény derül többek között Grendel viselkedésének okára, valamint hogy mi történt azidő alatt, míg Beowulf a Sötétség királynőjének barlangjában járt), így a végeredmény néhány pontban igencsak eltér attól a mondától, amit egykoron vélhetően egy udvari énekes szerkesztett össze. A film eredetileg a DreamWorks égisze alatt készült volna, akik meg is vették a jogokat, ám a megvalósítás addig váratott magára, míg a jogok le nem jártak, s vissza nem kerültek eredeti tulajdonosukhoz, Avaryhoz. Zemeckis a már említett digitális technológiával szerette volna elkészíteni ezt a filmet, s 2005 januárjában Steve Bing producernek sikerült is meggyőznie az írókat arról, hogy ebben a formában is érdemes lenne belevágni a projektbe. Ezt - és a többi producer megnyerését - követően olyan neves színészeket sikerült leszerződtetniük, mint Sir Anthony Hopkins (Hrothgar király), Robin Wright Penn (Wealthow királynő) vagy John Malkovich (Unferth), terjesztési megállapodást pedig végül amerikai szinten a Paramounttal, nemzetközin pedig a Warner Bros.-szal kötöttek. Minden összeállt tehát ahhoz, hogy kezdetét vehesse az ősi földeken zajló misztikus kalandfilm elkészítése sárkányokkal, pokolbéli teremtményekkel, és emberfeletti erővel bíró harcosokkal, hogy aztán küzdelmük a hagyományos mozik mellett a 3D-s termekben is láthatóvá váljon.

         Alan Silvestrinek néhány motívumot már 2006 elején papírra kellett vetnie, ugyanis Wealthow királynő dalához az animátoroknak szükségük volt annak szövegére, amit az őt alakító Wright Penn énekelt fel. A komponista a feladat megvalósításához barátja, Glen Ballard dalszerző segítségét kérte (korábban "A múmia visszatér"-en, valamint a "Polár Expressz"-en is együtt dolgoztak), akivel nemcsak a Wealthow-féle dalokat (melyek az albumon "Gently As She Goes", illetve "A Hero Comes Home" címen találhatóak meg) készítette el, hanem a stáblista alatt felcsendülő "A Hero Comes Home (End Credits Version)"-t is. Míg az első kettő hárfa, csörgő és furulya kíséretében előadott énekek, addig ez utóbbi a "Beowulf" nagyzenekari témájának betétdal verziója, melyet Idina Menzel ad elő.
         Silvestri újabb kalandzenéje leginkább a "Van Helsing"-hez hasonlítható, de olyan korábbi műveivel is rokonítható, mint a "The Mummy Returns" vagy éppen a "Judge Dredd". A kiadvány hangulatát a dinamikusan induló "Beowulf Main Title" alapozza meg, melyben mind a vegyes kórus, mind a zenekar (amit néhol elektromos gitár játéka egészít ki) igyekszik érzékeltetni, hogy a nagy legendák születésének idejében járunk, s hamarosan kezdetét veszi a jó és a rossz küzdelme, melynek kimenetele évezredeken át visszhangzik majd. Beowulf erejét, elszántságát, továbbá a sötét erőket szimbolizáló dallamokat az olyan tételek foglalják magukban, mint például a "First Grendel Attack", a "What We Need Is A Hero", az "I'm Here to Kill Your Monster", továbbá az album legjobb tételei közé sorolható "Second Grendel Attack" - "Beowulf Slays the Beast" kettős. A már említett "A Hero Comes Home" dallamán alapuló témával pedig szerzőnk a főszereplő érzelmeit, valamint hősiességét igyekezett tükrözni, melyeket leginkább a sejtelmesen felvezetődő "I Am Beowulf", továbbá a "He Has A Story to Tell", a "Full of Fine Promises", valamint a "He Was the Best of Us"-ban sikerült visszaadnia.

         Az elmúlt napokban több alkalommal is megbizonyosodtam arról, hogy a filmzenebarátok körében megoszlik a vélemény Alan Silvestri "Beowulf"-ját illetően. Fenti értékelésem mellett természetesen magam is elismerem azt, miszerint a művész nem alkotott olyan meglepő és letaglózó művet, mint annak idején a "Van Helsing"-gel tette, ettől függetlenül (illetve attól, hogy minden hangjegyéről felismerni, ki követte el a zenét) nem tartom rossz kompozíciónak. Ezen műfajon belül idén John Debney "Lair"-jéhez (amely éppúgy rokonítható más szerzeményekkel, mint jelen score) hasonlóan ez a másik olyan szerzemény, amely gond nélkül volt képes engem a való világból a hősök közé repíteni, s egyúttal felhőtlen szórakozást, kikapcsolódást biztosítani - persze azt sem tagadom, hogy mindkét esetben van egy adag a szerzők iránti elfogultságomból is.


    Kulics László
    2007.11.29.




    Tracklista:

      1. Beowulf Main Title (0:56)
      2. First Grendel Attack (1:53)
      3. Gently As She Goes (1:37) *
      4. What We Need Is A Hero (1:42)
      5. I'm Here to Kill Your Monster (1:49)
      6. I Did Not Win the Race (2:18)
      7. A Hero Comes Home (1:09) *
      8. Second Grendel Attack (4:03)
      9. I Am Beowulf (4:34)
    10. The Seduction (4:04)
    11. King Beowulf (1:46)
    12. He Has A Story to Tell (2:42)
    13. Full of Fine Promises (1:13)
    14. Beowulf Slays the Beast (6:02)
    15. He Was the Best of Us (5:25)
    16. The Final Seduction (2:26)
    17. A Hero Comes Home (End Credits Version) (3:13) **

    * előadja: Robin Wright Penn
    ** előadja: Idina Menzel


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Polar Express

    Predator

    Van Helsing

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam