FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Beneath the Planet of the Apes (Leonard Rosenman)    BENEATH THE PLANET OF THE APES   (1970)
       A majmok bolygója 2.


      

       zene: Leonard Rosenman
       vezényel: Leonard Rosenman
       kiadás éve: 2000
       kiadó: Film Score Monthly
       játékidő: 70:49




         Az 1968-as eredeti "A majmok bolygója" nem csupán fenomenális siker volt, hanem elindította az első profin megszervezett amerikai film-franchise rendszert is - jó tíz évvel a "Csillagok háborúja"-sorozat előtt. A franchise lényege: megfelelő időközönként új filmet készíteni a témára, a köztes időben pedig a rajongók vásárolhatnak majmos hátizsákot és uzsonnatáskát, vagy rajongói találkozókon kérhetnek autogramot a széria sztárjaitól. A sorozat második része sikeresen vitte tovább az alapötletet, és bár a film vége több mint apokaliptikus, ez nem gátolta meg további folytatások elkészülését. Az epizódok szerencséje, hogy hiába végződik minden darab egy nagy vérengzéssel, egy-két éven belül garantált az újabb majomparádé.
         A második részben egy Brent nevű asztronauta (James Franciscus) indul az előző epizódban eltűnt Taylor (Charlton Heston) keresésére, de ugyanúgy a majmok bolygóján végzi, mint elődje. Az őslakosok nem sokat változtak a korábbiakhoz képest, így Brent csak nagy nehezen jut el a Tiltott Zónába, ahová annak idején Taylor költözött. A zónában azonban nemcsak a keresett férfira talál rá, hanem egy csapat mutáns emberre is, akik ugyan félnek az Ursus tábornok vezette majomhadseregtől, viszont új istenük segítségével megpróbálnak ellene küzdeni. Az isten pedig nem más, mint egy, az egész bolygó elpusztítására képes bomba...

         Bár az első film sok szereplője visszatért, Franklin Shaffner rendező és Jerry Goldsmith komponista egy újabb közös munkával voltak elfoglalva: éppen a mindkettejüknek Oscar-jelöléseket hozó "Patton"-on dolgoztak együtt. A 20th Century Fox presztizsprodukciója és egy rakás bukott musical miatt drasztikus megszorító intézkedéseket hozott - így került a projektbe Leonard Rosenman. A zeneszerző mindenképp szeretett volna a filmen dolgozni, mivel a Goldsmith által kifejlesztett "majomhangzás" nagy részben arra a ritkán használt polifóniára épült, melynek használatát még maga Rosenman kezdte el Hollywoodban. A csökkentett áron szállított végeredmény egyáltalán nem marad el az első rész zenei aláfestésétől, sőt más megközelítéssel is színesíti azt.
         Avatatlan hallgató talán ugyanazt hallaná ki mind a két lemezből, pontosabban nem hallana túl sokat a csörömpölésen kívül, a két zeneszerző metódusa mégis teljesen más. A rossz hír, hogy Rosenman nem használ túl sok egzotikus hangszert. Míg Goldsmith a világ minden részéről összeszedett kis kattogó és csörömpölő hangszereket vagy háztartási eszközöket vetett be a saját "A majmok bolygója" zenéjén, helyettesítője megmarad a tradicionális hangszerek szintjén, és csupán a szimfonikusok segítségével próbálja meg visszaadni a neoprimitív hatást. A jó hír, hogy kísérlete nem teljesen sikertelen, sőt a megnőtt számú akciójelenetekben kifejezetten jól működik az egymásra rakott zenék és effektek egyvelege - a folytatást amúgy is sokkal akciódúsabbnak tervezték.

         Az album legfontosabb kompozíciója kétségtelenül a "Hail the Bomb" című himnusz, mely a majomsorozat egyetlen kórusműve. A föld alatt éneklő mutánsok ezzel a szerzeményükkel mutatják ki tiszteletüket atomtöltetű istenüknek, és a filmet záró darabokban ez a pusztító erő már a zenében is érződik. A lemez első részét két bónusz szám zárja: ezek egyike a Nova halálához írt rövid darab, ami sajnos az egyik szalag végére került és megsérült, a másik pedig egy közel négypercnyi válogatás azokból az elektromos effektekből, melyeket szintén Rosenman szerzett - ezeket használták a telepatikus mutánsok kommunikációhoz.
         A CD második része a filmet követő merchandise-hullám egyik maradványa. A film megjelenésével egyidőben érkezett a boltokba egy bakelitlemez is, ami azonban nem tekinthető igazi filmzenealbumnak. Ezen az LP-n a filmből származó dialógusok váltakoztak a zenével - szerencsére csak ritkán van közöttük átfedés. A párbeszédeket a film kulcsjeleneteiből válogatták ki, míg Rosenmannak újra fel kellett vezényelnie a film legfőbb motívumait valamivel közönségbarátabb formában, rockgitárral és szintetizátorral megbolondítva őket. Az újrahangszerelt verziókon megtalálhatók a legfontosabb tematikus elemek; a főtéma, a gorillák indulója és a bomba tiszteletére bemutatott mise a visszajelzések szerint kielégítették a korabeli közönség igényeit. A Film Score Monthly producerei most a tényleges filmzenealbumot zárják ezzel az izgalmas kordokumentummal.

         Bár minden "A majmok bolygója" albumnál elmondható, nem árt hangsúlyozni, hogy a lemezen található anyag nem ígér könnyed kikapcsolódást, a dodekafónikus hangzást pedig sokan tarthatják kifejezetten hallgathatatlannak. A jó hír azonban, hogy a lemez végén található bakelit-restauráció kezdőknek is ajánlható, az áthangszerelt dallamok sokat segítenek a zene megismerésében (esetleg megszeretésében), így érdemes először ezzel megbarátkozni, mielőtt vállaljuk a további majommuzsikák meghallgatását. De gyorsan döntsünk, mert csupán 3000 példányban jelent meg.


    Hubai Gergely
    2006.11.13.




    Tracklista:

      1. Main Title (3:37)
      2. The Grave (2:17)
      3. Retrospect (0:25)
      4. Nova and Taylor (2:46)
      5. Exploring (1:16)
      6. Narrow Escape (1:10)
      7. No Place to Turn (0:28)
      8. Captured (2:16)
      9. Target Practice (1:32)
    10. Second Escape (3:07)
    11. Underground City (3:45)
    12. Off to War (2:48)
    13. Mind Boggler (2:12)
    14. The Priest (0:49)
    15. Ape Soldiers Advancing (3:45)
    16. Ape Soldiers Continue (0:49)
    17. Hail the Bomb (3:34)
    18. A Mutant Dies (0:58)
    19. The Ugly Bomb (2:08)
    20. Mind-Control Sound Effects (4:09)
    21. Nova Dies (damaged) (0:55)
    22. Opening Statement - Cornelius (0:29)
    23. Main Title (2:04)
    24. General Ursus' Address (0:35)
    25. Ape Fury/Students - Peace & Freedom /
          Underground City (4:16)
    26. Turkish Bath (Ursus and Zaius) (1:15)
    27. March of the Apes (2:59)
    28. The Chase (3:31)
    29. Brent's Interrogation (1:38)
    30. Captured (2:31)
    31. Mass of the Holy Bomb (5:40)
    32. Doomsday (1:05)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Bulworth

    The Cook, the Tief, His Wife & Her Lover

    Sphere

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam