FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Battlestar Galactica - Season One (Bear McCreary)    BATTLESTAR GALACTICA - SEASON ONE   (2004-2005)
       Csillagközi romboló - Első szezon


      

       zene: Bear McCreary
       kiadás éve: 2005
       kiadó: La-La Land Records
       játékidő: 78:18





         2003-ban a Sci Fi Channel - akkor úgy tűnt - erősen közönségmegosztó lépésre szánta el magát: egy 1978-as, szűk körben kultuszstátusznak örvendő fantasztikus sorozatról, a "Battlestar Galacticá"-ról (mely nálunk főleg a német adókon volt elérhető, "Galactica csatacsillag" néven) fújta le a port, és készítette el annak "remake"-jét.
         Az új "Battlestar Galactica" (ami idén februártól immáron magyarul is látható "Csillagközi romboló" címen, igénytelen szinkronnal egy kereskedelmi csatornán) újszerű ötleteivel, és láthatóan szeptember 11-ére építő félelmekkel, egyszerre újítja meg a "Star Trek"-eken, és egyéb sémás darabokon megfáradt televíziós sci-fi műfaját. Egyrészt a zsáner rajongóinak is újat, frisset mutat, másrészt olyanokat is közelebb hoz a sci-fi-hez, akik eddig talán ódzkodtak tőle. A kezdetektől fogva nyilvánvaló volt, hogy ez a széria címében, és alapfelállásában emlékeztet majd csak elődjére.

         A "Star Trek"-veterán Ronald D. Moore, és David Eick producerek már az elejétől fogva pontosan tudták, hogy akárcsak a sorozat minden elemének, úgy a zenének is újszerűen kell megközelítenie a műfajt, így szóba sem jöhetett bombasztikus, "Star Wars" vagy "Star Trek" hangulatú kompozíció. Az eredeti széria zenéjét (is) a "Star Wars" ihlette, és Stu Phillips nagyszerű munkát végzett. Az új sorozatba azonban, néhány felvillanástól eltekintve ez a szerzemény nem került bele, a már említett okok miatt.

         2003-ban tehát az űrkaland egy minisorozattal vette kezdetét, mely afféle háromórás bevezető résznek is tekinthető. A score-ért Richard Gibbs felelt, jobbkezével, Bear McCrearyvel, akik ketten együtt lefektették az epizódok újító szellemű, nagyszerű zenei alapjait. Gibbs azonban később távozott, a producerek számára pedig elsőre nem volt nyilvánvaló döntés, hogy utódjául McCrearyt tegyék meg. A fiatalember tűzkeresztségét, az immáron folyamatos sorozattá vált "Battlestar Galactica" 2004-es első szezonja bombasztikus nyitórészének, a "33" score-jának megírása jelentette. Az albumon három szerzeményt is találunk innen ("Helo Chase", "The Olympic Carrier", "Helo Rescued"). A szezon és az album egyik leghatásosabb műve a "The Olympic Carrier", ez a doboktól pulzáló akciószám, mely a szerző elmondása szerint egy tíznapos, az utolsó pillanatig tartó kínlódás végeredménye volt, ironikus módon összhangban van az adott jelenetben látottakkal. A "33" zenéjével aztán bizonyított McCreary, hogy alkalmas arra a feladatra, ami vár rá. Gibbs a szezon következő két epizódjára visszatért még utoljára, de aztán végleg McCrearyé lett a széria, ő pedig élt is a lehetőséggel.
         Eklektikusság jellemzi ezt a teljesen megtöltött (30 szám; több, mint 78 percnyi muzsika) albumot. Érezhető, hogy minden alkalmat kihasználtak, hogy valami szokatlant, újító szelleműt vigyenek végbe - a szerző, a közreműködők és a producerek egyaránt. Az én figyelmemet rögtön megragadta a csodálatos skót/kelta hangzású "A Good Lighter", majd annak dallá teljesedése, a "Wander My Friends". Érdekes módon ez a hangzás a producerek ötlete volt, és Bearben először kétségeket ébresztett, hogy vajon hatásos lesz-e. Mint kiderült, nagyon is az lett.
         De tovább hallgatva a művet, felfedezhetünk benne közel-, és távol-keleti hangzásokat is, de a dobok (különösen a taiko dobok) és a fúvósok is mindig központi szerepet játszanak: előbbi a militáns, utóbbi a szomorú, elkeseredett hangulatot kiemelendő. No és persze a manapság oly divatos duduk is végig ott sír a háttérben, ha a hősiesség megjelenítése a cél.

         Sorozatzenét írni mindig rendkívüli kihívás, egyrészt a szoros határidő és a munka mennyisége miatt, másrészt, hogy mindig valami újat tudjon nyújtani a szerző a szűkösebb kereteken belül is. McCreary esetében az előbbivel sem lett gond, merthogy közel egy hónapja van egy-egy epizód zenéjének megvalósítására, és ötleteit az esetek nagy részében örömmel fogadják a producerek, vagy sokszor éppen azok adnak egyet neki. Így került be aláfestésként egy olasz stílusú opera, a "Battlestar Operatica" is. "Azt hittem, ez valami április elsejei tréfa" - mondta a művész egy interjúban, mikor megtudta, hogy olasz nyelvű operát kell írnia egy sci-fihez. De "A komponisták az ilyen pillanatokért élnek!" - lelkendezik az album szerzői jegyzetében, mikor a feladatai és műve eklektikusságát ecseteli.

         Az album másik fénypontja a "Passacaglia", ez a csodálatos, Philip Glass műveihez hasonlítható vonószene, ami - mint a neve is mutatja - variáció, mely a szezonvégi sorsszerű beteljesedéseket festi alá a történetben, és később még felbukkan a "The Shape Of Things to Come"-ban is. Egy egész estés szimfonikus darabot megírhatna a szerző ebben a szellemben, annyira szép.
         A CD végére afféle bónuszként mellékelték a sorozat egyesült királyságbéli nyitótémáját, merthogy ott ezzel indul a műsor. Bevallom, én nem is láttam mással a részeket, csak ezzel, és nagyszerűen működött Gibbs szerzeménye a főcím alatt. A producerek is így érezhették, mert a második szezontól már mindenhol így kezdődik a széria.

         A tehetségek a múltban is, most is a partvonalról érkeznek. Ki videojátékok, ki olcsó horrorfilmek, ki sorozatok zenéjének komponálásával kezdi. Bear McCreary nevét én megjegyeztem, mert ha alkalma nyílik rá, még ennél nagyobb projektekben is megmutatja majd, mire képes. Addig is itt van nekünk a "Battlestar Galactica - Season One" CD-je, amit nemsokára a következő, második szezon zenéjét tartalmazó album követ majd.


    Berkes Zsolt
    2006.05.27.




    Tracklista:

      1. Prologue (0:40)
      2. Main Title (US Version) (1:05)
      3. Helo Chase (1:31)
      4. The Olympic Carrier (5:48)
      5. Helo Rescued (1:01)
      6. A Good Lighter (1:55)
      7. The Thousandth Landing (3:08)
      8. Two Funerals (3:25)
      9. Starbuck Takes on All Eight (3:46)
    10. Forgiven (1:30)
    11. The Card Game (3:04)
    12. Starbuck on the Red Moon (2:00)
    13. Helo in the Warehouse (2:01)
    14. Baltar Speaks with Adama (1:54)
    15. Two Boomers (1:47)
    16. Battlestar Operatica (2:35)
    17. The Dinner Party (3:14)
    18. Battlestar Muzaktica (1:43)
    19. Baltar Panics (1:46)
    20. Boomer Flees (1:16)
    21. Flesh and Bone (4:06)
    22. Battle on the Asteroid (6:52)
    23. Wander My Friends (2:57)
    24. Passacaglia (5:15)
    25. Kobol's Last Gleaming (2:49)
    26. Destiny (4:44)
    27. The Shape of Things to Come (2:55)
    28. Bloodshed (1:50)
    29. Re-Cap (0:36)
    30. Main Title (UK Version) (1:05)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Battlestar Galactica - Season Two

    Knight Rider - The Stu Phillips Scores

    Star Trek - The Motion Picture

    Zathura

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam