FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Battleship (Steve Jablonsky)    BATTLESHIP   (2012)
       Csatahajó


      

       zene: Steve Jablonsky
       vezényel: Nick Glennie-Smith
       kiadás éve: 2012
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 76:58




         A Transformers-franchise zeneszerzője, Steve Jablonsky egy erőteljes nagyzenekari score-t készített ehhez az apokaliptikus eposzhoz. Legalábbis a Varése Sarabande honlapján olvasható marketingszöveg szerint, mellyel a szerző legújabb művéhez igyekeznek kedvet csinálni, amivel semmi probléma nincs, a gond ott van, hogy sajnos a tetszetős moziplakáttal ellátott borító mögött lévő korong nem igazán azt adja, amit ígérnek. Vagy lehet, hogy csak én képzelek bele a kelleténél többet ebbe a hangzatos felkonferálásba?
         Jablonsky az elmúlt évek során számtalan klasszikus horror remake-jéhez, számítógépes játékhoz, nagyköltségvetésű alkotásokhoz, valamint kasszasikerekhez készített zenei kíséretet, melyek révén egyre ismertebbé és keresettebbé vált, ami rendjén is van egy olyan feltörekvő fiatal szerző esetében, amilyen ő is. A filmzenebarátok körében azonban az válik egyre inkább érthetetlenné, hogyan lehet ebben a szakmában megélni úgy, mint a Globus, ami évek óta ugyanazt a chilis babot készíti el és forgalmazza töméntelen mennyiségben. Korunk egyik legsikeresebb konzerv-zeneszerzőjének ugyanis mindegy, hogy milyen filmhez kérik fel, hajszálra ugyanazon receptúrát alkalmazza, melyről legutóbb a "Csatahajó" révén volt szerencsénk tanúbizonyságot nyerni.
         Igaz, a magam részéről jelen esetben nemcsak a zene kapcsán állok értetlenül, hanem az előtt is, hogy hogyan lehetett a gyerekek egyik ősidők óta kedvelt stratégiai társasjátéka, a Torpedó köré egy ilyen, a haditengerészet által akár toborzófilmként is alkalmazható inváziós forgatókönyvet felépíteni. Erich és Jon Hoeber írók (akiknek "Vakító fehérség" és a "Red" is köszönhető) azonban akadály nélkül vették ezt a feladatot, s amennyiben ez egy újabb hollywoodi adaptáció-irányvonal előfutára lesz, akkor kíváncsian várom, mit hoznak ki az Amőbából, illetve a Kő-papír-ollóból. A "Csatahajó" története a végletekig egyszerű és egyáltalában nem bővelkedik újdonságokban, de ezt a filmet nem is ezért kedvelte a közönség, hanem azért, mert a rendkívül fejlett technológiával rendelkező idegenekkel összecsapó haderő küzdelmének látványa abszolút eltereli a figyelmet, s kikapcsolja agyunk logikát kereső szegmensét.

         Jablonsky szerzeménye két fő vonalra támaszkodik: az egyik a már jól bevált, osztinátó alappal rendelkező egyszerű - jelen esetben hat hangjegyes - vezérmotívum ("The Beacon Project"), amely a bolygónk megmentéséért szembeszálló katonák és vérbeli hazafiak számára íródott, a másik a még ennél is egyszerűbb elektronikus hangokból álló, ambient jellegű idegentéma. Utóbbit leginkább a "The Aliens" című trackben tudjuk részletesebben megvizsgálni, mely tétel itt zeneként van számon tartva, ám ha bármely sci-fi-thrillert vagy horrort nézzük, akkor azt figyelhetjük meg, hogy a hangmérnökök az űrhajó vagy az idegen bolygó atmoszférájának érzékeltetéseként alkalmaznak merőben hasonló megoldást. De az ellenfél zenei megjelenítésének nem ez a legérdekesebb momentuma, hanem az, hogy a komponista milyen hanggal játszadozik el akkor, amikor a bennünket leigázni kívánó - és szerencsénkre a Torpedó játékot nem ismerő - idegeneket érzékelteti művében. Ez nem más, mint a kórházakban található igen drága, és bizonyos betegségek kivizsgálásához elengedhetetlen MRI berendezés, melynek hangjára a direktor hívta fel a figyelmet, akinek a forgatást megelőzően egy kivizsgálás során nyílott alkalma ilyen készülékbe feküdni. Jablonsky pedig a javaslatnak megfelelően felvette a gép monoton és jellegzetes hangját, majd elkezdett vele kísérletezgetni, végül beillesztette azt a nagyzenekari részekbe. Arról, hogy mindez mennyire sikerült neki jól, többek között a "First Contact (Part 1)" és a "Planet G" árulkodnak.
         Ezen különleges ötleten kívül - mely azonban hosszú távon eléggé idegesítő végeredménybe torkollott - semmi érdekeset nem tartogat számunkra a komponista. Ha a "Csatahajó" előzetesében feltüntetnénk, hogy Michael Bay filmje, illetőleg egy-két másodperc erejéig bevágnánk néhány Autobotot, valamint Álcát, akkor e mozi simán eladható lenne úgy, mint a legújabb "Transformers"-film (amelyre egyébként az eddigi információk alapján a jövő év nyaráig kell csak várni). S tulajdonképpen pontosan ugyanez a helyzet a zenével is, melynek döntő részét akár a robottrilógiához végül fel nem használt muzsikaként is el lehetne sütni. Ide sorolható például a "The Art of War", a "You're Going to the Navy", az "Objects Make Impact", a "Battle on Land and Sea", de olyan zenerészletek is vannak bőséggel, amelyek a "Gears of War"-játékzenékre, illetve az újgenerációs Batman-muzsikára hajaznak - igaz, utóbbinál megérne egy kis kutatómunkát, hogy melyik volt előbb, a tyúk vagy a tojás, mert Christopher Nolan első denevérfilmjénél Jablonsky is jelen volt. Szerzőnk bevonta a munkálatokba az Audioslave gitárosaként ismert Tom Morellót is, aki John Debney mellett a "Vasember 2." aláfestésénél már belekóstolhatott ebbe a műfajba. Két track köthető a nevéhez, melyek gitárzúzásuk révén igencsak kilógnak az album összképéből: ezek a "Super Battle", melyet ő maga is írt, illetve a "Thug Fight", ahol csak előadóként volt jelen.
         Ezen egy kaptafás album mellett az szól, hogy rendkívül jól ki lett keverve, maradéktalanul megfelel annak az újfajta hollywoodi kritériumnak, miszerint egy muzsikának egyszerűnek és könnyen megjegyezhetőnek kell lennie. Tételek esetében pedig a "Water Displacement" és a "We Have a Battleship" című heroikus darabok, illetve a non-stop pörgést biztosító "Shredders" azok, melyeknél elfeledtem egy pillanatra, hogy mennyiszer hallottam már ilyen muzsikát.

         A "Transformers"-széria első és harmadik részének zenéjét még a bűnös élvezetek kategóriájába sorolom, a "Csatahajó" aláfestése azonban már valóban csak a folyamatos, ötlettelen újrahasznosításról szól. Unalmas és egyhangú, de nemcsak azért bosszantó számomra e muzsika (melybe Jacob Shea személyében még kiegészítő komponistát is bevont Jablonsky), mert megint olyannal próbál megetetni bennünket a szerző, amiből csak ő már vagy egy tucatot készített, hanem azért is, mert ugyanezen ember fejéből pattant ki annak idején a "Gőzfiú - Steamboy" aláfestése, amelynek már egyetlen tétele is képes toronymagasan verni a jelenlegi teljesítményét.


    Kulics László
    2012.08.05.




    Tracklista:

      1. First Transmission (3:17)
      2. The Art of War (4:31)
      3. Full Attack (3:53)
      4. You're Going To the Navy (1:01)
      5. The Beacon Project (5:07)
      6. Objects Make Impact (4:38)
      7. First Contact (Part 1) (1:51)
      8. First Contact (Part 2) (2:08)
      9. It's Your Ship Now (4:04)
    10. Shredders (4:05)
    11. Regents Are On the Mainland (2:43)
    12. Trying To Communicate (3:15)
    13. Water Displacement (2:18)
    14. Buoy Grid Battle (3:02)
    15. USS John Paul Jones (2:29)
    16. We Have A Battleship (2:49)
    17. Somebody's Gonna Kiss The Donkey (4:33)
    18. Super Battle (1:32) *
    19. Thug Fight (3:29) **
    20. Battle On Land and Sea (2:48)
    21. Silver Star (1:54)
    22. The Aliens (4:17)
    23. Planet G. (3:59)
    24. Hopper (3:15)

    * írta és előadja: Tom Morello
    ** közreműködik: Tom Morello




    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Dark Knight

    The Texas Chainsaw Massacre

    Transformers

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam